سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » فرهنگ و هنر » نخستین مرجع آسیب‌شناسی ورزش‌های رزمی منتشر شد

نخستین مرجع آسیب‌شناسی ورزش‌های رزمی منتشر شد

کد خبر: 6376

کتاب «آسیب شناسی ورزش های رزمی» نوشته سید علی حق شناس توسط انتشارات پارس میهن منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «آسیب شناسی ورزش‌های رزمی» به‌عنوان نخستین مرجع فارسی آسیب شناسی ورزش‌های رزمی نوشته سیدعلی حق شناس رئیس اتحادیه متخصصان ورزش‌های رزمی ایران به‌تازگی توسط نشر پارس میهن منتشر و راهی بازار نشر شده است.

سید علی حق شناس متولد ۱۳۵۴ رزمی کار ایرانی و کاپیتان اسبق تیم ملی فول کنتاکت ایران است. وی ورزش رزمی را در سال ۱۳۵۹ و با کاراته آغاز کرد. او طی قریب به دو دهه دارای عناوین متعدد قهرمانی و مربی گری داخلی و بین المللی است. وی پایه گذار انجمن صنفی کانون تکواندوکاران ایران، نخستین و تنها فدراسیون غیر دولتی ورزش ایران در اواخر دهه ۱۳۷۰ و بنیان گذار تاپ تکواندو، سبک آزاد تکواندوی جهان به مرکزیت ایران در سال ۱۳۸۱ است.

پیش از این نیز کتاب «فیزیولوژی تکواندو» نخستین مرجع فیزیولوژی تکواندو در ایران با تألیف سیدعلی حق شناس توسط همین انتشارات منتشر شد. این کتاب علاوه بر پرداختن به مبانی و چارچوب علمی فیزیولوژی تکواندو، با ارائه داده‌های جمع آوری شده نشان داده که ساختار مبارزات تکواندوی کنونی شامل تعداد زیادی فعالیت کوتاه مدت، اما با شدت بالا است که با مراحل آماده سازی و استراحت لازم درهم آمیخته است.

کتاب «آسیب شناسی ورزش‌های رزمی» دانشنامه هنرهای رزمی و نخستین دایرة المعارف ورزش‌های رزمی است و حاصل بیش از چهار دهه حضور مؤلف در سطوح قهرمانی، مربی گری تشکیلاتی و مدیریتی هنرهای رزمی است.

این کتاب در ده گفتار مباحثی را در خصوص آسیب شناسی ورزشی، دلایل رایج آسیب دیدگی، سنجش مهارت‌های روانی، فیزیولوژی ورزشی، تسهیلات ورزشی، افزایش قدرت، درمان شکستگی استخوان درشت نی به تنهایی، آسیب‌های انگشتان پا و غیره مطالبی را جمع آوری کرده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«تقسیم بندی‌های مختلفی برای کالبدشناسی وجود دارد که هر یک از دیدگاه خاصی ارائه می‌شود. به طور مثال می‌توان به انواع کالبدشناسی از نظر نوع دید اشاره کرد. در این تقسیم بندی که به دو بخش کالبدشناسی ماکروسکوپی (آناتومی گروس) و آناتومی میکروسکوپی قابل ارائه است، منظور اصلی در کاربرد یا عدم استفاده از وسایل کمکی در تشریح است. و کالبدشناسی میکروسکوپی را می‌توان به دو زیر شاخه بافت شناسی و جنین شناسی تقسیم نمود.

در تقسیم بندی مرسوم در آموزش پزشکی، آناتومی به سه زیر شاخه «گراس آناتومی» با محوریت جسد یا لاشه و ساختارهای قابل مشاهده با چشم، بافت شناسی با محوریت مقاطع تثبیت شده بافتی و «جنین شناسی» با محوریت نحوه تشکیل اندام‌ها و جنین و رویان تقسیم بندی می‌شود. نوع دیگری از تقسیم بندی کالبدشناسی براساس عناصر تشریحی است که به زبان ساده، عناصر تشریحی را می‌توان شامل استخوان، مفصل، ماهیچه (عضله) و احشاء در نظر گرفت.

بدین ترتیب کالبدشناسی به چهار بخش استخوان شناسی، مفصل شناسی، ماهیچه شناسی و احشاء شناسی تقسیم می‌شود. مراد از احشاء اعصاب مرکزی مغز، نخاع شوکی و اعصاب محیطی، قلب و رگ‌های خونی سرخرگ و سیاهرگ، دستگاه گوارش، دستگاه تنفس و دستگاه تناسلی_ ادراری و دستگاه لنفاوی است.»

این کتاب در ۴۰۱ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۴۰ هزار تومان منتشر شده است.

کد خبر 5677402

منبع: mehrnews-5677402

دسته بندی: فرهنگ و هنر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید