چهارشنبه، 12 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » ضرورت توجه ویژه به بخش آبخیزداری در حفاظت از منابع طبیعی

ضرورت توجه ویژه به بخش آبخیزداری در حفاظت از منابع طبیعی

کد خبر: 7380

تبریز- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی بر ضرورت توجه ویژه به بخش آبخیزداری در حفاظت از منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: متأسفانه به این مقوله مهم توجهی نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سیروس داودی صبح یک شنبه در بازدید از محل «سیلاب دره سی» شیرامین به برنامه و طرح‌های آبخیزداری برای جلوگیری از تهدید سیل در این منطقه اشاره کرد و افزود: اجرای عملیات سازه‌ای و بیولوژیکی در حوضه آبخیز و ایجاد حوضچه و اجرای بند انحرافی در محل مذکور ضروری است.

وی با بیان اینکه بهترین و ارزان‌ترین روش از لحاظ مسائل زیست محیطی و اقتصادی در جایی که امکان تغذیه مصنوعی وجود دارد، آبخوانداری و آبخیزداری است، افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری می‌تواند نقش بسیار مهمی در کنترل سیلاب و تقویت آب‌های زیر زمینی داشته باشد.

داودی با تاکید بر ضرورت حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی استان، ادامه داد: جنگل‌ها و پوشش گیاهی مانند اسفنج در خاک عمل می‌کنند و باعث می‌شوند آب باران در خاک نفوذ کرده و در سفره‌های زیرزمینی ذخیره شود.

وی گفت: با انجام عملیات آبخیزداری میزان آب چشمه‌ها، قنوات و چاه‌ها افزایش می‌یابد و آبخیزداری در کاهش شوری آب‌های زیرزمینی و کاهش فرسایش خاک نیز تأثیر بسزایی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی به قرار گرفتن شهرستان آذرشهر در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری در این منطقه موجب جلوگیری از شور شدن آب‌های زیرسطحی خواهد شد.

داودی به ضرورت توجه ویژه به بخش آبخیزداری در حفاظت از منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: متأسفانه علیرغم مشکلاتی که در زمینه آب با آن مواجهیم، به مقوله مهم آبخیزداری توجهی جدی نشده است و ما در منابع طبیعی و آبخیزداری استان برای توسعه طرح‌های آبخیزداری در همه حوضه‌های آبی استان تاکید و برنامه داریم.

وی با تاکید بر اهمیت اجرای پروژه‌های آبخیزداری در کشور و استان با توجه به شرایط تغییر اقلیم و خشکسالی خواستار تخصیص هر چه سریع‌تر اعتبار آبخیزداری به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان شد.

کد خبر 5688989

منبع: mehrnews-5688989

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید