چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » جامعه » چرا ویدیوی نور های عجیب و جنجالی زلزله از تاجیکستان وجود ندارد؟

چرا ویدیوی نور های عجیب و جنجالی زلزله از تاجیکستان وجود ندارد؟

کد خبر: 9002

یکی از عجایب زلزله ترکیه که جنجالی شد نور عجیب لحظه زلزله در کاهرامان ماراش بود اما چرا چنین نوری در زلزله بالای ۷ درجه ریشتر در تاجیکستان رویت نشده است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، نورهای زلزله ، این یکی از عجیب ترین پدیده های زلزله ترکیه بود. ویدیویی از نورهای عجیب در افق که به رنگی شبیه به آبی در منطقه زلزله دیده می شدند. نورهایی که ناشی از انفجار نبودند و باعث شایعات بسیاری شدند. نورهایی که پیشتر در زلزله هایی چون توکیو ، آمریکای جنوبی و فیلیپین هم دیده شده بودند و البته در کامنت هایی از کاربران خبرآنلاین ، مواردی درباره دیده شدن این نورها در زلزله های سر پل ذهاب ، رودبار و بم هم دیده شدند اما اسناد مستندی از این نورها وجود ندارد.

این ویدیوی نورهای عجیب اما یکی از دلایل رواج شایعات درباره پدیده های بشری در ایجاد زلزله ها چون هارپ بوده اند. اگرچه در پاسخ به این گفته ها زلزله شناسان مختلفی در سراسر دنیا در پژوهش های مختلف به صراحت نورهای ایجاد شده را حاصل از تئوری آتش یعنی جرقه های سنگ های آتش زا می دانند.

بیشتر بخوانند:

این پرنده حیرت‌آور از انسان بزرگتر است!/ عکس طعنه تلخ آذری جهرمی به نامه اینترنتی دفتر سید ابراهیم رییسی!

اما چرا از زلزله بالای ۷ درجه ریشتری در مرز تاجیکستان و چین که انرژی زیادی هم از لایه های درونی زمین ایجاد کرده است ، ویدیویی از نورهای عجیب و غریب وجود ندارد؟

فریبرز ناطقی الهی استاد دانشگاه در این باره می گوید:« ببینید این که در بعضی از زلزله ها این نورها دیده نمی شوند ، به دلیل روشنایی روز است. این نورها بر اثر شکست سنگ های معدنی در لایه های درونی زمین و انتقال آن انرژی آزاد شده به سطح زمین و برای لحظاتی کوتاه ایجاد می شوند. در شب به دلیل تاریکی ، این انرژی به شک نورهای عجیب و غریب در آسمان رویت می شود اما در روشنایی روز چندان به چشم نمی آیند.»

او می گوید:«آنچه بر اساس علم روز درباره این فیلم های نورهای عجیب وجود دارد همان انرژی شکست سنگ های معدنی است و اساسا هیچ نشانه ای از شایعاتی مثل قدرت های بشری یا فرابشری وجود ندارد.»

۴۱۴۱

منبع: khabaronline-1735196

دسته بندی: جامعه
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید