جمعه، 31 فروردین 1403
رخدادشهر » استان‌ها » سکونت بیش از ۴۰۰ هزار مازندرانی‌ در بافت‌های فرسوده/ شناسایی 120 هزار مسکن ناایمن در استان

سکونت بیش از ۴۰۰ هزار مازندرانی‌ در بافت‌های فرسوده/ شناسایی 120 هزار مسکن ناایمن در استان

کد خبر: 9154

امروزه بافت فرسوده شهری و روستایی چالشی مهم و پرمخاطره در مدیریت فنی و مهندسی و برنامه ریزی عمرانی است که جان افراد ساکن در این بافت را با خطر مواجه کرده است و ارائه مشوق های لازم در این بخش برای بهسازی این بافت ها گامی مهم برای جلوگیری از بروز خطر است.

رخدادشهر: براساس اعلام کارشناسان یک چهارم بافت شهری مازندران فرسوده است و ۱۲۰ هزار مسکن ناایمن در این بافت های فرسوده شناسایی شده است.

همه ما در مورد زلزله‌های مهیب رودبار و منجیل و بم و خسارت های بر جای مانده جانی و مالی از این زلزله شنیده ایم و برخی از ما این زلزله را دیده و یا حس کردند. اگر چه تاکنون تلفاتی به گستردگی زلزله‌های قبلی در ایران نداشتیم، اما وجود برخی ساختمان های ناایمن و فرسوده احتمال به خطر افتادن جان افراد ساکن در این منازل را افزایش می دهد و این‌ مسئله تهدیدی جدی برای آنان است.

این اواخر و با توجه به زلزله های مختلف در کشور و حاشیه ایران و زلزله های مهیب ترکیه و سوریه، برخی شهروندان مازندرانی  دچار وحشت شده و نگرانی خود را از وجود برخی ساختمان ناایمن و غیراستاندارد و همچنین بافت های فرسوده اعلام‌کردند و اگر چه کارهای خوبی برای کاهش بافت فرسوده و بهسازی آن انجام شده‌است، اما تا رسیدن به یک نقطه مطلوب راه فراوانی در پیش روست.

نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و اطلاع رسانی از مشوق‌هایی که دولت برای نوسازی و بهسازی این بافت‌ها به مردم، مالکان، انبوسازان و دستگاه‌های اجرایی داده است، می تواند مردم را به سمت بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناایمن سوق دهد و این مهم‌ نیازمند حمایت و همکاری مسئولان با افراد ساکن در این بافت هاست.

امروزه بافت فرسوده شهری و روستایی چالشی مهم و پرمخاطره در مدیریت فنی و مهندسی و برنامه ریزی عمرانی است که جان افراد  ساکن در این بافت را با خطر مواجه کرده  است  و ارائه مشوق های لازم در این بخش برای بهسازی این بافت ها گامی مهم برای جلوگیری از بروز خطر است.

استاندار مازندران هم چندی پیش در همایش شهرداران مازندران با اعلام اینکه نهضت احیای بافت‌های فرسوده در مناطق شهری مازندران آغاز شده است، گفت: شهرداری‌های استان برای تحقق این امر و اجرای برنامه‌های اشتغالزایی در طرح‌های سرمایه‌گذاری مشارکت جدی داشته باشند.

سیدمحمود حسینی‌پور  افزود: برنامه های خوبی برای احیای بافت‌های فرسوده  داریم و دولت برای نوسازی واحدهای مسکونی در این استان اقداماتی را در دست اجرا دارد.

وی خاطر نشان کرد: باهمراهی شهرداری‌های استان باید نهضت احیای بافت های تاریخی و نوسازی بافت فرسوده در دستور کار قرار گیرد تا به توفیقات خوب برسیم.

 اراده ای برای  بازسازی بافت فرسوده وجود ندارد

آهنگر دیگر شهروند مازندرانی می گوید: با  توجه اینکه در ماه گذشته شاهد بروز  زلزله های شدید در ترکیه و سوریه بوده و همچنین  زلزله های محسوس فراوانی در اقصی نقاط کشور و حتی در مازندران رخ داده که موجب رعب و وحشت مردم و سرکردن آنان در خیابان ها شده است.

وی به خبرنگار ایلنا گفت: همه و همه می طلبد تا در بخش بافت های فرسوده  و بازسازی آن تلاش بیشتری از سوی مسئولان امر انجام شود. 

این شهروند مازندرانی یادآور شد: احتمال ریزش دیوار در برخی از بافت های فرسوده مازندران  و به خطر افتادن جان مردم، زنگ‌خطری است که در مازندران به دلیل قرار گرفتن بر روی گسل زلزله وجود دارد، اما متاسفانه با توجه به دستورالعمل ها و شعارها هیچ اراده ای در  برخی از شهرهای استان در خصوص کمک به بازسازی بافت فرسوده وجود ندارد.

 خسارت و عدم خدمات رسانی مناسب در بافت های فرسوده مازندران

جهانی یکی از شهروندان مازندرانی با ابراز نگرانی از وجود برخی از بافت های فرسوده مازندران به خبرنگار گفت: برخی از بافت های فرسوده خطرآفرین هستند و هر لحظه امکان ریزش این بناها وجود دارد، اما متاسفانه نه اعتبار مناسبی اختصاص پیدا می کند و نه همکاری دستگاه‌های اجرایی وجود دارد.

وی افزود: متاسفانه در برخی از موارد، این ساختمان های فرسوده به دلیل قدمت بالا موجب میراثی شدن آنها شده و همین امر اجاره ساخت و ساز را در طبقات بالاتر کاهش می دهد.

وی خاطرنشان کرد: ناپایداری ساختمان ها در بافت فرسوده، سازه‌های بسیار ضعیف و کوچک بودن معابر در این مناطق ممکن است خسارت فراوانی را سبب شود و همچنین در بسیاری از موارد خدمات رسانی  به این مناطق را با مشکل مواجه کند و به عنوان نمونه آتش نشانی و اورژانس امکان تردد در این معابر را ندارند و مشکلاتی را دامن‌می زند که انتظار داریم مسئولان در این امر با نگاه حمایتی وارد شده و  با ارائه تسهیلات مناسب و تسهیل گری در این بخش کمک کار افراد دارای ساختمان های در بافت فرسوده باشند.

 حمایت از انبوه سازان‌ و برچیده شدن بافت فرسوده

جعفری یکی از کارشناسان حوزه ساخت و ساز در مازندران هم بر این اعتقاد است که باید برای رهایی از بافت فرسوده به سمت ارتفاع سازی رفت و ارتفاع سازی را توسعه و گسترش داد.

وی به خبرنگار ایلنا گفت: حمایت از انبوه سازان‌ موجب برچیده شدن بافت فرسوده می شود و باید با اعتماد به انبوه سازان برای رفع مشکلات بافت های فرسوده تلاش کرد.

وی یادآور شد: انبوه سازان در ارتفاع سازی و دریافت مجوزها با مشکلات اساسی روبرو هستند و با توجه به اینکه بافت هلی فرسوده گاهی به عنوان میراث و فرهنگ و سنت ما هستند، اداراتی همچون میراث فرهنگی در این بخش سخت گیری های خاص خود را دارند که اگر در این بخش تسهیل ایجاد شود، می توان طی چند سال آینده با بافت های فرسوده مازندران خداحافظی کرد.

سکونت بیش از ۴۰۰ هزار مازندرانی‌ در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد

معاون مسکن اداره‌کل راه مازندران هم در گفت‌وگویی اعلام کرد: بیش از ۴۰۰ هزار مازندرانی‌ در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد زندگی می‌کنند که شامل ۲۷ درصد شهر‌های بزرگ مازندران است.

سید عباس راهگشای با بیان اینکه بخش اعظمی از شهر‌های بزرگ مازنداران را بافت ناکارآمد شامل بافت تاریخی، بافت ناپیوسته ناکارآمد و محدوده‌های بازآفرینی تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: دولت مشوق‌های خوبی برای احیای این بافت‌ها اختصاص داده است.

وی گفت: از جمله این مشوق‌ها می‌توان به اعطای یک یا دو طبقه تشویقی نسبت به تراکم طرح مصوب، اشاره کرد که بر اساس آن اگر مجوز ساخت در این مناطق سه طبقه باشد می‌توان تا پنج طبقه مجوز ازدیاد بنا گرفت.

ایلنا نوشت، براساس اعلام اداره کل راه و شهرسازی مازندران،برنامه نوسازی ۵ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در بافت استان هدف‌گذاری شده است که در سال‌های گذشته شاهد استقبال حدود ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ واحد مسکونی جهت نوسازی و بهسازی طی یک سال بوده‌ایم.

برهمین اساس شهرداری‌ها تخفیفات خوبی برای ساکنان و مالکان بافت‌های فرسوده در نظر گرفته‌اند و ارائه مشوق‌های شهرسازانه از قبیل تخفیف ۷۵ درصدی در ارائه صدور پروانه ساخت، تخفیف هزینه خدمات نظام مهندسی، افزایش تراکم، پرداخت تسهیلات کم‌بهره  و اطلاع‌رسانی مناسب می‌توان انتظار مشارکت و همراهی بیشتر ساکنان بافت فرسوده و هدف را در بهسازی و نوسازی این محلات محقق کند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
بافت فرسوده, مازندران
دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید