جمعه، 7 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » فرهنگ و هنر » زاوایای پنهان دفاع مقدس در «بلند بالا» نمایان است

زاوایای پنهان دفاع مقدس در «بلند بالا» نمایان است

کد خبر: 9145

محمدصادق علیزاده در نشست نقد کتاب «بلندبالا» گفت: باید در هر استان کشور نمونه‌هایی همچون نویسنده این کتاب داشته باشیم تا زوایای پنهان دفاع مقدس ما نمایان شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، دهمین نشست پاورقی با محوریت نقد و بررسی کتاب «بلند بالا» با حضور ملیحه نیکبخت نویسنده کتاب و محمدصادق علیزاده به عنوان کارشناس توسط مرکز رسانه معاونت راهبری استان‌های حوزه هنری و با همکاری مؤسسه سپهر سوره هنر برگزار شد

علیزاده در این نشست با بیان کارکرد سرگرمی کتاب گفت: کتاب «بلند بالا» ضمن اینکه نخستین اثر نویسنده است و بر اساس گفته‌های آن کتاب مورد نظر سفارشی بوده است جایگاهی مناسب در زمینه سرگرمی ندارد.

وی افزود: شکستن زمان تکنیکی است که نویسنده در این اثر خود به کار برده است. استفاده از این تکنیک ممکن است اتفاقی بوده باشد در حالی که به خوبی به کار گرفته شده است. نویسنده اطلاعات گوناگونی از راویان متعددی در این کتاب در اختیار می‌گیرد که ارتباط منسجمی با هم ندارند و ناقص هستند از این رو برای پیشبرد داستانی اثر خود خط زمان را می‌شکند تا از فضای مبهم اطلاعات به دست آمده‌اش به کتابی منسجم برسد.

علیزاده گفت: نواقص اطلاعاتی و روایت‌های بسیار کوتاه و خطی به دست آمده نویسنده موجب گم شدن خط سیر زمانی و مکانی اثر شده است. همچنین نویسنده با توجه به نواقص اطلاعاتی خود ضمن زحماتی که برای پژوهش در مورد این سوژه کشیده است دست به فضاسازی‌های گوناگون زده است تا این نواقص را برطرف کند، اما این کار را به کمال نمی‌رساند.

وی افزود: آنچه نویسنده انجام داده است بسیار مهم است چرا که منجر به تمرکز زدایی رویدادهای گوناگون مرتبط به هشت سال دفاع مقدس می‌شود. ما باید در هر استان کشور نمونه‌هایی همچون نویسنده این کتاب داشته باشیم تا زوایای پنهان دفاع مقدس ما نمایان شود و از دریچه‌های نویی به مقوله مقاومت و دفاع مقدس بپردازیم.

علیزاده در آخر گفت: کتاب «بلند بالا» نسبت به بسیاری از آثار منتشر شده اوایل انقلاب و سال‌های آغازین پس از پایان هشت سال دفاع مقدس کیفیتی بالاتر دارد.

ملیحه نیکبخت نویسنده کتاب نیز در ادامه این نشست گفت: پژوهش برای این کتاب و سوژه آن کار بسیار دشواری بود چرا که از یافتن شخصیت‌های مرتبط با شهید و راضی کردن آنها برای گفتگو تا پیاده سازی روایت‌های آنها دچار چالش‌های بسیاری بودم که مستقیماً روی خروجی اثر تأثیر می‌گذاشت.

وی افزود: یکی از نکات بسیار جذاب از خاطرات شهید توجه ایشان به کار فرهنگی بود. شهید معتقد است حال که امکان ساخت یک سینما در روستا وجود ندارد و حتی امکان سفر اهالی روستا برای تماشای فیلم در سینما به دیگر شهرهای اطراف دارای سینما وجود ندارد پس ما سینمای سیار را برای آنها راه اندازی می‌کنیم.

نیکبخت گفت: شهید همواره ارتباط بسیار خوبی با کتاب داشتند و در خاطرات وی به علاقه کتابی و ادبیاتی ایشان اشاره شده است.دوره‌های آموزشی حوزه هنری یار و یاور بسیار خوبی برای نویسندگان و علاقه‌مندان به نویسندگی است که نقش مهمی در کیفیت آثار تولیدی در این زمینه داشته و دارد.

نیکبخت در پایان گفت: ای کاش پیش از چاپ اثر نشست نقد و بررسی آن برگزار شود تا اثر شسته و رفته تری منتشر شود.

کد خبر 5720424

منبع: mehrnews-5720424

دسته بندی: فرهنگ و هنر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید