پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » پیش‌بینی ۵هزار میلیارد تومان برای توسعه مترو و اتوبوسرانی اصفهان

پیش‌بینی ۵هزار میلیارد تومان برای توسعه مترو و اتوبوسرانی اصفهان

کد خبر: 6183

اصفهان- معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: برای طرح‌های توسعه حمل و نقل همگانی شامل خط یک و ۲ مترو و اتوبوسرانی کلانشهر اصفهان در سال۱۴۰۲، در مجموع ۵هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شد.

حسین حق شناس در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پروژه‌های حمل و نقل همگانی شهرداری اصفهان در سال ۱۴۰۲، تکمیل ناوگان اتوبوسرانی این کلانشهر را یکی از اولویت‌های مهم در سال آینده دانست و اظهار داشت: هدف گذاری ما برای سال جاری یک هزار دستگاه اتوبوس شهری بود اما در حالت ایده‌آل شهر اصفهان به یک هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد.‌

وی اضافه کرد: برای سال آینده خرید اتوبوس و تعمیر و بازسازی اتوبوس‌های کارکرده و جذب راننده را در دستور کار داریم که ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس شهری در کلانشهر اصفهان تکمیل شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان ادامه داد: علاوه بر تکمیل ناوگان اتوبوسرانی، افزایش مسیر ویژه مورد نیاز اتوبوس‌ها را دنبال خواهیم کرد که در این راستا سال آینده یک خط BRT ( اتوبوس تندرو) به مسیر اتوبوس‌ها اضافه خواهد شد و شمار خطوط BRT شهر اصفهان به پنج خط می‌رسد.

حق شناس افزود: مسیری که برای راه‌اندازی اتوبوس تندرو در سال آینده در نظر داریم، خط ۳۴ است که از میدان جمهوری (دروازه تهران) آغاز می‌شود و با عبور از خیابان شهید کاشانی، خیابان شهید بهشتی، پل فلزی و خیابان حکیم نظامی به میدان آزادی (دروازه شیراز) می‌رسد که مسیر پرتردد دانشجویی است و این مسیر به خط اتوبوس تندرو تبدیل خواهد شد.‌

وی با اشاره به اینکه در زیر پل امام خمینی (ره) نیز خطوط پرشی ایجاد شده که اتوبوس‌ها بتوانند با سرعت مناسب تردد کنند، ابراز داشت: تکمیل سامانه هوشمند اتوبوس‌رانی اصفهان نیز از جمله دیگر برنامه‌های سال آینده است که پرداخت الکترونیکی بلیط از طریق موبایل و کارت بانکی برای شهروندان فراهم خواهد شد.

سامانه مترو به شبکه «اصرو» متصل خواهد شد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه سامانه مترو به شبکه «اصرو» متصل خواهد شد، اضافه کرد: شهروندان با نصب برنامه «اصرو» در گوشی‌های تلفن همراه خود می‌توانند از زمان رسیدن قطارهای مترو به ایستگاه‌ها و زمانبندی مترو اطلاع یابند.

حق شناس، توسعه پایانه و توقفگاه اتوبوسرانی شهید محرابی را از دیگر طرح‌های معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان برای سال ۱۴۰۲ عنوان کرد و گفت: توسعه این پایانه طی چهار سال برنامه‌ریزی و طبق مطالعاتی که در دیگر شهرهای دنیا انجام شده قرار است ساختمان‌هایی در این مجموعه احداث شود که فرآیند بازسازی و تعمیر اتوبوس‌ها کامل انجام شود.

وی در خصوص قطار شهری اصفهان نیز اظهار داشت: هم اینک سر فاصله مترو در ایستگاه‌ها ۱۱ دقیقه است که با برنامه‌ریزی‌هایی که برای خرید ۲ رام جدید قطار و تأمین نیاز نرم افزاری و پشتیبانی شده، سر فاصله‌ها به کمتر از هشت دقیقه می‌رسد.

اجرای پایلوت حمل و نقل ترکیبی در ایستگاه متروی کاوه

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان، تکمیل حمل و نقل ترکیبی (ایستگاه‌های دوچرخه در ایستگاه‌های مترو) را از دیگر برنامه‌ها در سال پیش رو برشمرد و افزود: این طرح به صورت آزمایشی در ایستگاه متروی کاوه انجام شده و قرار است در ایستگاه‌های پرتردد نیز اجرا شود که شهروندان با دوچرخه به مترو برسند و ادامه مسیر از مترو استفاده کنند.

حق‌شناس ادامه داد: همچنین در طرح پارک سوارها، در اطراف ایستگاه‌های مترو پرتردد پارکینگ‌هایی در نظر گرفته شده که افراد می‌توانند با خودروی شخصی به مترو برسند و در ادامه مسیر از مترو استفاده کنند و به مرکز شهر متصل شوند.

وی همچنین توسعه و ادامه ساخت خط ۲ قطار شهری اصفهان را از مهمترین طرح‌ها دانست و گفت: توسعه قطار شهری با اولویت اینکه مردم بتوانند در سه سال آینده از ایستگاه دارک تا ایستگاه‌های شاهد و باقوشخانه از مترو استفاده کنند، به طور جدی دنبال می‌شود.‌

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان همچنین به راه‌اندازی سرویس اتوبوس اشتراکی «به‌همراه» برای سفرهای گروهی درون شهری شهروندان اصفهانی اشاره کرد و افزود: «به‌همراه» سامانه‌ای تقاضا محور است که براساس درخواست شهروندان در سامانه، اتوبوس یا مینی بوس یا ون مورد نیاز آنان؟ بسته به تعداد نفرات و مسیرهایی که وجود دارد، ارسال می‌شود. به‌همراه شبیه تاکسی‌های اینترنتی بوده اما به صورت حمل و نقل عمومی و گروهی است که با قیمت مناسب‌تر و به صورت اشتراکی انجام می‌شود.

حق شناس با بیان اینکه سال آینده برای توسعه قطار شهری اصفهان حدود سه هزار میلیارد بودجه نیاز است، خاطرنشان کرد: از این سه هزار میلیارد تومان‌، یک هزار میلیارد تومان برای ادامه خط یک مترو و ۲ هزار میلیارد تومان برای احداث خط ۲ قطار شهری پیش‌بینی شده که در دست ساخت است.

بودجه سال آینده اتوبوسرانی یک هزار میلیارد تومان است

وی اضافه کرد: برای ناوگان اتوبوسرانی شهر اصفهان نیز در سال آینده یک‌هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که شامل بودجه خرید و بازسازی و توسعه پایانه و توقفگاه اتوبوس‌های شهری است.

حق شناس با بیان اینکه یکهزار میلیارد تومان نیز برای نیازهای خط یک و ۲ مترو و خرید ۲ رام قطار در نظر گرفته شده، خاطرنشان کرد: در مجموع حدود پنج هزار میلیارد تومان برای طرح‌های توسعه حمل و نقل همگانی شهرداری اصفهان در سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی‌شده است که این جدای از هزینه‌های جاری شرکت مترو و اتوبوسرانی است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان، هزینه‌های جاری شرکت مترو شامل انرژی، پرسنل و قطعات مورد نیاز را حدود ۵۰۰ میلیارد تومان در سال برآورد کرد و گفت: حدود یک‌هزار میلیارد تومان نیز هزینه‌های جاری ناوگان اتوبوسرانی است.‌

کد خبر 5675085

منبع: mehrnews-5675085

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید