دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » فرهنگ و هنر » «گوهرشاد» زمینه‌ای برای جذب راهکارهای مردمی در حوزه حجاب است

«گوهرشاد» زمینه‌ای برای جذب راهکارهای مردمی در حوزه حجاب است

کد خبر: 6113

دبیر جشنواره پوشش اصیل ایرانی اسلامی گوهرشاد گفت: از طریق این جشنواره سعی داریم از راهکارهای عملیاتی مردمی استفاده کنیم تا بتوانیم حجاب را به عنوان فرهنگ ایرانی - اسلامی معرفی کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسن جعفرزاده دبیر جشنواره پوشش اصیل ایرانی اسلامی گوهرشاد، در برنامه صبحگاهی رادیو تهران با عنوان «شهر آفتاب» گفت: دومین جشنواره پوشش اصیل ایرانی اسلامی گوهرشاد را در این ایام درحال برگزاری هستیم و آن چیزی که دغدغه اصلی ما در حوزه حجاب و عفاف این است که مجموعه‌های مردمی بتوانند در محور فعالیت‌های هنری، تبلیغی، ترویجی پیشران باشند و در نهایت از آنها و مجموعه‌ها و نهادهای دولتی و حاکمیتی کمک بگیریم به عنوان اینکه در این رویداد تسهیل‌گری و تنظیم‌گیری داشته باشند.

وی ادامه داد: ارائه فراخوان رویداد گوهرشاد را از پنج دی ماه آغاز و ۲۲ دی را زمان پایان ارسال آثار اعلام کرده‌ایم و در نهایت ۳۰ بهمن آئین اختتامیه جشنواره گوهرشاد را برگزار خواهیم کرد.

دبیر جشنواره پوشش اصیل ایرانی اسلامی گوهرشاد گفت: اصلی ترین بخش‌های دومین جشنواره گوهرشاد شامل رویدادهای هنری و ایده‌های خلاقانه است. در بخش رویدادهای هنری، رویکردمان مردمی است و در این بخش با فعالان مردمی یا مجموعه‌هایی که در حوزه‌های هنری دغدغه دارند، روبرو هستیم. در این بخش مخاطبان دانش آموز و دانشجو بیشتر برای مان مهم است و برای تقویت این بخش با مدارس و مجموعه‌هایی که در حوزه مدارس کار می‌کنند و با تشکل‌های دانشجویی و مجموعه‌ها و نهادهایی که در حوزه دانشجویی مسئولیت دارند، سعی خواهیم داشت با آنها ارتباط بگیریم تا از ظرفیت‌های دانش آموزان و دانشجویان در بخش رویدادهای هنری جشنواره گوهرشاد بیشتر بهره مند شویم.

وی افزود: ایده‌های خلاقانه بخش دیگری از دومین جشنواره گوهرشاد بوده که قدری این بخش تخصصی‌تر از بخش رویدادهای هنری است. در این بخش صاحبان ایده می‌توانند در حوزه عفاف و حجاب به خصوص در زمینه راهکارهای عملیاتی برای نهادینه کردن حوزه حجاب و عفاف به ما کمک کنند تا این ایده‌ها را به واسطه فراخوان عمومی و نشست‌هایی که با خانه‌های خلاق و دیگر مجموعه‌ها برگزار خواهیم کردی، جمع آوری کنیم و در نهایت ۳۰ بهمن از صاحبان بهترین ایده‌ها تقدیر خواهد شد.

جعفرزاده با اشاره به محورهای جشنواره گفت: هدف جشنواره این است که هم از منظر هنری و هم از منظر ایده‌های خلاقانه بتوانیم به واسطه ارتباط با مردم به یک راه حل اساسی دست یابیم که اصلی ترین محورمان این است که حجاب را زیبایی اصلی بدانیم؛ همچنین نگاه مان این است کسی که حجاب را رعایت می‌کند، زیباست و زیبایی را تبلیغ می‌کند و این زیبایی یک اصالتی دارد که در آن هم ایرانیت و هم اسلامیت در آن وجود دارد.

وی ادامه داد: به پهنای تاریخ ایران ما، مسأله حجاب را در مکاتبات، کتبیه ها، کتاب‌های قدیمی شاهد هستیم و به عنوان میراث ایرانی به آن نگاه می‌کنیم. همچنین از زمانی که اسلام وارد ایران شد، ایرانیان به شکل ویژه‌تری به موضوع حجاب پرداختند. ما باید این موضوع را بتوانیم در قالب‌های هنری نشان دهیم، حتی خود مردم بیایند با ظرفیت‌های هنری و فرصت‌هایی که می‌توانند خلق کنند، این مفهوم را نشان دهند.

دبیر جشنواره پوشش اصیل ایرانی اسلامی گوهرشاد گفت: یکی دیگر از نگاه‌های مان به دومین جشنواره گوهرشاد این است که مسأله حجاب به ارتقای امنیت جامعه کمک می‌کند و سلامت جامعه را تضمین می‌کند. حتی این موضوع سبب نشاط اجتماعی می‌شود. همچنین در مقایسه با غرب که انجام می‌شود، حتی خود اندیشمندان و تحلیل گران غربی قائل هستند که وقتی جامعه به سمت فضای غیر از موضوع حجاب و عفاف می‌رود، مسائل امنیتی برای زنان کاهش می‌یابد. هم اکنون شواهدی در کشورهای غربی وجود دارد که دال بر این موضوع است.

وی افزود: سلامت اجتماعی از طریق حفظ و رعایت حجاب بالا می‌رود و حتی باعث می‌شود که یک نشاط اجتماعی به وجود بیاید که خانم‌ها در این امنیت، فعالیت‌های اجتماعی بهتری انجام دهند و جنب و جوش اجتماعی بیشتری را از خانم‌ها شاهد باشیم. حجاب می‌تواند زمینه‌ای برای برطرف کردن نگاه غیرانسانی به زن باشد و در این بستر می‌توان زمینه‌های فعالیت اجتماعی بیشتری برای خانم‌ها به وجود آورد.

جعفرزاده گفت: ما از طریق چنین رویدادهای هنری می‌توانیم به راهکارهای عملیاتی در زمینه تبلیغ حجاب به عنوان فرهنگ اصیل ایرانی - اسلامی دست یابیم که به ذهن افراد مختلف می‌رسد.

کد خبر 5674206

منبع: mehrnews-5674206

دسته بندی: فرهنگ و هنر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید