یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » میراث فرهنگی و گردشگری » نقد هتلداران به ناکارآمدی متولیان گردشگری/اشغال ۱۵ درصدی اتاق ها

نقد هتلداران به ناکارآمدی متولیان گردشگری/اشغال ۱۵ درصدی اتاق ها

کد خبر: 7028

رئیس جامعه هتلداران کشور با بیان اینکه اکنون میانگین ضریب اشغال هتل‌های کشور کمتر از ۱۵ درصد است، گفت: دولت باید با توجه به شرایط به وجود آمده برای گردشگری تصمیم گیری می کرد، اما اقدامی نشد.

به گزارش خبرنگار مهر، جمشید حمزه زاده رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران در نشستی با رؤسای جوامع هتلداری در استان‌ها، افزود: رکود صنعت هتلداری از عید سال ۹۸ شروع شد و تاکنون ادامه پیدا کرده و بر صنعت گردشگری و به طور طبیعی فعالیت هتل‌ها تأثیر مستقیم داشته است. وقایع ماه‌های گذشته رکود عجیبی در صنعت گردشگری به وجود آورد که به اعتقاد ما تأثیرات منفی آن از کرونا هم بیشتر است. در حال حاضر میانگین ضریب اشغال هتل‌های کشور زیر ۱۵ درصد است.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران با بیان اینکه انتظار داریم دولت برای رفع مشکلات صنعت هتلداری قدمی بردارد، گفت: متأسفانه متولی ما یعنی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هیچ‌گاه در خصوص صنعت گردشگری کار نظام‌مند و ساختارمندی انجام نداده است. اگرچه وزیر نسبت به خیلی از وزرای کابینه قوی‌تر است اما اقدامات بدنه وزارتخانه در بخش گردشگری با شرایط جاری کشور متناسب نیست. نگاه سنتی بر معاونت گردشگری کشور حاکم است.

حمزه‌زاده به شیوه‌های برگزاری نمایشگاه گردشگری در کشور اشاره کرد و آن را ناکارآمد و سنتی خواند و توضیح داد: هر سال نمایشگاه گردشگری برگزار می‌شود اما نتایج مورد انتظار از آن حاصل نمی‌شود. به جای این‌که برای تبلیغات و شناساندن جاذبه‌های گردشگری کشور در سطح ملی و بین‌المللی هزینه شود، برای چنین نمایشگاهی هزینه می‌شود و این نشان می‌دهد که هنوز نگاه سنتی بر معاونت گردشگری کشور حاکم است. اعتباراتی که می‌تواند بسیاری از مشکلات گردشگری کشور را حل کند، صرف برگزاری نمایشگاهی می‌شود که به دلایل مختلف تأثیری در پیشبرد اهداف صنعت گردشگری ندارد؛ آن‌هم در فصلی که اساساً میزان تأثیر را کمتر هم می‌کند.

وی به موضوع سامانه جانا به عنوان مشکلی که تشکل‌های گردشگری مدت‌ها است با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند اشاره کرد و گفت: مسئله این سامانه آنقدر بغرنج شده و پیچیده است که تشکل‌ها حتی برای ثبت نام در آن دچار مشکل هستند.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران به موضوع تفویض اختیارات به تشکل‌های گردشگری به عنوان مسئله مهمی که این تشکل‌ها سالهاست به دنبال آن هستند، اشاره کرد و گفت: این موضوع که مطالبه دیرینه تشکل‌هاست، متأسفانه از سوی معاونت گردشگری کشور جدی گرفته نمی‌شود. در حالی‌که تفویض اختیارات به بخش خصوصی هم منطبق با اصل ۴۴ قانون اساسی است و هم مورد تاکید سران نظام و در رأس آنها مقام معظم رهبری. با این حال متأسفانه معاونت گردشگری موضوع را جدی نمی‌گیرد و در بحث تفویض اختیارات تشکل‌ها را به بازی گرفته است.

حمزه‌زاده رفتارهای سلیقه‌ای سازمان‌ها و نهادهای مختلف در خصوص صنعت گردشگری را مشکل دیگری دانست که فعالان این صنعت با آن دست به گریبانند و اشاره کرد که سازمان‌هایی مانند امور مالیاتی، نیروی انتظامی، تأمین اجتماعی، وزارت خارجه و… هر کدام بر اساس سلیقه شخصی با مسئله مهمی مانند گردشگری برخورد می‌کنند و برای پیشبرد اهداف صنعت گردشگری هماهنگ نیستند. مقام معظم رهبری فرمودند گردشگری ما را که نقطه قوت ما بود، نشانه گرفته‌اند. در چنین شرایطی دولت و حاکمیت باید با توجه به بحران‌های به وجود آمده برای گردشگری تصمیم گیری و طرح‌های متناسب با شرایط روز ارائه کنند؛ اما متأسفانه هیچ‌گونه فعالیتی در عمل انجام نمی‌شود.

وی، همچنین به موانع سرمایه‌گذاری در بخش هتل‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: من این موضوع را با آقای ضرغامی هم مطرح کردم و گفتم که بعد از برجام ۶۰ شرکت خارجی برای سرمایه‌گذاری و ساخت هتل به ایران آمدند و همه آنها روی دو موضوع تاکید داشتند؛ اول این‌که اگر نرخ دولتی باشد، تمایلی به ورود و سرمایه‌گذاری برای ساخت هتل ندارند و موضوع دوم تضمین بود. یعنی مساله امنیت سرمایه و برگشت آن. این نشان می‌دهد علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری برای ساخت هتل در ایران بسیار زیادند و چیزی که مانع آنها می‌شود شرایطی است که وجود دارد. اگر شرایط مناسب باشد، حتماً شاهد سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوبی در کشور خواهیم بود.

کد خبر 5684010

منبع: mehrnews-5684010

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید