جمعه، 7 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » ساماندهی«قره سو» درپاس کاری مسئولان/ قصه پرغصه رودخانه ادامه دارد

ساماندهی«قره سو» درپاس کاری مسئولان/ قصه پرغصه رودخانه ادامه دارد

کد خبر: 5925

کرمانشاه- ورود فاضلاب و نخاله به رودخانه «قره سو» به چالشی بزرگ برای شهر کرمانشاه تبدیل شده و مدت‌ها است که شکایت شهروندان از وضعیت ناخوشایند آب این رودخانه را به دنبال داشته است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- رؤیا متکیائی: حفاظت و نگهداری از بستر و حریم رودخانه براساس قانون به ادارات و دستگاه‌های مرتبط واگذار شده و برای استفاده بهینه از منابع رودخانه باید حریم آن حفظ شود اما سهل انگاری و عدم انجام درست مسئولیت‌ها به ویژه در مناطقی از شهر که رودخانه از آن عبور می‌کند باعث ایجاد معضلات و مشکلاتی شده است که نتیجه آن از بین رفتن محیط زیست و به خطر انداختن سلامت شهروندان است.

قره‌سو رودخانه‌ای که از داخل شهر کرمانشاه عبور می‌کند و آب ۲ رود چم‌بشیر و آبشوران نیز به آن وارد می‌شود اما سال‌ها است که علاوه بر آب رودهای جاری متصل به این رودخانه، شاهد ریزش فاضلاب و نخاله‌ها در مسیرهایی از این رودخانه هستیم که در نتیجه رودی از فاضلاب و زباله‌های ساختمانی را در شهر کرمانشاه به وجود آورده است.

آنچه که این رودخانه را آلوده کرده و باعث ایجاد مشکلاتی در شهر کرمانشاه شده فاضلاب روستاهای حاشیه این رودخانه است که بدون تصفیه وارد قره‌سو می‌شود و پسماند برخی از روستاها نیز توسط افراد متخلف به آن ریخته می‌شود و داخل شهر نیز افراد سودجو با کامیون‌، پسماندها و نخاله‌های ساختمانی خود را در آن تخلیه می‌کنند و رهاسازی فاضلاب شهر کرمانشاه در رودخانه قره‌سو نیز باعث ایجاد آلودگی آب شده و قره‌سو را تبدیل به جریان فاضلابی کرده است.

عبور رودخانه از شهر عمدتاً باید باعث زیبایی شهر شود و اما برای کرمانشاه فقط فضایی نازیبا و آلوده و ناخوشایند ایجاد کرده و بهداشت عابرین و ساکنان محله‌های اطراف آن را نیز به خطر انداخته است و بوی نامطبوع آن موجب آزار همگان شده است و برای کلان‌شهر کرمانشاه وجود این منظره شایسته نیست.

رودخانه قره‌سو از مسیرهای پرتردد شهر کرمانشاه می‌گذرد که چهره شهر را زشت کرده و حتی برای مسافرانی که به کرمانشاه سفر می‌کنند خاطره ناخوشایندی به جای می‌گذارد این در حالی است که این رودخانه می‌توانست یکی از مناظر زیبای شهری باشد که در راستای جذب گردشگر مورد استفاده قرار گیرد اما این وضعیت سالیان زیادی است که به این گونه درآمده و یکی از معضل‌های استان کرمانشاه شده است.

ساماندهی«قره سو» درپاس کاری مسئولان/ قصه پرغصه رودخانه ادامه دارد

مسئولین بارها بر حل این مشکل تاکید داشته‌اند و احمد وحیدی وزیر کشور در سفر به کرمانشاه در تاریخ ۲۳ تیر سال ۱۴۰۱ در بازدیدش از رودخانه قره سو به این مسئله اشاره کرد که بخشی از فاضلاب شهر کرمانشاه وارد رودخانه قره سو می‌شود و این درحالی است که برخی اراضی کشاورزی اطراف از آب این رودخانه آبیاری می‌شوند و باید استاندار و معاون عمرانی استانداری کرمانشاه با جدیت تمام پیگیر رفع این مشکل از طریق شرکت آب و فاضلاب باشند.

خبرگزاری مهر استان کرمانشاه بارها در گزارش‌هایی با عنوان «فاضلاب دلیل آلودگی «قره‌سو» در کرمانشاه / رودخانه احیا شود» و «قصه پرغصه ساماندهی قره سو» و خبرهای متعدد به ضرورت ساماندهی رودخانه قرهو ابعاد محیط زیستی آن پرداخته است.

لایروبی و حفاظت از حریم رودخانه از وظایف شرکت آب منطقه‌ای است

نامداری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شهرداری بنا به وظیفه و مسئولیت محوله در قبال ارتقا محیط زیست سالم برای شهروندان، همه ساله در حد توان به لایروبی و پاکسازی مسیل‌ها و رودخانه‌های درون شهری اقدام می‌کند.

وی افزود: شهرداری هر ساله حاشیه قره سو را پاکسازی کرده و پیگیر این موضوع بوده است و تخلیه نخاله‌های در حاشیه رودخانه به صورت غیرمجاز صورت می‌گیرد و با توجه به مسئولیت و مالکیت وزارت نیرو بر رودخانه‌ها شرکت آب منطقه‌ای مکلف هست که از حریم و بستر رودخانه حفاظت کند و مطابق قانون لایروبی قره سو با شرکت آب منطقه‌ای هست.

مدیر خدمات شهری شهرداری کرمانشاه تصریح کرد: شهرداری از ابتدای سال جاری بالغ بر ۱۸۵۰۰ متر مسیل و رودخانه را لایروبی انجام داده و بر اساس قانون توزیع عادلانه آب مصوب سال ۶۱، مالکیت رودخانه‌ها و سواحل با دولت هست و مسئولیت حفظ و نگهداری رودخانه‌ها با وزارت نیرو است.

وی ادامه داد: شهرداری در جایی که مالکیت ندارد وظیفه خدمات رسانی هم ندارد کما اینکه شهرداری در راستای حفظ محیط زیست شهری، از تخلیه مستقیم ۷۰ درصد فاضلاب شهر کرمانشاه به صورت مستقیم در قره سو و سایر مسیل‌ها گلایه دارد و بارها این مسئله را متذکر شده است.

نامداری خاطر نشان کرد: در بیشتر ایام سال شرکت آبفا تنها بهره‌بردار مسیل‌ها هست و در حدود ۲۰ نقطه از قره سو فاضلاب مستقیم وارد رودخانه می‌شود.

ساماندهی«قره سو» درپاس کاری مسئولان/ قصه پرغصه رودخانه ادامه دارد

وی بیان کرد: برای بحث تخلیه غیرمجاز نخاله در حاشیه رودخانه می‌بایست شهرداری، آب منطقه‌ای و پلیس راهنمایی و رانندگی باهم هماهنگی داشته باشند، شهرداری محل تخلیه مشخص کند و محدودیت تردد ماشین آلات در حاشیه رودخانه اعمال کند و آب منطقه‌ای تابلو اخطار و ممنوعیت نصب و کنترل مستمر داشته باشد و راهنمایی و رانندگی نیز خودروهای متخلف را اعمال قانون کند.

بهبود وضعیت آب رودخانه قره‌سو با تکمیل تصفیه خانه فاضلاب

سعید ستوده‌کیا در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: لایروبی روخانه‌ها جز وظایف شرکت‌های آب منطقه‌ای و شهرداری‌ها بوده که در مورد رودخانه قره‌سو نیز صدق می‌کند و لایروبی رودخانه از وظایف محوله این ادارات است.

وی افزود: ساخت مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهری استان کرمانشاه نیز در سال جاری آغاز شده و نیازمند اعتباری در حدود هشتصد میلیارد تومان است که در صورت تخصیص این اعتبار تکمیل آن نیازمند زمانی حدود سه سال است، تکمیل این تصفیه‌خانه باعث بهبود وضعیت رودخانه قره‌سو و تا حدی جلوگیری از ورود فاضلاب به آن است.

سرپرست معاونت بهره‌برداری و توسعه فاضلاب استان کرمانشاه تصریح کرد: اعتبار مورد نیاز برای جداسازی کامل فاضلاب از قره‌سو بیش از سه هزار میلیارد تومان است که شامل ساخت ۲ مدول دیگر تصفیه‌خانه فاضلاب و اجرای حدود ۵۰۰ کیلومتر شبکه و خط انتقال فاضلاب و تکمیل سایر تأسیسات فاضلاب شهر کرمانشاه است که در صورت تخصیص اعتبار لازم این اقدامات انجام می‌شود.

ساماندهی«قره سو» درپاس کاری مسئولان/ قصه پرغصه رودخانه ادامه دارد

شهرداری متولی حفاظت از رودخانه‌های شهری

محمودرضا شهلایی در خصوص مسئولیت شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه در لایروبی رودخانه قره‌سو در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طبق سند ملی مدیریت بحران وظیفه مطالعه و اجرای ساماندهی در محدوده‌های شهری بر عهده وزارت کشور و شهرداری‌ها است.

وی افزود: مطالعه ساماندهی رودخانه‌ها در خارج از حریم شهرها و روستاها به عهده آب منطقه‌ای بوده و جداسازی فاضلاب از رودخانه قره‌سو باید از طریق شرکت آب و فاضلاب انجام شود که بر اساس آخرین اطلاعات تأمین اعتبار لازم برای ایجاد تصفیه‌خانه و خطوط انتقال در نظر گرفته شده و لایروبی نیز جز وظایف شهرداری است.

ایجاد فضای سبز در حاشیه رودخانه از انباشت نخاله جلوگیری می‌کند

احد جلیلیان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: لایروبی رودخانه قره‌سو قرار است توسط شهرداری کرمانشاه و اداره آب و فاضلاب استان کرمانشاه انجام شود.

وی افزود: تخلیه آب رودخانه قره‌سو توسط پمپ‌هایی که تعبیه شده باعث کم شدن بوی تعفن آن می‌شود و اقدامی موقت در راستای رفع برخی از مشکلات رودخانه قره‌سو است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه تصریح کرد: انجام کار اساسی برای رودخانه قره‌سو نیازمند برنامه بلندمدت است، شهرداری در نظر دارد قبل از ورودی قره‌سو با دریافت اعتبار فضای سبز ایجاد کرده و به این شکل ساماندهی رودخانه انجام شود.

جلیلیان در خصوص وظایف آب و فاضلاب استان کرمانشاه در قبال رودخانه قره‌سو خاطرنشان کرد: آب و فاضلاب استان کرمانشاه در قراردادی با قرارگاه مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهری کرمانشاه راه اندازی کرده تا ۷۰ درصد باقی فاضلاب شهری استان نیز تصفیه شود.

کد خبر 5670983

منبع: mehrnews-5670983

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید