شنبه، 1 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » جامعه » ساختمان‌های غیر استاندارد پاشنه آشیل زلزله تهران/ ترکیه باز هم می‌لرزد؟

ساختمان‌های غیر استاندارد پاشنه آشیل زلزله تهران/ ترکیه باز هم می‌لرزد؟

کد خبر: 8924

فارس نوشت: یک زلزله‌شناس گفت:در ۵ سال اخیر در هر بازدیدی که از ساختمان‌های نوساز داشته ام از مصالح بی کیفیت استفاده می‌کنند، آینده ساخت و ساز جدید را خطرناک‌تر می بینم چرا که تصور این است که ساختمان‌های مقاوم به مردم می‌فروشند.

فریبرز ناطقی الهی با اشاره به وقوع زلزله امروز ترکیه،با رد این فرضیه که می تواند برای ایران نیز خطرناک باشد، اظهار کرد: وقوع زلزله در ترکیه در دو پهنه مختلف زمین شناسی رخ داده است. ایران و کشورهای ترکیه و سوریه و عراق در دو صفحه تکنولیکی مختلف قرار دارند و عملاً رابطه معناداری بین دو صفحه وجود ندارد.

وی ادامه داد: اصلاً نباید نگران بود که گسل‌های ترکیه می‌تواند پهنه ایران را فعال کند.

این زلزله‌شناس با بیان اینکه انتظار می‌رود ترکیه تا سالها روی مدار پس لرزه‌ها باشد، عنوان کرد: طبیعت زلزله این است که وقتی انرژی زمین و انفعالات آن به حد زیادی می‌رسد باعث می‌شود که زمین یا پوسته سنگی زمین شکست بخورد، ببینید چقدر انژری وجود دارد که لایه ضخیم سنگ سخت را شکست می‌دهد، وقتی این به وقوع می‌پیوندند شاید تا ۲ سال آینده شاهد وقوع پس لرزه هایی در ترکیه باشیم چرا که گسل دوباره ترک خورده و انرژی بسیاری در آن جا تجمیع شده که به مرور زمان تخلیه می‌شود.

ترکیه می تواند تا مدت‌ها شاهد وقوع زلزله باشد

وی تأکید کرد: از این رو ترکیه می تواند تا مدت‌ها شاهد وقوع زلزله ۶.۴ ریشتری باشد، این انتظار منطقی است تا آنکه این انرژی کاهش یافته و به زلزله‌هایی با مقیاس ۲ و۳ ریشتر تبدیل شود.

ناطقی الهی با بیان اینکه در زلزله خوی هزاران پس لرزه پس از وقوع زلزله رخ داد،عنوان کرد: این طبیعی است و مانند آن است که ما ضربه‌ای را روی یک صفحه فلزی وارد کنیم و تا مدت‌ها می‌تواند این لرزه‌ها ادامه داشته باشد.

ساختمان‌های غیر استاندارد پاشنه آشیل زلزله تهران/ ترکیه باز هم می‌لرزد؟

این زلزله‌شناس با مقایسه‌ای بین تهران و ترکیه در زلزله‌های پیش روی، اظهار کرد: شرایط زلزله خیزی در تهران بسیار ناگوارتر از ترکیه است، ما به عنوان یک زلزله‌شناس بسیار نگران هستیم و بدون شک اتفاقی که در تهران رخ می‌دهد، زلزله ۷. ۳ ریشتری است که می‌تواند تهران را میزان تخریب بسیار بالایی روبرو کند.

وی یادآور شد: ما در کلانشهر تهران گذرها و معابر تنگ و باریکی داریم، اگر زلزله ای در این مناطق رخ دهد، دسترسی به امداد و نجات سخت خواهد بود، از این رو به این سادگی نیست که بگوییم فلان مناطق می‌تواند آسیب پذیر باشد، انتظار ما این است که در بافت‌های فرسوده، ساخت و سازهای قدیمی‌تری دارند بیشتر خواهد بود.

انتقاد از ساخت‌وسازهای غیراصولی

ناطقی الهی با ابراز نگرانی از وقوع زلزله احتمالی در تهران، خواستار نظارت دقیق بر ساخت و سازها شد و گفت: ساخت و سازهای جدید در ۵ سال اخیر منجر به نگرانی زلزله شناسان شده است، در۲۰ سال گذشته پس از زلزله بم ساخت و سازها بهتر شد اما در ۵ سال اخیر در هر بازدیدی که از ساختمان‌های جدید و نوساز و گران قیمت داشته‌ام از مصالح کم کیفیت استفاده شده است. آینده ساخت و ساز جدید را خطرناک‌تر می‌بینم چرا که تصور این است که ساختمان‌های مقاوم به مردم می‌فروشند، این در حالی است که در مناطق بسیار خوب تهران احتمال آسیب پذیری بسیار بالاست و این می تواند در ۱۰ سال آینده ما را با خطرات جدی روبرو کند.

وی اضافه کرد: بخشی از شمال شهر تهران تبدیل به مناطق آسیب پذیر شده است حتی این درصد بیشتر از مناطق فرسوده تهران است، چرا که در مناطق شمالی تهران ساختمان‌هایی با میزان طبقات ۲۰ تا ۲۵ طبقه ساخته شده و می بینیم که در یک دهه مناطق آسیب پذیر تهران از ساختمان های فرسوده به چندین طبقه انتقال یافته است، شاهد این ماجرا نیز می تواند میزان تخریب بالای ساختمان‌های چندطبقه در ترکیه باشد.

جزئیات بیشتر از زلزله دیشب ترکیه/ ۲ هفته بعد از زلزله مرگبار «قهرمان‌ماراش»؛ هاتای دوباره لرزید اولین آمار از زلزله جدید ۶.۴ ریشتری ترکیه اعلام شد

۲۳۳۲۳۶

منبع: khabaronline-1734223

دسته بندی: جامعه
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید