دوشنبه، 17 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » فرهنگ و هنر » مجموعه شعر «شرابسالگی» منتشر شد

مجموعه شعر «شرابسالگی» منتشر شد

کد خبر: 8166

مجموعه شعر «شرابسالگی» سروده فاطمه موسوی شاعر و غزل سرای معاصر توسط انتشارات فصل پنجم منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجموعه شعر «شرابسالگی» سروده سیده فاطمه موسوی شاعر و غزل سرای معاصر شعر انقلاب و آئینی شامل ۴۰ غزل عاشقانه به تازگی توسط انتشارات فصل پنجم منتشر و راهی بازار نشر شده است.

از موسوی پیش‌تر مجموعه شعرهای جمهوری غزل، ماه می، جماران، وطن خاتون، حاج قاسم فرزند روح‌الله، دالپری و … به چاپ رسیده بود که مجموعه غزل او در سال ۹۰ نامزد کسب جایزه کتاب سال شد.

سیده فاطمه موسوی در خصوص دلیل انتخاب این نام برای مجموعه شعر جدیدش می‌گوید: «عدد ۴۰ در دین مبارک اسلام نماد و نشانه مبارکی است و جایگاه ویژه‌ای در ادبیات عرفانی دارد؛ چنانچه چله گرفتن یکی از آداب اسلامی و چله کلیمیه نیز از جمله آدابی است که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است که داریم «وَوَاعَدْنَا مُوسَی ثَلَاثِینَ لَیْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً وَقَالَ مُوسَی لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ؛ و با موسی سی شب وعده گذاشتیم و آن را با ده شب دیگر تمام کردیم تا آنکه وقت معین پروردگارش در چهل شب به سر آمد و موسی [هنگام رفتن به کوه طور] به برادرش هارون گفت در میان قوم من جانشینم باش و [کار آنان را] اصلاح کن و راه فسادگران را پیروی مکن»

موسوی گفت: همچنین پیامبر گرامی اسلام نیز در این سن به رسالت مبعوث شدند و به همین جهت سن تکامل برای عارف سالک چهل است چرا که پیش از آن، حق دست‌گیری و ارشاد را ندارد و در این چهل سال به تزکیه نفس می‌پردازد. تاریخ ادب عرفان به این عدد توجه ویژه‌ای داشته است و همواره آن را در قالب تمثیل‌های متنوعی نشان می‌دهد. چنانچه حافظ با تشبیه عارف به شراب اشاره به همین مسأله دارد که چهل سال تزکیه نفس لازم است تا انسان به مرحله مرادی برسد. «که ای صوفی شراب آنگه شود صاف / که در شیشه بماند اربعینی». نام «شرابسالگی» نیز با الهام از همین بیت سروده شده است و مراد سن چهل سالگی است.

مجموعه شعر «شرابسالگی» با قیمت ۵۰ هزار تومان عرضه شده است.

کد خبر 5699640

منبع: mehrnews-5699640

دسته بندی: فرهنگ و هنر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید