یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » «کتابت عشق» به بهانه روز مادر/ وقتی هنر عشق‌ورزی می‌کند

«کتابت عشق» به بهانه روز مادر/ وقتی هنر عشق‌ورزی می‌کند

کد خبر: 6783

شاهرود- مهد دین و عرفان میزبان رویداد فرهنگی و هنری مشق مادری بود جایی که بانوان خوشنویس استان سمنان گردهم آمدند تا با نگارش القاب حضرت زهرا(س)، روز مادر را گرامی بدارند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: انجمن خوش نویسان شاهرود انتهای معبری در میانه هسته مرکزی شهر شاهرود در سردترین شب سال، گروهی از هنرمندان بانوی خوشنویس استان سمنان را گردهم خوانده است آن‌هم به بهانه ولادت با سعادت حضرت زهرا (س) و روز مادر؛

خانه هنرمندانی که در جلوی درب آهنی دو لت آن، با شکسته نستعلیق زیبا نگار من به مکتب نرفت و خط ننوشت، نگارش شده است و فضا را به گونه‌ای جلوه گر می‌کند که اینجا مکانی دیگر است … تفاوت دارد با جاهای دیگری؛ خانه قدیمی و ویلایی با حیاطی که در قیاس خانه‌های امروز، اتفاقاً بزرگ هم محسوب می‌شود.

انجمن خوش نویسان میزبان شد

چند پله تا ایوان انجمن فاصله است دو درب کوچک فضای گرم و روشن اتاق‌ها را از فضای سرد و تاریک و خاکستری خیاط جدا می‌سازد. یکبار چند سال قبل و زمان انتخابات اینجا آمده بودم آن موقع تمام هنر کسانی که اینجا بودند، حرف‌ها و شعارهای زیبا زدن و موسیقی‌های گوش خراش راه انداختن و تلاش برای رأی گرفتن از مردم بود اما سال‌ها گذشته و حالا این مکان زیبا، تفاوت‌های بسیاری کرده است.

اینجا حالا انجمن خوش نویسان شاهرود شده است بزرگترین انجمن هنری استان سمنان و یکی از قدیمی‌ترین هایشان که سال ۶۲ به همت چند هنرمند تشکیل شد. اینجا حالا نور دارد، رنگ دارد کسانی در آن می‌آیند و می‌روند که اهل هنر هستند. آراسته و پیراسته و اهل تلاش هستند، آمده‌اند تا خودشان را ارتقا دهند.

«کتابت عشق» به بهانه روز مادر/ وقتی هنر عشق‌ورزی می‌کند

هنرمندان آمده‌اند

در که باز می‌شود رنگ زردی جلوی ایوان حیاط را فرش می‌کند و حُرم گرما بر چهره‌های یخ زده می‌تابد راهروی کوچکی که از میانه‌اش راه پله‌ای کوچک وجود دارد و در ادامه هال و ورودی انجمن است. اتاق مربعی شکلی که یک گوشه‌اش میز مدیر دفتر انجمن است و گوشه دیگرش هم یک میز قرار داده‌اند و روی آن چند شیر و کیک و چای قرار داده‌اند.

صدا به صدا نمی‌رسد گروه گروهی هنرجویان می آیند و می‌روند دو اتاق یکی دست راست و دیگری در سمت چپ مملو از آدم‌ها است راستی را مردها گرفته اند و دست چپی در اشغال خانم‌های هنرمند است. هم‌همه‌ای برپا است. رئیس حوزه هنری شاهرود و یکی دو چهره آشنای هنر این شهرستان در هال ایستاده اند دقیقاً میان مکان مردها و زن‌ها!

چند آقای خوش نویس گوشه‌ای کتابت را از سر گرفته‌اند و چلیپا می‌نویسند اما اتاق خانم‌ها تقریباً صندلی خالی ندارد. چفت چفت هم نشسته اند و کم‌تر صدای لغزش قلم دزفولی روی کاغذ خطاطی شنیده می‌شود در این هم همه و هیاهو؛ از خط هم تعریف می‌کنند از اینکه چقدر زیبا نوشته‌اند به هم انرژی می‌دهند. یکی شأن با اینکه سن و سالی ندارد و نهایتاً به ۱۴ ساله‌ها می‌خورد با ترکیب نام فاطمه، چلیپای زیبایی نوشته است جوهر آبی رنگ روی کاغذ خوش نشسته است.

روایتی از مادرانه‌ها

دیگری از روایت حوض کوثر نوشته آن یکی مادر را بهانه کرده اما هدف همه شأن اینجا یکی است. شرکت در رویداد مشق مادر به همت حوزه هنری استان سمنان و همچنین انجمن خوشنویسان شاهرود؛ رضا طبسی رئیس حوزه هنری شاهرود در این باره به خبرنگار مهر، می‌گوید: این رویداد در واقع کشوری است و در سراسر کشور و مراکز استان‌ها برگزار می‌شود که ما افتخار داریم در استان سمنان این رویداد را به میزبانی انجمن خوشنویسان شاهرود برگزار کنیم.

طبسی با بیان اینکه ۳۰ هنرمند امروز در رویداد مشق مادر که به مناسبت و در واقع گرامی داشت سالروز ولادت با سعادت حضرت زهرا (س) برگزار شده، حضور دارند، بیان کرد: چند نفر از آقایان هم در این رویداد حضور دارند اما داوری از بین آثار بانوان خواهد بود.

وی با بیان اینکه هنرمندانی از شاهرود و دامغان در این رویداد استانی حضور دارند، افزود: آثار امروز بعد از نگارش، مهر و موم و برای داوری جشنواره به قزوین پایتخت خوشنویسی ایران اسلامی ارسال خواهد شد و روز اول بهمن ماه آثا داوری می‌شوند و در نهایت ۱۵ اثر از سراسر کشور برگزیده و ۱۰۰ اثر هم تقدیر خواهند شد که امیدواریم آثاری از استان سمنان هم در آنها باشد.

«کتابت عشق» به بهانه روز مادر/ وقتی هنر عشق‌ورزی می‌کند

استقبال خوب هنرمندان بانو

حبیب الله برزجان نام آشنای موی سپید عرصه هنر خوشنویسی کشور و شهرستان شاهرود نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به استقبال خوب هنرمندان به خصوص بانوان خوش نویس از رویداد مشق مادری، بیان کرد: این رویداد با موضوع خوشنویسی به صورت بداهه و در بخش‌های نستعلیق، شکسته و شکسته نستعلیق با اسامی حضرت زهرا (س) القاب ایشان، سخنان پیامبر (ص) و احادیث به مناسبت روز زن برگزار شده است.

برزجان با بیان اینکه هنرجویانی از دامغان نیز بجز شاهرود در این رویداد حضور دارند اما به هر صورت شرایط جوی نیز سبب ایجاد سختی‌هایی برای هنرمندان دیگر نقاط استان در این رویداد شد، گفت: خوشبختانه سطح آثار حاضر در این رویداد هنری، بسیار خوب ارزیابی می‌شود.

وی با بیان اینکه این رویداد هنری، کار مشترک حوزه هنری استان سمنان و انجمن خوشنویسان شاهرود به عنوان بزرگترین انجمن هنری استان سمنان است که امروز برگزار و آثار هنرمندان برای داوری ارسال می‌شود، بیان کرد: برگزاری نمایشگاه‌ها، آموزش در سطوح مختلف با به کار گیری چهار مدرس و ۱۴ استاد و آموزش از دیگر اقدامات شاخص انجمن خوشنویسان شاهرود با ۱۰۸ نفر عضو است.

حس و حال خوب نوشتن

زهرا اوحدی زاده یک هنرمند بانوی حاضر در مشق مادری با بیان اینکه امروز رویداد خوشنویسی به مناسب ولادت با سعادت حضرت زهرا (س) برگزار شد، به خبرنگار مهر گفت: مشق مادری در واقع یک نوع گردهمایی بانوان فعال در زمینه خوشنویسی به بهانه گرامی داشت روز مادر بود و سطح کارهای ارائه شده در این رویداد بسیار بالا بود.

اوحدی زاده که از دامغان به شاهرود آمده بود، می‌گوید: نوشتن حس و حال خاصی دارد و این حس در نگارش کلمه مادر نیز دو چندان می‌شود من خودم امروز زمانی که کلمه مادر را نوشتم اشک از چشمانم سرازیر بود و این نشان از احساس خوبی است که نسبت به مادران مان داریم.

وی درباره سطح بانوان دامغانی در امر خوشنویسی، بیان کرد: من البته از ابتدا کار آموزش را در شاهرود دنبال کردم اما واقعاً خانم‌های بسیار هنرمند و مستعدی در شهرستان دامغان مانند شهرستان شاهرود داریم که توانمندی بسیار بالایی نیز دارند و همچنین سطح آموزش‌ها هم در دامغان بسیار بالا و خوب است.

«کتابت عشق» به بهانه روز مادر/ وقتی هنر عشق‌ورزی می‌کند

نوشتن از مادر

فرشته رزاقی دیگر خوش نویس بانوی شاهرودی است که با او هم کلام می‌شویم وی چهار سال است که در رشته خوشنویسی فعالیت داشته و مدرک عالی کتابت و چلیپا را دارد، به خبرنگار مهر، می‌گوید: نگارش نام‌ها و القاب حضرت زهرا (س) احادیثی از پیامبر (ص) و اشعاری درباره حضرت فاطمه (س) موضوع این رویداد هنری بود که به صورت بداهه و بدون تمرین انجام شد.

رزاقی با بیان اینکه خوش نویسی به واسطه تلفیق شعر و هنر نوشتن، حس و حال خوبی دارد و مخصوصاً زمانی که این حس و حال و عشق برای نگارش کلماتی مانند مادر، کنار هم قرار می‌گیرند یک احساس وصف ناشدنی را پدید می‌آورند.

او که اذعان دارد تا کنون آثارش را به مادر خودش هدیه نداده، می‌افزاید: از امشب اما تصمیم دارم برای نخستین بار نوشته‌هایم را به مادرم هدیه دهم. چرا که احساس می‌کنم بهترین‌ها مادران هستند.

قرار است آثار مُهر و موم و به قزوین فرستاده شوند تا داوری‌ها صورت گیرد. باید دید خانم‌هایی که امروز از القاب حضرت زهرا (س) خوشنویسی کردند، آیا می‌توانند مقام‌های این جشنواره زیبا و معنوی را نیز از آن خود کنند؟ حیاط خاکستری انجمن خوش نویسان شاهرود بار دیگر در پایان رویداد هنری، هنرمندان را بدرقه می‌کند اما قلب‌های این هنرمندان مخلص و عاشق، همیشه و همه جا رنگین کمانی از گرما و عشق را در خود جای داده است.

کد خبر 5681588

منبع: mehrnews-5681588

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید