شنبه، 8 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » اقتصادی » گره خوردن سرنوشت بورس با هفته جاری؛ استراتژی همیشگی حقوقی ها در اسفند ماه تکرار می شود؟

گره خوردن سرنوشت بورس با هفته جاری؛ استراتژی همیشگی حقوقی ها در اسفند ماه تکرار می شود؟

کد خبر: 9039

در ابتدای هفته بازار سرمایه تعیین تکلیف می شود، اگر شاخص کل بورس روی یک میلیون و هفتصد هزار واحد قرار بگیرد احتمالا بورس به روند صعودی ادامه می دهد در غیر اینصورت وارد اصلاح زمانی می شود.

بازار؛ گروه بورس: بورس با وجود اینکه روز چهارشنبه در ابتدای بازار معاملات مثبتی را تجربه نکرده و سیگنال اصلاح داد اما بعد به دلیل یک بازگشت قوی و مثبت شدن شاخص روند صعودی بورس را زنده نگهداشت و باعث شد دوباره تقاضاها افزایش پیدا کند و سرانه خرید سهام به ۲۶ میلیون تومان برسد و بالاتر از سرانه فروش ثبت شود. از نگاه بسیاری از کارشناسان اقتصادی این یک سیگنال برای ادامه رشد شاخص بورس قابل اتکاست، هرچند احتمال دارد افزایش ریسک ها این سناریو را باطل کند.

چند وقت پیش بازار سرمایه بعد از تثبیت قیمت ارز واردات روی نرخ تومان، اصلاح کرد و بعد با راه اندازی مرکز مبادلات ارزی شوک صعودی به بازار وارد شده است، همین سناریو در سال های گذشته در شرایطی که ارز دولتی و سامانه نیما اجرایی شد اتفاق افتاده بود

سارا فلاح کارشناس بازار سرمایه معتقد است روند کنونی بازار سرمایه مانند بازار بعد از سال ۹۲ عمل کرده و در شرایط مشابه در یک موقعیت صعودی قرار گرفته، همانطوری که آن زمان بعد از تصمیم گیری برای تثبیت قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی بورس اصلاح کرد و سپس با راه اندازی سامانه نیما یک رشد فوق العاده داشت، در مقطع کنونی هم بعد از تثبیت قیمت ارز واردات روی نرخ ۲۸۵۰۰ تومان، اصلاح شاخص رخ داد و بعد با راه اندازی مرکز مبادلات ارزی شوک صعودی به بازار وارد شده است.

بورس به سیگنال ها واکنش نشان می دهد

در حال حاضر سناریو پیچیده ای پیش پای بورس نیست، همه سیگنال های آشکار اقتصادی تورمی هستند و بورس هم به آن واکنش نشان خواهد داد اما در مقطع کنونی دو فاکتور مانع رشد بورس هستند؛ نخست اینکه اسفندماه هزینه مالی شرکت ها برای پرداخت عیدی، سنوات و... بسیار بالاست به همین دلیل بخشی از نقدینگی خود را از طریق فروش سهام در بورس به دست می آوردند و همین موضوع می تواند فشار فروش در بازار را تشدید کند. عامل دوم، انتظارات تورمی در اقتصاد کشور است و مسئولان تصور می کنند ارتباط بازارهای مالی منجر به رشد تورم عمومی هم می شود، به همین دلیل دولت مانع از رشد بازار شده است.

در حال حاضر شاخص کل بورس و شاخص هم وزن هر دو به مقاومت رسیده اند و با توجه به سرانه های خرید سهام در یک هفته گذشته، این احتمال وجود دارد که شاخص از مقاومت عبور کنند و از آنجایی که شاخص هم وزن فاصله بسیار کمی با قله سال دارد شانس بیشتری برای شکست مقاومت و آغاز یک روند صعودی جدید دارد

محمود مرادی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار درباره سناریو احتمالی بورس، گفت: در حال حاضر شاخص کل بورس و شاخص هم وزن هر دو به مقاومت رسیده اند و با توجه به سرانه های خرید سهام در یک هفته گذشته، این احتمال وجود دارد که شاخص از مقاومت عبور کنند و از آنجایی که شاخص هم وزن فاصله بسیار کمی با قله سال ۱۳۹۹ دارد شانس بیشتری برای شکست مقاومت و آغاز یک روند صعودی جدید دارد.
او با تاکید بر اینکه رشد بازار طلا و ارز و ... باعث شده انتظارات تورمی در بورس هم به وجود بیاید، افزود: به همین دلیل بسیاری از سهامداران ترجیح می دهند فعلا سهام خود را نگهدارند، زیرا بازار قطعا جاماندگانی خود نسبت به سایر بازارها را جبران خواهد کرد.

همه علائم اقتصادی کشور حکایت از این دارد که دولت در کنترل تورم موفق نبوده و جریان نقدینگی در حال گردش بین بازارهای مختلف است و اگر دولت بتواند قیمت ارز و طلا را کنترل کند بخشی از نقدینگی آن بازارها وارد بورس می شود، زیرا نسبت به بازارهای دیگر عقب مانده است، اما اگر رشد بازار ارز و طلا همچنان ادامه داشته باشد نه تنها نقدینگی سرگردان جامعه جذب آن بازار می شوند بخشی از نقدینگی بورس هم خارج و وارد آن بازارها می شوند.

پیچیدگی پیش بینی آینده بورس

یکی دیگر از عواملی که در شرایط کنونی می تواند بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد هزینه های پایین سال شرکت هاست که طبق روال هرساله عرضه سهام حقوقی شرکت ها در اسفند ماه افزایش می یابد و همین مسأله موجب افت شاخص بورس می شود.

امسال با توجه به سیگنال های تورمی بازار کمی پیش بینی ها تغییر کرده و احتمال دارد با وجود عرضه حقوقی ها در اسفندماه بازهم شاخص کل بورس رشد داشته باشد، اما به طور کلی در موقعیت کنونی که به مقاومت رسیده و تعطیلات نوروز هم در پیش است بازار وارد اصلاح زمانی می شود


احمد جانجان کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن تایید این موضوع، گفت: امسال با توجه به سیگنال های تورمی بازار کمی پیش بینی ها تغییر کرده و احتمال دارد با وجود عرضه حقوقی ها در اسفندماه بازهم شاخص کل بورس رشد داشته باشد، اما به طور کلی در موقعیت کنونی که به مقاومت رسیده و تعطیلات نوروز هم در پیش است بازار وارد اصلاح زمانی می شود.

به گزارش خبرنگار بازار، در هفته جاری بازار سرمایه تعیین تکلیف می شود، اگر شاخص کل بورس روی یک میلیون و هفتصد هزار واحد قرار بگیرد احتمالا بورس به روند صعودی ادامه می دهد و اگر معاملات ضعیفی روز شنبه و یکشنبه داشته باشیم به طور قطع شاخص کل وارد اصلاح زمانی خواهد شد.

منبع: tahlilbazaar-208087

دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید