یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » ۳۱ هزار هکتار دیمزار در چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت

۳۱ هزار هکتار دیمزار در چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت

کد خبر: 7485

شهرکرد_معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: ۳۱ هزار هکتار دیمزار در چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت.

به گزارش خبرنگار مهر، سیروس بیک‌بکان پیش از ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری، در خصوص طرح جهش در دیمزارهای استان، اظهار کرد: این طرح در سال جاری برای اولین بار با همکاری ستاد فرمان امام خمینی (ره) در استان انجام شده است.

وی افزود: سهمیه چهارمحال و بختیاری در طرح جهش در دیمزارها ۳۰ هزار هکتار بود که تاکنون در نزدیک به ۳۱ هزار هکتار دیمزار کشت انجام شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ۱۲ هزار هکتار از محصول گندم و جو که در دیمزارهای استان کشت شده است تحت پوشش بیمه قرار گرفته است که بخشی از آن در رابطه با طرح جهش در دیمزارها است، برخی از کشاورزان خارج از این طرح نیز از مزایای بیمه مزارع استفاده کرده‌اند.

بیک‌بکان عنوان کرد: در قالب طرح جهش در دیمزارها، ۵۰ هزار تومان از ۲۳۰ هزار تومانی که به عنوان حق بیمه اخذ می‌شد، تخفیف محسوب می‌شود، ۵۰ هزار تومان دیگر کمک سازمان جهاد کشاورزی است و کشاورز تنها ۱۳۰ هزار تومان حق بیمه پرداخت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: از ۳۱ هزار هکتار دیمزار در چهارمحال و بختیاری که زیر کشت رفته است ۲۲ هزار هکتار گندم، ۶ هزار هکتار جو، نزدیک به ۷۰۰ هکتار نخود و ۷۰۰ هکتار عدس دیم است، برنامه‌ریزی شده است تا در سال جدید ۴۰۰ هکتار علوفه دیم کشت شود، در همین راستا بذر تهیه شده و در اختیار بهره‌برداران قرار گرفته است که در سال جاری به تناوب در مزارع استفاده شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در واقع هر ساله بخشی از زمین‌های آیش در استان به‌صورت بایر بودند که قصد داریم از سال آینده این مزارع بایر تحت کشت علوفه دیم قرار گیرند.

بیک‌بکان بیان کرد: در سال جاری ۷۹ پرونده برای بانک ارسال شده است که از اعتبارات ستاد فرمان امام (ره) به هر متقاضی کشت در دیمزارها مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان وام با نرخ سود ۴ درصد تخصیص داده شده است.

وی با اشاره به اینکه از ۷۹ پرونده ارسالی به بانک ۳۵ مورد تسهیلات پرداخت شده است، یادآور شد: ۳۱ مورد از تسهیلات مربوط به خرید تجهیزات است که می‌تواند در سال‌های آینده تحول چشمگیری در مزارع دیم ایجاد کند، این ادوات شامل یک دستگاه سم‌پاش، چهار دستگاه زیرشکن، یک دستگاه موور و یک دستگاه پهباد است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: تلاش شده است تا از سیستم پهبادها برای مبارزه با علف‌های هرز و آفت‌ها به‌ویژه سن گندم در اراضی کشاورزی به‌خصوص در دیم‌زارها استفاده شود.

کد خبر 5689934

منبع: mehrnews-5689934

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید