دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » فرهنگ و هنر » نامزدهای پانزدهمین جایزه جلال معرفی شدند/سه‌بخش جانبی برای امسال

نامزدهای پانزدهمین جایزه جلال معرفی شدند/سه‌بخش جانبی برای امسال

کد خبر: 6297

نامزدهای برگزیده پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد توسط علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و وجیهه سامانی دبیر عملی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد صبح امروز یکشنبه ۱۸ دی با حضور علی رمضانی مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات و وجیهه سامانی دبیر علمی پانزدهمین دوره جایزه جلال در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

رمضانی در ابتدای این نشست گفت: در شصتمین سال برگزاری جایزه جلال آل احمد هستیم و معتقدیم نگاهی که جلال آل احمد به نحوه مواجهه ما ایرانی‌ها با غرب و فضای فکری آن نیازمند بازخوانی مجدد نگاه جلال در این زمینه هستیم و امیدواریم به بهانه این اتفاق این نگاه به عرصه جامعه بیاید و به همه آنهایی که به نگاه جلال وفادار هستند به طور ویژه سلام می‌کنیم.

وی افزود: در ماه‌های گذشته این جایزه کار خود را آغاز کرده است؛ به صورت کلی در آستانه روز مادر و ولادت حضرت زهرا (س) روز شنبه ۲۴ دی ماه در تالار وحدت اختتامیه این دوره از جایزه جلال آل احمد را از ساعت ۱۸ برگزار می‌کنیم.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: همچنین رویداد دوره آل جلال که فراخوان آن منتظر شده، پذیرای ۱۲۰ نفر از آموزش پذیران حوزه نقد ادبی، رمان و داستان نویسی از ۲۲ تا ۲۴ دی ماه زیر نظر ۱۳ نفر از مدرسان برتر کشور کلاس‌ها برگزار می‌شود و افراد ثبت نامی آموزش می‌بینند.

رمضانی در پاسخ به سوالی مبنی بر مبلغ جایزه جلال آل احمد نیز افزود: هم اکنون جایزه جلال آل احمد گران‌ترین جایزه ادبی در کشور است. سال گذشته نیز تلاش شد نزدیک به قیمت سکه و تعداد سکه شویم که به ۲۵۰ میلیون تومان تغییر کرد. مبلغ جایزه ۱۴ سکه است که شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گرفته است، امیدواریم امکان اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود داشته باشد همچنین ۵۰ میلیون تومان هم برای برگزیده در بخش شایسته تقدیر در نظر گرفته شده است.

سامانی نیز در ادامه این جلسه گفت: طبیعتاً هر جایزه ادبی خود را جدا از اصحاب رسانه نمی‌داند و ما به کمک شما نیازمند هستیم، تکثر جوایز ادبی نشان دهنده زنده بودن جریان ادبی آن جایزه است و هر جایزه مانند شمعی است که مسیر را روشن می‌کند و ما باید تلاش کنیم تعداد جوایز روز به روز بیشتر شود و چرخه نشر پر قدرت بچرخد.

وی با اشاره به اینکه جایزه جلال از قدمت زیادی برخوردار است و هیچ نویسنده‌ای نیست که نخواهند اثرش در این رویداد ادبی دیده شود، افزود: جایزه ادبی جلال آل احمد شأن زیادی دارد که آن را از وجود خود جلال می‌گیرد؛ همچنین در تمام ۱۴ دوره قبل دوستانی که به عنوان دبیرخانه و هیئت داوران در این جایزه فعالیت می‌کردند سبب اعتبار خروجی این جایزه شدند و باید قدردان ۱۴ دوره قبل باشیم.

سامانی گفت: تعداد آثاری که به این دوره از جایزه رسیده است قریب به دو هزار ۶۰۰ اثر در چهار بخش اصلی بود که از این تعداد داستان بلند هزار و ۵۰۸ اثر، مجموعه داستان کوتاه ۴۰۱ عنوان، مستند نگاری ۶۹۰ عنوان و نقد ادبی ۷۷ عنوان بوده است که توسط ۱۹ داور در بازه دو ماه بررسی و داوری شده است.

دبیر علمی پانزدهمین جایزه جلال آل احمد در پاسخ به سوالی مبنی بر بخش‌های جانبی این جایزه گفت: سه بخش جانبی در این دوره از جایزه جلال آل احمد در نظر گرفته شده که شامل مستند نگاری با موضوع شهید سردار قاسم سلیمانی که آثار مربوط به اواخر سال ۹۸ تا ۱۴۰۱ برای آن در نظر گرفته شده که حدود ۶۳۹ اثر در این بخش بود، بخش مدافعان سلامت با ۴۲۰ اثر و بخش ویرایش کتاب که امسال برای دومین بار در جایزه جلال آل احمد حضور دارد به عنوان بخش‌های جانبی هستند.

وی در پایان با اشاره به اینکه آثار از ۸۵۸ ناشر به پانزدهمین دوره جایزه جلال آل احمد رسیده اند افزود: به لحاظ کمی در این دوره شاهد رشد ۷۴ درصدی بودیم و آثار رشد دو برابری داشتند اما به لحاظ کمی باید منتظر باشیم و بیانیه هیئت داوران را در خصوص آثار بشنویم.

در پایان این نشست نامزدهای برگزیده پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد توسط علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و وجیهه سامانی دبیر عملی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد معرفی شدند.

نامزدهای بخش نقد ادبی

«تماشای روایت: بررسی تحلیلی روش انتقال عناصر داستان از روایت به درام» نوشته مجید آقایی، انتشارات علمی و فرهنگی

«خود انتقادی ادبی: رساله‌ای در نقد خویشتن در عرصه ادبیات» نوشته مهرداد نصرتی، فرهنگ عامه

«درآمدی بر ادبیات تطبیقی: خاستگاه، مبانی نظری، چالش‌ها» نوشته منصور پیرانی، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی

ابوالفضل حری، محمود بشیری و جواد کامور بخشایش داوری این بخش را برعهده داشتند.

نامزدهای بخش مستندنگاری

«اینجا سوریه است: صدای زنان راوی جنگ» نوشته زهره یزدان پناه، انتشارات راه‌یار

«پاییز آمد» نوشته گلستان جعفریان، انتشارات سوره مهر

«سازمان سیاسی بهائیت» نوشته حمیدرضا اسماعیلی، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی

«عقیله» نوشته الهام امین، به‌نشر

«نبرد تنگه‌ها» نوشته مصطفی رحیمی، نشر شهید حسن باقری

بهناز ضرابی‌زاده، مهدی کاموس و گلعلی بابایی داوری ین بخش را برعهده داشتند.

نامزدهای داستان کوتاه

«راننده رئیس جمهور و چند داستان دیگر» نوشته سلمان کدیور، شهرستان ادب

«گور گم و چند داستان دیگر» نوشته عماد عبادی انتشارات نظام الملک

«ویروس عاشق» نوشته مجید رحمانی، نشر صاد

هادی خورشاهیان، یوسف قوجق و محمدعلی رکنی هم داوران این بخش بودند.

نامزدهای بخش رمان

«سیاه گالش» نوشته ابراهیم اکبری دیزگاه، نشر صاد

«صور سکوت» نوشته محمد قائم خانی، شهرستان ادبی

«صور» نوشته حسین‌علی جعفری، انتشارات سروش

«عزارئیل» نوشته نیما اکبر خانی، کتابستان معرفت

رحیم مخدومی، محمدرضا شرفی خبوشان و سید میثم موسویان هم داوران این بخش بودند.

کد خبر 5676524

منبع: mehrnews-5676524

دسته بندی: فرهنگ و هنر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید