یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » تشریح بدعهدی در تامین حق آبه هیرمند/ انتقاد از کم کاری مسئولان

تشریح بدعهدی در تامین حق آبه هیرمند/ انتقاد از کم کاری مسئولان

کد خبر: 7013

زاهدان- امام جمعه زابل با انتقاد از کم کاری در تامین حق آبه هیرمند، گفت: مسئولان باید برای رفع مشکل بی آبی تلاش کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام مجتبی عزیزی امام جمعه شهرستان زابل استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه حق‌آبه سیستان و بلوچستان از هیرمند بالغ بر ۸۲۰ میلیون متر مکعب در سال است که باید توسط دولت افغانستان پرداخت شود، بیان کرد: این حق‌آبه می‌بایست نیاز آب شرب و کشاورزی منطقه سیستان و آب شرب زاهدان را تأمین کند اما متأسفانه طی سالیان متوالی دولت افغانستان (دولت‌ها و حکام مختلف) بدعهدی‌هایی در این زمینه داشته‌اند که مشکلاتی را برای مردم منطقه ایجاد کرده است.

خطیب جمعه شهرستان زابل اظهار کرد: عمر این ماجرا به چند سال اخیر برمی‌گردد که دولت افغانستان برای عدم پرداخت حق‌آبه به سیستان محکم ایستاده است و تحت هیچ شرایطی کوتاه نمی‌آید. علاوه بر این افغانستان با حمایت آمریکا و عربستان در کنار رود هیرمند یک بند خاکی به نام تنگ کمال خان احداث کرده است و با اهتمام و برنامه‌ریزی که دارد درصدد است تا قطره‌ای آب به سیستان نرسد.

حجت الاسلام عزیزی گفت: از طرفی سهم سیستان را در یک شوره‌زار مخوف قرار داده‌اند که برای سیستان و بلوچستان قابل استفاده نیست. بنا به گفته مسئولین ارشد کشوری بیش از ۲۰۰ جلسه و ملاقات بین مسئولین وزارت خارجه، وزارت نیرو و… با طرف‌های افغان برگزار شده است اما آنچه که حاصل این همه جلسه، نشست، رفت و آمد و… است خشکی کامل سیستان و بلوچستان بوده است.

وی افزود: بعد از برگزاری این همه دیدار و جلسه و … اگر بخواهیم به جمع‌بندی برسیم این است که دولت افغانستان حق‌آبه هیرمند را به سیستان نداده است، نمی‌دهد و احتمالاً نخواهد داد. البته این به آن معنی نیست که هیرمند آب ندارد.

حجت‌الاسلام عزیزی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به نتایج حاصل از نشست‌ها و جلسات اشاره کرد و توضیح داد: نتایج حاصل از برگزاری این نشست‌ها این است که کشاورزان سیستان و بلوچستان برای کشاورزی بسیار راغب بودند و دارای اموال فراوانی بودند اما شوربختانه با شرایط ایجاد شده امروز تحت حمایت کمیته امداد قرار گرفته‌اند.

وی افزود: بسیاری دیگر از کشاورزان و دامداران منطقه نیز زندگی خود را فروخته و به استان‌های دیگر مهاجرت کرده‌اند.

وی گفت: همه مسئولان کشوری در جریان وضعیت بد آب سیستان هستند و در بازدید از این منطقه برای رنج و درد این مردم اشک می‌ریزند اما متأسفانه اشک چشمانشان را می‌گذارند و می‌روند.

حجت‌الاسلام عزیزی عنوان کرد: یکی دیگر از موضوعات این است که مسئولان عنوان می‌کنند برای رفع مشکل آب سیستان برنامه و طرح جایگزین دارند اما متأسفانه تاکنون هیچ طرح و برنامه‌ای از سوی مسئولان، یک لیوان آب بر سر سفره مردم نشده است. البته باید از نیروهای خدوم و با اخلاص سپاه تشکر کنم که کمر همت بسته‌اند و در وسط میدان هستند و در برای رفع مشکل آب آشامیدنی مردم تلاش می‌کنند.

امام جعه شهرستان زابل بیان کرد: متأسفانه دولتی‌ها با ترک فعل‌ها، گزارشات اشتباه و آمارهای غلطی که ارائه می‌دهند بیشتر ناامید کننده مردم هستند. همین که می‌گویند آمارها محرمانه است موجی از ناامیدی و دلهره را در دل مردم ایجاد می‌کنند.

وی اضافه کرد: مردم از دولت، وزارت امور خارجه، وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و هر ارگان و سازمانی که مسئول تهیه آب بوده است ابداً راضی نیستند. این از حجب و حیا و نجابت مردم سیستان و بلوچستان است که تا به امروز مثل بقیه شهرها چالش ایجاد نکرده‌اند. بحران زاینده رود اصلاً قابل قیاس با هیرمند نیست اما متأسفانه سیستان و بلوچستان برای مسئولان ارشد کشوری دیده نمی‌شود.

کد خبر 5683734

منبع: mehrnews-5683734

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید