جمعه، 10 فروردین 1403
رخدادشهر » استان‌ها » آلودگی هوا آمار ابتلاء به سرطان ریه را افزایش داده است

آلودگی هوا آمار ابتلاء به سرطان ریه را افزایش داده است

کد خبر: 7390

اصفهان - عضو هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان گفت: آلودگی هوا می‌تواند بر قسمت‌های مختلف بدن مثل سیستم عصبی، قلب و ریه‌ها اثر بگذارد و سبب افزایش ابتلاء به سرطان به خصوص سرطان ریه شود.

پوریا عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا سالانه به ۷ میلیون نفر می‌رسد که بیشترین میزان این مرگ و میر در وهله اول در آفریقا و در وهله دوم خاورمیانه است.

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا در کشورهای کمتر توسعه‌یافته بیشتر دیده می‌شود، افزود: آمسال در کلان‌شهرهای ایران با آلودگی‌های جدی هوا رو به رو هستیم و اصفهان هم از این قاعده مستثنی نبود واز جمله شهرهایی بود که بسیار با آلودگی هوا درگیر بود.

متخصص رادیوانکولوژی افزود: آلودگی هوا از پارامترهای مختلفی تشکیل شده است و مهمترین مشکلی که این روزها در کلان‌شهرها با آن رو به رو هستیم مسئله آلودگی با دی اکسید گوگرد و آلودگی با ریز ذرات است که در مورد هر دوی این آلودگی‌ها در روزهای اخیر وضعیت اصفهان مناسب نبوده است.

محدودیت‌ ها در زمان مناسب اعمال نمی‌شود

عادلی عنوان کرد: آلودگی مزمن هوا خطرناک و عامل ابتلاء به بیماری‌هایی چون سرطان و ام اس و.. می‌شود اما متأسفانه محدودیت‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که پارامترها به حد خطرناک رسیده‌اند که این محدودیت‌ها فقط از عوارض حاد جلوگیری می‌کند که می‌توان آنها را با اسپری حتی کنترل کرد اما عوارض مزمن است که خطرناک است.

وی در خصوص آلودگی هوا باید توجه کنیم که چه گروه‌هایی در معرض خطر ابتلاء به مشکلات ناشی از آلودگی هوا هستند که اطفال و کسانی که کارهای خیابانی دارند مثل پلیس‌ها و پارکبانان و.. از این جمله‌اند.

متخصص رادیوانکولوژی افزود: مسئله دیگری که در بحث آلودگی هوا وجود دارد این است که آلودگی هوا از کجا می‌آید و چه مسائلی ممکن است سبب ایجاد آلودگی هوا شوند که از عوامل آن به وسایل نقلیه، کارخانجات و آلودگی‌های کشاورزی و خانگی را می‌توان اشاره کرد.

وی گفت: اگر بخواهیم آلودگی هوا را کنترل کنیم باید ساختمان‌ها را طوری مجهز کنیم که آلودگی کمتری ایجاد کنند و خانه‌ها را به انرژی خورشیدی مجهز کنیم، نیروگاه‌ها را از سمت سوخت‌های فسیلی به سمت سوخت‌های با انرژی پاک ببریم و همچنین به سمت وسایل نقلیه استاندارد به خصوص برقی برویم.

عضو هیئت مدیره نظام پزشکی اصفهان افزود: اتفاقی که چند سال قبل در اصفهان رخ داد روزهایی برای دوچرخه سواری تعیین و شهرداری راه‌هایی را برای دوچرخه سواری مشخص کرد اما این روش به نتیجه نرسبد و بهتر است به جای استفاده از دوچرخه از موتورهای برقی استفاده و تسهیلاتی برای خرید آنها تعیین کنیم.

متخصص رادیوانکولوژی ادامه داد: موتورهای برقی به این دلیل که برای حرکت نیاز به نیروی فیزیکی و رکاب زدن ندارند می‌توانند مورد استقاده اقشار مختلف جامعه قرار بگیرند که سبب کاهش آلودگی هوا و همچنین کاهش تصادفات به دلیل سرعت پایین آن‌ها می‌شود.

عادلی تصریح کرد: در چند سال گذشته در دی ماه مشکل آلودگی هوا را داشته‌ایم و بهتر است که قبل از اینکه به مرحله بحرانی برسیم با اعمال محدودیت‌هایی از چند ماه قبل باعث کاهش آلودگی هوا شویم و نگذاریم که به مرحله‌ای برسد که مجبور به اعمال محدودیت‌های شدید و تعطیلی شویم.

کد خبر 5689010

منبع: mehrnews-5689010

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید