دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » فرهنگ و هنر » مجموعه «تاریخ و زمان-نمایش‌هایی برای تبادل اطلاعات» منتشر شد

مجموعه «تاریخ و زمان-نمایش‌هایی برای تبادل اطلاعات» منتشر شد

کد خبر: 6393

مجموعه استانداردهای «تاریخ و زمان-نمایش‌هایی برای تبادل اطلاعات» در دو قسمت «قواعد پایه و تاریخ و زمان نمایش‌هایی برای تبادل اطلاعات» و «بسط‌ها» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ با توجه به ضرورت یکپارچه‌سازی نحوه ورود تاریخ و زمان در انواع محتواهای اطلاعاتی همچون اسناد و مدارک تولیدشده در قالب‌های آنالوگ و دیجیتال به‌ استانداردهای ملّی برای ساماندهی نحوه ورود اطلاعات در سامانه‌های مختلف از جمله سامانه‌های اسنادی و کتابخانه‌ای نیاز بوده که در این راستا دو استاندارد در این حوزه شده است.

استانداردهای ملّی ایران شماره ‌۱-۸۱۰۱ و ۲-۸۱۰۱ (تاریخ و زمان- نمایش‌هایی برای تبادل اطلاعات) با هدف ارائه نمایش‌هایی از قالب تاریخ و زمان برای تبادل اطلاعات و برای به‌حداقل‌رساندن ریسک برداشت نادرست از اطلاعات، ورود اشتباه داده‌ها، سردرگمی کاربران و پیامدهای منفی حاصل از این مسائل، تدوین شده‌اند.

این استانداردها، مجموعه‌ای از نمایش‌های قالب تاریخ و زمان را با استفاده از روش‌های استاندارد ترکیب اعداد،‌ الفبا و نشانه‌ها ارائه می‌دهد. ازآنجاکه این نمایش‌ها به هر دو صورت انسان‌خوان و ماشین‌خوان هستند، از بروز بسیاری از مشکلات ناشی از ورود اطلاعات به‌شکل غیریکپارچه جلوگیری می‌کند.

این استانداردها که به دبیری سازمان ملّی استاندارد ایران تدوین شده‌اند؛ با تلاش و مشارکت دفتر استانداردسازی پژوهشکده اسناد، معاونت پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، متخصصان و ذی‌نفعان در شرکت‌های دولتی و خصوصی، سازمان‌های دولتی مختلف و نماینده دفتر سازمان ملل متحد در ایران، به ترتیب در ۶۵ و ۱۱۳ صفحه به انجام رسیده است.

علاقه‌مندان برای دسترسی به این استاندارد می‌توانند به وبگاه سازمان ملّی استاندارد ایران به نشانی http://standard.isiri.gov.ir مراجعه کنند.

کد خبر 5677459

منبع: mehrnews-5677459

دسته بندی: فرهنگ و هنر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید