پنج شنبه، 9 فروردین 1403
رخدادشهر » استان‌ها » زنگ خطر بحران کم آبی در کرمانشاه به صدا در آمد

زنگ خطر بحران کم آبی در کرمانشاه به صدا در آمد

کد خبر: 6284

کرمانشاه- وقوع خشکسالی های پی درپی در استان کرمانشاه منجر به کاهش میزان منابع آبی شده است و مدیریت صحیح منابع آب اگر به موقع صورت نگیرد در آینده نزدیک تنش آبی را در کرمانشاه شاهد خواهیم بود.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- رؤیا متکیائی: یکی از چالش‌های مهم زیست محیطی بحران کم آبی است و با توجه به کمبود منابع آبی و کاهش بارندگی‌ها و شرایط آب و هوایی و عدم مدیریت صحیح در حوزه آب، امروزه شاهد مشکلات عدیده‌ای در این حوزه هستیم و وجود خشکسالی‌های مکرر در استان کرمانشاه و عدم استفاده صحیح از منابع آبی در بخش‌های کشاورزی و صنعت منجر به ایجاد کم آبی شده که اگر اقدام پیشگیرانه و مؤثر در این زمینه صورت نگیرد در آینده‌ای نزدیک بحران و تنش آبی را در کرمانشاه شاهد خواهیم بود.

مدیریت صحیح منابع آبی موضوع مهمی است که در شرایط کمبود بارش‌ها و افزایش برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی و افت شدید منابع استان کرمانشاه هنوز به طور جدی به آن پرداخته نشده است.

محدودیت منابع آبی از نظر کمی و کیفی، استفاده نادرست از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی، نبود برنامه‌ریزی اصولی و مناسب برای استفاده از مقدار آب موجود نگرانی از پیامدهای ناشی از کمبود آب و شدت گرفتن بحران آب را افزایش داده است.

کمبود بارش‌ها و افزایش برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی منجر به افت شدید منابع آبی شده است و هنوز استفاده مطلوب از آب به شکل یک فرهنگ در نیامده است و مجموعه اقداماتی که تا کنون در ارتباط با تأمین آب انجام شده عمدتاً در زمینه مدیریت تولید و عرضه آب بوده و کمتر به مصرف توجه شده است.

برای اصلاح الگوی مصرف لازم است آموزش‌هایی توسط رسانه‌ها و نهادهای اجتماعی ارائه شود و ضرورت صرفه جویی در مصرف آب و حفظ منابع آبی و خطرات و بحران‌های مربوط به کمبود به صورت شفاف برای مردم بیان شود.

زنگ خطر بحران کم آبی در کرمانشاه به صدا در آمد

مدیران استانی بارها به مسئله خشکسالی و کمبود بارش‌ها در استان و کاهش منابع آبی اشاره کرده‌اند و رضا داودی در حاشیه مراسم افتتاح پروژه آبرسانی به روستای توه لطیف بخش ماهیدشت شهرستان کرمانشاه، تنش آبی در ۶۰۰ روستای استان را یادآور شد و گفت: شرکت آب و فاضلاب استان به منظور رفاه حال مشترکین و کاهش تبعات خشکسالی و تنش آبی موجود پروژه‌های آبرسانی به این روستاها را در دستور کار خود دارد.

مدیرعامل شرکت آب فاضلاب استان کرمانشاه تصریح کرد: برنامه و تلاش ما بر این است که کمترین میزان تنش آبی را در تابستان آینده داشته باشیم که این مستلزم تخصیص به موقع اعتبارات مورد نیاز است.

۴۷ درصد ظرفیت سدهای استان آب دارد

محمودرضا شهلایی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس بارندگی‌های استان کرمانشاه تا تاریخ پنجم دی ماه ۷۸.۳ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت ۴۸ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ سد مخزنی در استان کرمانشاه وجود دارد، افزود: با وجود اینکه ظرفیت کل سدهای استان یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعبی است اما در حال حاضر تنها ۶۳۱ میلیون متر مکعب معادل ۴۷ درصد پر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با تاکید بر کاهش بارندگی، تصریح کرد: با توجه به کمبود بارندگی‌ها در حال حاضر وضعیت سدهای استان کرمانشاه مناسب نبوده و و تنها می‌توان با بارندگی‌های خوب و موفق فصل زمستان به بهبود اوضاع این سدها امیدوار بود.

شهلایی در پایان نیز با بیان اینکه مصرف آب در استان کرمانشاه با مدیریت بیشتری باید همراه شود، گفت: در صورت عدم رعایت و مدیریت در مصرف آب برای فصل تابستان با چالش جدی کمبود آب مورد نیاز استان مواجه خواهیم بود.

زنگ خطر بحران کم آبی در کرمانشاه به صدا در آمد

برای پیشگیری از وقوع بحران آب در کرمانشاه همه دستگاه‌ها پای کار بیایند

افشین یگانه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مهمترین عامل در ایجاد بحران آبی، وقوع خشکسالی‌های پی درپی و کمبود بارندگی‌ها در نتیجه تغییرات اقلیمی و آب و هوا در استان کرمانشاه است و این نگرانی وجود دارد که با عدم مدیریت به موقع منابع آبی در آینده نزدیک استان کرمانشاه دچار تنش آبی شود.

وی افزود: اقدامات متعددی در بحث پیشگیری از وقوع بحران آب در استان می‌بایست انجام شود و دستگاه‌های مربوطه از جمله شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی و آبفا در این زمینه باید به طور جدی پای کار بیایند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه تصریح کرد: لازم است شرکت آب منطقه‌ای نسبت به پلمب و تعیین تکلیف چاه‌های غیر مجاز اقدام کند تا از سطح ذخیره آب‌های زیرزمینی کاسته نشود.

وی ادامه داد: در حوزه کشاورزی استان نیز ۲ موضوع مهم باید مورد توجه قرار گیرد که اولین آن بحث ممنوعیت کشت محصولات پرآب‌بر و غیر استراتژیک است و دیگری بحث نظارت و کنترل بر استفاده کشاورزان از چاه‌های مجوز دار با نصب کنتورها است تا استفاده بیش از حد از چاه‌ها انجام نشود.

یگانه بیان کرد: در بخش صنعت، شرکت‌ها و کارخانه برای تأمین آب مصرفی به جای حفر چاه‌های عمیق می‌توانند از پساب خروجی تصفیه خانه‌های فاضلاب استفاده کنند و اگر بخش صنعت و آبفای استان در این زمینه ارتباطات خوب و مؤثر داشته و خروجی پساب تصفیه خانه‌ها را در اختیار بخش صنعت قرار دهند بخشی از مشکلات پیش روی آب استان حل خواهد شد.

زنگ خطر بحران کم آبی در کرمانشاه به صدا در آمد

وی اقدامات مناسب و به موقع برای حفظ آب‌های سطحی و زیرزمینی و ذخیره سازی آب شرب مصرفی در استان کرمانشاه از سوی دستگاه‌های مربوطه را لازم و ضروری عنوان کرد و گفت: در قانون مدیریت بحران پیش بینی شده است که دستگاه‌ها موظف هستند که با ارائه محتوا به رسانه‌ها نسبت به اعلام و اطلاع رسانی برنامه‌های خود اقدام کنند.

یگانه نقش رسانه‌ها و اطلاع رسانی و آموزش همگانی در پیشگیری از وقوع تنش آبی استان را یادآور شد و گفت: صداوسیما و جراید و خبرگزاری‌ها به این امر مهم بیش از پیش بپردازند و مردم نسبت به کمبود آب و راه‌های صرفه جویی در مصرف آب آگاه شوند.

وی خاطر نشان کرد: اطلاع رسانی‌ها و حساسیت برانگیزی در بحث کمبود آب در استان در حال حاضر در وضعیت مطلوبی نیست و مردم باید بدانند که زنگ هشدار بحران آب در استان به صدا درآمده است و ممکن است تنش آبی در کرمانشاه رخ دهد و می‌بایست مسئولین و مردم به کمک هم آمده تا از وضعیت کنونی بدون مشکل عبور کنیم.

ووی با اشاره به وقوع تنش آبی در استان‌های همجوار در سال گذشته، تاکید کرد: با استفاده از تجربیات شرایط مشابه دیگر استان‌ها می‌توان از وقوع تنش آبی با اقدام سریع و مناسب جلوگیری کرد.‌

آثار مخرب خشکسالی در تابستان آینده باید مورد بررسی قرار گیرد

طهماسب نجفی در قرارگاه آب شرب استان کرمانشاه اظهار کرد: با توجه به بحران خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها قرارگاه عملیاتی آب شرب کرمانشاه در قالب یک برنامه مشخص و منظم به دنبال تأمین منابع آبی مناسب برای کاهش آثار مخرب خشکسالی بر حوزه آب شرب و آب مورد نیاز باغات در تابستان آینده است.

زنگ خطر بحران کم آبی در کرمانشاه به صدا در آمد

وی با تاکید بر اهمیت ویژه این قرارگاه عنوان کرد: نشست‌های کارشناسی زیرمجموعه این قرارگاه باید با حضور آب منطقه‌ای، آبفا و دیگر دستگاه‌ها عضو کاملاً فعال شود.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری کرمانشاه تصریح کرد: در این نشست‌های کارشناسی اگر مشکل و یا مسائله‌ای قابل حل نبود در قرارگاه پیرامون آن تصمیم گیری می‌شود.

نجفی یادآور شد: با توجه به خشکسالی شدید در کشور و استان کرمانشاه قرارگاه با اولویت تأمین آب شرب و حفظ باغات کشاورزی تمام توان مجموعه‌های عضو را به کار گرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به اتمام سقف قرارداد پیمانکار قبلی خط انتقال آب شرب کرند ادامه پروژه با پیمانکار جدید ادامه پیدا می‌کند و طبق وعده آبفا قبل از اردیبهشت ماه به بهره برداری می‌رسد.

کد خبر 5676460

منبع: mehrnews-5676460

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید