دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » رونمایی از ۲ سند الگوی کشت خراسان رضوی

رونمایی از ۲ سند الگوی کشت خراسان رضوی

کد خبر: 6299

مشهد _ با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و استاندار خراسان رضوی از دو سند الگوی کشت خراسان رضوی و سند برنامه آموزشی و ترویجی کشت در مشهد رونمایی شد. 

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی خیام نکویی ظهر یکشنبه در مراسم رونمایی از سند الگوی کشت خراسان رضوی اظهار کرد: مسئله امنیت غذایی مسئله اولویت‌دار و درجه‌یک کشور است و رهبری تأکید زیادی بر این موضوع داشته‌اند. موضوع امنیت غذایی در آمریکا مقدم بر امنیت ملی است، چون غذا را نوعی سلاح و ابزاری برای مدیریت کشورها می‌دانند و سال‌هاست از این روش استفاده می‌کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در گذشته واردات بی‌رویه و اقتصاد متکی به نفت از اشتباهاتی بود که باعث شد تولید غذا به حاشیه برود. الگوی کشت از مسائلی است که تردیدی در اجرای آن نیست.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در برنامه هفتم سه عنصر در سیاست‌های ابلاغی داشتند که یکی از آن‌ها الگوی کشت بود. مطالبات رهبری از ما، حاکمیت غذایی است، حاکمیت و اقتدار غذایی زمانی است که مازاد نیاز تولید کنید.

خیام نکویی افزود: این انتظار رهبری از ماست که باید از راه پیاده‌سازی نظام نوآوری میسر شود؛ به این معنا که همه بازیگران در امنیت غذایی نقش‌آفرینی کنند و وظایف‌ها مشخص شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه آینده کشور ما در گرو امنیت غذایی است، اظهار کرد: نمی‌توان مدعی استقلال سیاسی بود، اما استقلال غذایی نداشت. اگر به مفهوم واقعی کلمه خواهان استقلال هستیم، باید استقلال غذایی داشته باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: با این الگوی کشت سالی ۳‌میلیارد مترمکعب آب صرفه‌جویی خواهد شد. به‌شرط استفاده از دانش و فناوری الگوی کشت محقق می‌شود.

وی افزود: اگر همه پای کار باشند، در پایان دوره اول ریاست جمهوری می‌توانیم الگوی کشت را تا بیش از ۹۰ درصد در استان عملی کنیم. یکی از چالش‌های عمده ما در کشاورزی نداشتن آمار متقن و دقیق است. با اجرای الگوی کشت تمام آمار و اطلاعات سطح زیر کشت با دقت بسیاری به‌دست می‌آید که می‌توان برنامه‌ریزی کرد.

خیام نکویی افزود: الگوی مصرف خوبی نداریم. اگر هر ایرانی روزی یک دانه برنج ضایع کند، می‌شود ۸۵ میلیون عدد برنج که یک وعده غذای ۲۳ میلیون ایرانی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: این آمار کنار ضایعات بخش کشاورزی از مزرعه تا خانه حدود ۳۰ میلیون تن غذا در ضایعات است. الگوی مصرف خوبی نداریم. ما باید میزان تولید در واحد سطح به رقم قابل قبولی که ظرفیت تولیدی است، برسانیم.

کشاورزان، سربازان خط مقدم امنیت غذایی کشور هستند

همچنین قنبری، رئیس جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی، با بیان اینکه کشاورزان سربازان خط مقدم امنیت غذایی کشور هستند، اظهار کرد: در ابتدای گام اول انقلاب در نقطه صفر قرار داشتیم و امروز به مرحله خودکفایی رسیدیم.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: الگوی کشت نقش اساسی را در کشاورزی دارد که سامان‌دهی بخش کشاورزی است. تاکنون برنامه مشخصی در کشاورزی نداشته‌ایم و کشاورزان وقتی اقدام به تولید می‌کردند، آینده تولید برای آن‌ها مشخص نبود.

کد خبر 5676577

منبع: mehrnews-5676577

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید