جمعه، 14 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » فرهنگ و هنر » مراکز فرهنگی کانون پرورش فکری ۹ میلیون جلد کتاب دارند

مراکز فرهنگی کانون پرورش فکری ۹ میلیون جلد کتاب دارند

کد خبر: 5572

مدیرعامل کانون پرورش فکری در سومین نشست مکتب گفت مراکز این کانون نزدیک به ۹ میلیون جلد کتاب دارند و اساسا فعالیت‌های کنون بر پایه کتاب است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سومین جلسه مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور (مکتب) به میزبانی حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با حضور اعضای مکتب برگزار شد و پس از اتمام جلسه حاضران از تالار مرجع این مجموعه بازدید کردند.

حامد علامتی در این نشست گزارش اجمالی درباره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارائه داد و گفت: اساساً فعالیت‌های کانون بر پایه کتاب است. در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ مرکز فرهنگی و هنری در سراسر کشور با گستره همه استان‌ها، روستاها و عشایر وجود دارد که در حقیقت گسترش دهنده فرهنگ کتاب و کتابخوانی است. ۶۰ نوع فعالیت فرهنگی، ادبی و هنری توسط مربیان در کانون انجام می‌شود و مراکزی که تعداد کتاب‌ها زیاد است کتابدار دارد. حدود ۵۷۸ نفر کتابدار و حدود ۳۵۰۰ مربی به صورت تمام وقت و پاره وقت در این مراکز انجام وظیفه می‌کنند. اعضای کودک و نوجوان ۴ سال تا ۱۸ سال هستند.

وی افزود: نزدیک ۹ میلیون جلد کتاب در مراکز فرهنگی کانون وجود دارد. از خوانش کتاب تا تولید فیلم، انیمیشن، بحث قصه گویی امروز در کتابخانه و مراکز فرهنگی اتفاق می‌افتد و پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان در دستور کار کانون قرار دارد.

علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز در این نشست از کسانی که امسال در برنامه‌های هفته کتاب مشارکت بهتر و بیشتری را نسبت به سال‌های مشابه داشتند، قدردانی کرد و گفت: معلوم است که یک تغییر و تحول رو به مثبتی در هفته کتاب صورت گرفته و می‌دانید که هفته کتاب عمدتاً ترویجی است ولی برای ماندگاری و استمرار و پایداری این فعالیت نیاز به هماهنگی‌های دیگری دارد که در دستگاه‌های فرهنگی در حال انجام است. امید است در ۲ موضوع یکی در دهه فجر برنامه‌هایی در زمینه تبلیغات و هم در دعوت مردم و هم در ارائه خدمات بهتر به مردم طراحی شود.

وی افزود: مساله بعدی نمایشگاه کتاب است و هر کدام از دستگاه‌های فرهنگی که با کتاب و کتابخوانی سرو کار دارد فعالیتی‌هایی دارند، و اعضای مکتب می‌توانند یک فعالیت مشترک مانند نشست، نمایشگاه، برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی به صورت جمعی و با حضور منسجم‌تری طراحی کنند.

عصمت مؤمنی نیز در این نشست گفت: کارگروه‌ها ذیل کمیته‌ها تعریف شده است و منطبق با اهداف کلی به جهت تقویت حضور کتابخانه‌ها در جامعه، ارتقا ساختارها و فرایند ۲ ها و توانمند سازی سرمایه‌های انسان، رشد و توسعه زمینه حرفه ای در زمینه گسترش تعاملی و تثبیت جایگاه مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور به عنوان حاکمیت گرایی، کارکردهایی دارد که پس از بحث و بررسی تشکیل شش کمیته تخصصی مورد تصویب قرار گرفت و هر کدام از اعضای مکتب به منظور تعامل و مشارکت به تناسب کارکردهای کتابخانه‌ای عضو این کمیته‌ها شدند.

کد خبر 5667332

منبع: mehrnews-5667332

دسته بندی: فرهنگ و هنر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید