شنبه، 1 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » مسیر توسعه یزد اشتباه است/طرح‌های یزد پیوست زیست محیطی داشته باشد

مسیر توسعه یزد اشتباه است/طرح‌های یزد پیوست زیست محیطی داشته باشد

کد خبر: 7293

یزد- نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس گفت: تمام طرح‌های یزد باید پیوست زیست محیطی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصالح جوکار، صبح شنبه در جلسه با اعضای موسسه حامیان حیات پاک اشکذر، در مورد راه‌اندازی برخی کارخانجات و صنایع آلاینده در شهرستان اشکذر اظهار داشت: طی برخی مسیرها از ابتدا اشتباه بوده و اشکذر یکی از شهرستان‌های با شاخص آلودگی بالاست پس دلیلی بر راه اندازی این صنایع آلاینده در این شهرستان نیست چون هوای پاک و محیط زیست سالم حق همه مردم است.

وی، سیاست برنامه و توسعه استان یزد در گذشته حوزه صنعت را بدون نقشه راه و اشتباه ارزیابی کرد و گفت: نقشه راه توسعه برای آینده استان یزد مطلوب ترسیم نشده و متاسفانه طرح‌هایی به تصویب رسیده و صنایع غیرمرتبطی که در حوزه صنعت راه اندازی شده، مشکلات عدیده‌ای را امروز برای استان در بخش های مختلف به وجود آورده است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس با ابراز تاسف از عدم توجه به ایجاد صنایع پاک و دانش بنیان در استان یزد طی سال های گذشته، افزود: اقلیم جغرافیایی استان یزد شرایط خاص خود را می طلبد و بدون توجه به این مسئله، برپا کردن صنایع در استان اشتباه محض است.

وی ادامه داد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که صنایع پاک و فناوری‌های نوین در استان استقرار پیدا کند و تا وقتی سیاستگذاری درستی به سمت توسعه نداشته باشیم و مبنای سرمایه گذاری را بدون مطالعه و کار پژوهشی و بدون در نظر گرفتن شاخص‌ها، پارامترها و ویژگی های جغرافیایی قرار دهیم، دچار مشکل خواهیم شد.

جوکار با تاکید بر اینکه باید از صنایع آلاینده و پرآبخواه در استان دست برداشته و به سمت صنایع سبز حرکت کنیم، بیان کرد: امروز در استان با دو معضل مهاجرپذیری کارگران ساده با فرهنگ های مختلف و مهاجرفرستی نخبگان و دانش آموختگان دانشگاهی مواجه هستیم؛ در بخش اول ظرفیت استان تکمیل است ولی برای حفظ نخبگان باید اولویت خود را بر راه اندازی شرکت های دانش بنیان و صنایع پاک قرار دهیم.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس ادامه داد: با توجه به ظرفیت های موجود در کشور، نباید فناوری را از خارج به کشور وارد و سپس در داخل اقدام به تولید کنیم بلکه باید به سمت تولید فناوری و دانش بنیان ها حرکت کنیم تا کشور با سرعت بیشتر به سمت رشد و پیشرفت سوق پیدا کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه امروزه نحوه مجوز دادن به صنایع درست نیست، اضافه کرد: امروز به شکلی شده که در برخی شهرستان بدون اینکه مجوز محیط زیست را بگیرند واحدی را با میلیاردها تومان برپا می کنند و سپس می گویند چون سرمایه گذار آمده و هزینه بسیاری کرده باید به آن مجوز داده شود و این مشکل را در کمیسیون ماده 11 حل می کنند.

جوکار تاکید کرد: تمام طرح هایی که می خواهیم در استان یزد احداث کنیم، باید پیوست زیست محیطی داشته باشد و اگر آسیبی به محیط زیست بزند باید از آن حذر کرد.

کد خبر 5687973

منبع: mehrnews-5687973

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید