دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » دیپلماسی علمی زمینه ساز توسعه روابط بین الملل است

دیپلماسی علمی زمینه ساز توسعه روابط بین الملل است

کد خبر: 6856

تبریز-رییس دانشگاه تبریز با بیان اینکه توسعه دیپلماسی علمی و فناوری بهترین وسیله برای توسعه ارتباط کشورها و ملت‌ها است، توجه به این نوع دیپلماسی را زمینه ساز توسعه روابط بین الملل عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، صفر نصراله زاده در دیدار با سرکنسول ایران در ارزروم، یکی از راهبردهای کلان و مهم دانشگاه تبریز را گسترش و توسعه دیپلماسی علم و فنّاوری با کشورهای همسایه و به ویژه با کشور ترکیه اعلام و اضافه کرد: این رویه می‌تواند در راستای اجرای طرح‌های تحقیقاتی مشترک، تبادل استاد و دانشجو، جذب دانشجویان خارجی، ایجاد گروه‌های آموزشی و پژوهشی، میزبانی از فرصت‌های مطالعاتی، اعطای مدرک مشترک، انتشار نشریات و مقالات مشترک تعریف شود.

وی با اشاره به ظرفیت و توانمندی‌های دانشگاه تبریز در زمینه‌های مختلف گفت: این دانشگاه با داشتن ۸۰۰ عضو هیأت علمی، ۲۰ دانشکده، بیش از ۲۰ هزار دانشجو، ۴۰۰ آزمایشگاه و کارگاه، چندین قطب علمی و مراکز تحقیقاتی و پردیس علم و فناوری بسترها و زیر ساخت‌های لازم را برای گسترش همکاری‌های علمی و پژوهشی با دانشگاه‌های دیگر کشورها فراهم کرده است.

نصرالله زاده ضمن انتقاد از معرفی ضعیف جایگاه و توانمندی‌های دانشگاه‌های کشورمان در منطقه و جهان، گفت: امروزه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های زیادی در دانشگاه‌های ایران به خصوص در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی و دانشگاه تبریز است که متأسفانه به خاطر تبلیغات و معرفی ضعیف، این دانشگاه‌ها نا شناخته مانده اند.

وی اضافه کرد: با حمایت و کمک سفارت خانه‌ها و سرکنسول‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورها می‌توان به توسعه دیپلماسی علم و فنّاوری با کشورهای همسایه و به ویژه با دانشگاه‌های کشور ترکیه شتاب بیشتری بخشید.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در ارزروم ترکیه نیز در این دیدار، گفت: با توجه به سوابق، اسناد و مدارک دانشگاه تبریز در مقایسه با سایر دانشگاه‌های ایران، پیشگام گسترش و توسعه دیپلماسی علم و فنّاوری با کشورهای همسایه و به ویژه با دانشگاه‌های کشور ترکیه بوده است.

محمد ابراهیمی با اعلام حمایت از دانشگاه تبریز در توسعه و ارتباط با دانشگاه‌های کشور ترکیه، افزود: دانشگاه تبریز از دانشگاه‌های بزرگ و قدیمی ایران است که با توجه به ظرفیت‌هایش و همجواری با کشور ترکیه بسترهای لازم برای گسترش همکاری‌های علمی و فناوری با دانشگاه‌های ترکیه و به خصوص شهر ارزروم فراهم است.

وی اظهار کرد: دانشگاه تبریز با توجه به جایگاه و رتبه‌هایی که در رده بندی جهانی دارد، کمتر شناخته شده است و باید بیش از اینها در برندسازی و معرفی دانشگاه تبریز در منطقه و جهان تلاش شود.

ابراهیمی ادامه داد: با جذب دانشجویان خارجی، تبادل استاد، برگزاری دوره‌های مشترک، حضور در نمایشگاه‌ها، اجرای طرح‌های مشترک، برگزاری مسابقات ورزشی و جشنواره‌های فرهنگی و هنری می‌توان به گسترش همکاری‌های علمی و دانشگاهی کمک زیادی کرد.

کد خبر 5682277

منبع: mehrnews-5682277

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید