جمعه، 14 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » نمک پاشی بر زخم طبیعت؛ دردی که درمان می‌شود

نمک پاشی بر زخم طبیعت؛ دردی که درمان می‌شود

کد خبر: 6437

تبریز- پس از گذر از پاییزی خشک و بی باران، در پانزدهمین روز از زمستان بالاخره چشم شهر تبریز به برف سفید، روشن شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اتفاق مبارکی که به رسم معمول و نبود آمادگی‌ها از سوی مردم و متولیان شهر در چنین شرایطی، ذائقه برخی را تلخ کرد و به بحران در ترافیک تبدیل شد.

تبریز اما امسال شاهد یک نگاه و اقدام ارزشمند از سوی شهرداری برای صیانت از محیط زیست بود.

وعده عدم نمک پاشی برای یخ زدایی از ماه‌ها قبل از سوی متولیان شهر تبریز به شهروندان داده می‌شد.

معاون شهردار تبریز بابیان اینکه به دستور شهردار کلانشهر تبریز از امسال در مواقع بارش برف، نمک پاشی اجرا نخواهد شد و با این کار از ورود حجم عظیمی از نمک به سطح شهر و ایجاد مشکلات زیست محیطی جلوگیری خواهد شد گفت: استفاده از ۵۰ هزارتن نمک تنها در سال گذشته در مواقع بارش برف قطعاً اثرات مخربی بر محیط زیست داشته است که با جایگزینی محلول پاشی به جای نمک پاشی به دنبال کاهش و رفع اثرات تخریبی نمک پاشی هستیم.

جواد صدیقی با اشاره به دستور شهردار تبریز مبنی بر استفاده از روش‌های علمی در خصوص حذف نمک پاشی گفت: با مذاکرات متعددی که با پارک علم و فن آوری آذربایجان شرقی و تعدادی از اساتید دانشگاه داشتیم خوشبختانه با تأمین زیرساخت‌های لازم در سالجاری با تکیه بر محلول سازی، ذخیره و استفاده از محلول خواهیم توانست به شکل اصولی عملیات زمستانی را اجرا و مدیریت کنیم.

وی افزود: قطعاً موفقیت هر برنامه و طرحی نیازمند مشارکت و همراهی شهروندان است.

مرهم بر زخم شهر، زمان می‌طلبد یا اهتمام؟!

بی شک نگاه جدی و دغدغه مدار به محیط زیست شهری در نظر شهروندان ارزشمند است، ولی به طور حتم اهتمام جدی برای پیش بینی شرایط و آمادگی قبلی و مدیریت بهتر چنین فضای انتظار بی جایی نیست‌.

حجم بالای استفاده از نمک و شن برای یخ زدایی در طول سالیان گذشته آثار مخرب زیست محیطی و اقتصادی بر شهر و شهروندان بدنبال داشته است.

اما نباید فراموش کرد به کار گیری شیوه‌های نو، نیازمند تأمین بسترها و سخت افزارهای است که لازمه اثربخشی روش‌های نو و فناورانه هستند.

مهناز اسلامی از فعالین محیط زیست معتقد است: به کارگیری شیوه‌های نو در حمایت از محیط زیست زمانی مؤثر است که به جزئیات کار توجه شود، چرا که به باور کارشناسان محیط زیست اگر توجه به جزئیات و بایدها همانند نسبت مواد در ساخت محلول با دقت مورد توجه قرار نگیرد علاوه بر عدم کارایی مؤثر خود می‌تواند به عاملی برای تخریب محیط زیست تبدیل شود.

احمد بایبوردی از دیگر صاحب نظران حوزه محیط زیست نیز معتقد است: باید نگاه مثبت به این رویکرد شهرداری تبریز در توجه به فناوری‌های نوین به مدد شرکتهای دانش بنیان و به حداقل رساندن عواقب منفی شیوه‌های مرسوم یخ زدایی داشت.

وی افزود: می‌بایست این اقدام را گامی مهم برای حفاظت از محیط زیست شهری و کاهش خسارات اقتصادی بر شهر و شهروندان حتی با وجود تحمیل بار اقتصادی بر شهرداری دانست.

نخستین حرکت‌ها همیشه سخت و چالش برانگیزاند ولی می‌شود به مدد مدیریت درست و شکیبایی سرآغاز رویدادهای بزرگ و تأثیر گذار باشند بی آنکه با انتقادهای صرف زمینه در نطفه کشی آنها را فراهم کرد.

مرهم بر زخم طبیعت اتفاق مبارکی است و امید می‌رود تبریز همیشه پیشگام بتواند الگوی خوبی برای سایر شهرهای استان که همچنان با تکیه بر روش‌های سنتی یخ زدایی پیش می‌روند، باشد.

کد خبر 5677982

منبع: mehrnews-5677982

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید