جمعه، 14 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » تخصیص اعتبارات سفر رئیس جمهور به بخش عشایر خراسان شمالی ناچیز است

تخصیص اعتبارات سفر رئیس جمهور به بخش عشایر خراسان شمالی ناچیز است

کد خبر: 5757

بجنورد- رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به تصویب ۲۱۵ میلیارد تومان اعتبار از سفر رئیس جمهور جهت حمایت از عشایر، گفت: میزان تخصیص از این اعتبار تاکنون ناچیز بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد محمدزاده ظهر یک شنبه در جمع عشایر شیروان اظهار کرد: برای خارج شدن عشایر از تک محصولی، حمایت‌های لازم انجام می‌شود و تلاش داریم این تولیدکنندگان به مشاغل دیگر از جمله تولید صنایع دستی و یا کشت و تولید گیاهان دارویی سوق داده شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: طرح کاشت گیاهان دارویی در مناطق عشایری بر اساس اهداف و سیاست‌های کلی سازمان امور عشایر کشور و در راستای ایجاد اشتغال پایدار در مناطق عشایری و تنوع‌بخشی به تولیدات و افزایش درآمد عشایر انجام می‌شود.

وی افزود: در استان خراسان شمالی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار رأس دام سبک نگهداری و پرورش داده می‌شود که ۷۰۰ هزار رأس از این تعداد در اختیار عشایر است.

محمد زاده درباره گلایه‌های عشایر از افزایش قیمت نهاده‌های دامی گفت: سال جاری قیمت نهاده‌های دامی آزاد شد و نرخ جواز ۲ هزار و ۲۰۰ تومان به بیش از ۱۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم از این محصول افزایش یافت، قیمت کنسانتره هم به بیش از ۱۲ هزار تومان و سویا به ۱۷ هزار تومان رسیده است و البته دیگر نهاده دامی یارانه ای در اختیار قرار نمی‌گیرد از این رو هزینه تولید بالا رفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: این در حالی است که قیمت دام زنده بسیار پایین بود، البته در این زمینه طرح خرید حمایتی دام اجرا شد و در استان ۲۷ هزار رأس دام سبک در قالب این طرح خریداری شد.

محمدزاده افزود: یکی از درخواست‌های عشایر، امهال وام‌های بانکی است؛ این امر هنوز به نتیجه نرسیده و مجلس شورای اسلامی می‌تواند با پیگیری برای تأمین اعتبار مورد نیاز، اجرای امهال تسهیلات بانکی عشایر را محقق سازد.

وی با اشاره به مصوبات سفر دولت به استان در زمینه حمایت از عشایر گفت: در سفر دولت به استان ۲۱۵ میلیارد اعتبار مصوب شد که ۱۰۰ میلیارد تومان از این رقم برای مرمت ایلراه ها و خرید دستگاه‌ها و ماشین آلات راه سازی است که تاکنون تخصیص آن ناچیزه بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به تخریب تأسیسات عشایر استان در مراوه تپه استان گلستان گفت: در این باره باید پیگیری‌های لازم و ارائه آموزش‌ها انجام شود تا این مشکل برطرف شود.

کد خبر 5670656

منبع: mehrnews-5670656

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید