سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » میراث فرهنگی و گردشگری » مهارت سوزن‌دوزی بلوچ سرمایه‌ای فرهنگی_ اقتصادی بررسی شد

مهارت سوزن‌دوزی بلوچ سرمایه‌ای فرهنگی_ اقتصادی بررسی شد

کد خبر: 9084

طرح پژوهشی «نقش کسب و کارهای متمرکز بر مهارت‌های سنتی، در پاسداشت و حفظ میراث ناملموس؛ در پژوهشکده مردم‌شناسی انجام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، علیرضا برفروشان کارشناس پژوهشکده مردم‌شناسی این مطلب را در نشست گزارش به همکار این طرح پژوهشی عنوان کرد و گفت: هنر و مهارت بلوچی‌دوزی (سوزن‌دوزی بلوچ) سرمایه‌ای فرهنگی است که به مثابه سرمایه‌ای اقتصادی نیز نقش ایفا می‌کند و می‌تواند زندگی حاملان و فعالان این حوزه را متحول کند.

وی افزود: حقیقت آن است که سودمندیِ اقتصادی این مهارت در برابر سودمندی دراز مدت فرهنگی که می‌تواند برای ذی نفعان داشته باشد، بسیار ناچیز است.

این مردم‌شناس با بیان‌اینکه هر یک از کسب وکارها برای حفظ جایگاه خود در بازار، ناگزیر است به درخواست‌های مخاطبان پاسخ مناسبی دهد تصریح‌کرد: اما از یک دیدگاه، کسب و کارهای متمرکز بر میراث ناملموس و تعامل اجباری آنان با بازارهای هدف می‌توانند خطری برای اصالتِ عناصر میراثیِ (طرح و رنگ، نمادها، باورها، شیوه‌های اجرا و …) موضوعِ کسب و کار به شمار آیند.

برفروشان گفت: از همین‌رو در این پژوهش تلاش شد تا میزان مداخله‌گریِ مخرب یا سازنده صاحبان و دست‌اندرکاران کسب و کارهای متمرکز بر بلوچی‌دوزی، بر روند تعامل طبیعی حاملانِ این هنر مهارت، واکاوی شود.

وی تصریح‌کرد: سهم بیشتر اطلاعات این پژوهش به‌صورت مصاحبه‌های متعدد با هنرمندان و دست‌اندرکاران محلی در حوزه‌های فرهنگی ایرانشهر (شهر ملیِ سوزن‌دوزی)، زاهدان و چابهار گردآوری شده و پژوهشکده مردم‌شناسی قصد دارد حاصل این پژوهش را به‌صورت کتاب منتشر کند.

کد خبر 5719434

منبع: mehrnews-5719434

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید