سه شنبه، 18 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » افت شدید منابع آبی در خراسان جنوبی/ همایشی برای مدیریت بهینه آب

افت شدید منابع آبی در خراسان جنوبی/ همایشی برای مدیریت بهینه آب

کد خبر: 5779

بیرجند- معاون پژوهش دانشگاه بیرجند گفت: میانگین بارندگی در خراسان جنوبی ۱۱۴ میلیمتر است و با افت شدید منابع آب زیرزمینی روبرو هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، ابوالفضل اکبرپور عصر یکشنبه در نشست خبری گفت: اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی مدل سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب ۲ و ۳ اسفند ماه سال ۱۴۰۱ در دانشگاه بیرجند برگزار می‌شود.

وی با اشاره به تغییر اقلیم جهان و تأثیر آن بر شرایط ایران بیان داشت: کمبود بارش و افزایش جمعیت و افزایش برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی منجر به افت شدید این منابع شده است.

به گفته وی مصرف زیاد از ذخایر آب استراتژیک تجدید ناپذیر هم به وضعیتی نگران‌کننده تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: محدودیت منابع آبی ایران از نظر کمی و کیفی، استفاده نادرست از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی، نبود مدیریت و برنامه‌ریزی اصولی و مناسب برای استفاده از مقدار آب موجود نگرانی از پیامدهای ناشی از خشکسالی و شدت گرفتن بحران آب به ویژه در مناطق خشک را افزایش داده است.

وی ادامه داد: برای مقابله با خشکسالی و جلوگیری از شدت گرفتن بحران آب باید به همزیستی با کمبود آب توجه بیشتری کنیم.

اکبرپور با بیان این که باید با تبدیل تهدید به فرصت و با استفاده از راهکارهای مؤثر کمبودها در زمینه آب را جبران کنیم، گفت: در همایش بین‌المللی مدل سازی و فناوری‌های جدید در مدیریت آب محققان آب کشور گرد هم جمع می‌شوند تا دستاوردهای این همایش منجر به برنامه‌ریزی برای مدیریت بهینه منابع آب شود.

وی با اعلام این که امسال مقدار بارندگی ۱۹ درصد نسبت به قبل کاهش داشته است، افزود: تبعات تغییر اقلیم گریبانگیر کشور ایران هم شده و کمی بارندگی افزایش گرد و خاک، تنش آبی و بروز طوفان‌های شدید شده است.

به گفته اکبرپور چالش آینده دنیا در خصوص جنگ آب است و از لحاظ فرونشست هم مقام اول دنیا را در کشور داریم.

به گفته وی بر اساس اعلام وزارت نیرو، میزان نزولات جوی در سال ۴۰۰ میلیارد متر مکعب است که تنها از ۱۰۰ میلیارد متر آن استفاده می‌شود و بقیه آن هدر می‌رود.

وی افزود: میانگین بارندگی در خراسان جنوبی ۱۱۴ میلیمتر است و با افت شدید منابع آب زیرزمینی روبرو هستیم و به علت کمبود بارندگی با مشکلات آب دست و پنجه نرم می‌کنیم.

معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند همچنین گفت: این همایش به عنوان یکی از رویدادهای علمی، به چالش‌های اصلی مدیریت منابع آب کشور توجه می‌کند.

اکبرپور تصریح کرد: امیدواریم برپایی این همایش محققان آب کشور را گرد هم آورده تا دستاوردهای آن راهگشای برنامه‌ریزی و مدیریت بهینه منابع آب کشور شود.

وی از همه دست‌اندرکاران بخش آب کشور دعوت کرد تا یافته‌ها و دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را برای ارائه و انتشار برای این گردهمایی علمی ارسال کنند.

کد خبر 5670698

منبع: mehrnews-5670698

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید