یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » روند خودکشی در سطح استان همدان روبه کاهش است

روند خودکشی در سطح استان همدان روبه کاهش است

کد خبر: 5192

همدان- مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری همدان گفت: آمارها نشان داده که آمار خودکشی استان درحال حاضر فزاینده نیست و حالت ایستایی با مقداری کاهش روبروست اما پدیده خودکشی هرگز از بین نمی رود.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا فریدونیشنبه در جلسه کمیته اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده شهرستان رزن با اشاره به پدیده خودکشی عنوان کرد: خودکشی پدیده‌ای جهانی است، در آمریکا دهمین علت مرگ، خودکشی است و هر ساله یک ملیون نفر در دنیا به علت خودکشی می‌میرند.

وی با اشاره به اینکه جایگاه ایران در این زمینه اگرچه رتبه یکصد و ۲۸ است اما باید بدانیم که یک مورد خودکشی هم زیاد است، از پیامدها و آثار روانی، اجتماعی و اقتصادی خودکشی در سطح جامعه سخن گفت.

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری همدان به آمار خودکشی طی سال‌های اخیر در سطح شهرستان رزن نیز پرداخت و افزود: شهرستان رزن در سطح استان همدان در خصوص خودکشی وضع نامساعدی ندارد اما باید نسبت به خودکشی حساس باشد و در این زمینه و باید دستگاه‌های اجرایی مانند دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت کمک حال بهزیستی و فرمانداری باشند.

این مسئول به اختلالات روانی و بیماری‌های روانی مانند خودشیفتگی و اثرات آن بر افزایش خودکشی اشاره کرد و افزود: اختلافات خانوادگی یکی از اصلی ترین دلایل خودکشی است بدین ترتیب باید این موضوع مدنظر تبلیغات اسلامی شهرستان باشد و در این راستا وارد کار شود.

فریدونی با تاکید بر اینکه اختلافات خانوادگی به عنوان ریز فاکتور در خودکشی محسوب می‌شود، به موضوع اعتیاد، ارتباطات ناسالم جنسی و… به عنوان دیگر عوامل رشد خودکشی اشاره کرد و گفت: مسائل اقتصادی درجه بسیار کمی در روند خودکشی دارند بدین ترتیب می‌توان گفت که خودکشی، پولدار و فقیر نمی‌شناسد.

وی با تاکید بر اینکه فضای مجازی و بدآموزی‌های آن در خودکشی نیز باید مدنظر باشند، اظهار کرد: امروزه شاهدیم که موسیقی‌های ناامیدکننده ای نیز در سطح جامعه در حال تولید و انتشار هستند.

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری همدان خواستار در پیش گرفتن فرهنگسازی، آموزش عمومی و خصوصی در کاهش و پیشگیری از خودکشی در کنار غربالگری‌های خودکشی شد و افزود: امامان جمعه، امامان جماعت و روحانیون که مورد اعتماد هستند باید در این زمینه وارد کار شوند.

فریدونی با بیان اینکه همه در این مسیر موظف هستیم وارد کار شویم و نباید شاهد پاس کاری‌ها بین بخش دولتی و خصوصی باشیم، اضافه کرد: ارتقای مهارت‌های زندگی باید در دستور کار قرار گیرد چراکه موضوع خودکشی پیچیده و ریز فاکتورهای بسیاری دارد بدین ترتیب باید کمیته اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده شهرستان رزن به صورت هفتگی و در یک ساعت مشخص در سطح شهرستان برگزار شود، اقدامات دستگاه‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته و نواقص کار مشخص شود و در امتداد آن برنامه‌های مشخص نیز در پیش گرفته شود.

میزان خودکشی در استان همدان طی هشت ماه اخیر کنترل شده است

مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری همدان با تصریح بر اینکه طبق آمارهای به دست آمده، میزان خودکشی در استان همدان طی هشت ماه اخیر کنترل شده است، اظهار کرد: آمارها نشان داده که آمار خودکشی استان در حال حاضر، فزاینده نیست و حالت ایستایی با مقداری کاهش روبرو است اما باید بدانیم که پدیده خودکشی هرگز از بین نمی‌رود اما در تلاشیم تا روند کاهشی آن را در پیش بگیریم.

فریدونی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به روند افزایشی طلاق و روند کاهشی موالید نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه باید دانشگاه‌ها پای کار آمده و آموزش‌های قبل، حین و بعد از ازدواج را در پیش بگیرند و در این زمینه دانشگاه‌ها متکلف هستند.

وی یادآور شد: اداره تبلیغات اسلامی نیز باید در زمینه مشاوره پیش از ازدواج با تاکید بر همسان گزینی وارد کار شود و می‌توان مرکزی را در این زمینه راه اندازی کرد. مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری همدان در پایان بر ضرورت توجه به مباحث حوزه خانواده تاکید کرد.

در ادامه جلسه، مشاور بانوان فرمانداری رزن به تشریح برنامه‌های حوزه خانواده و بانوان که به صورت ابتکاری و برای نخستین بار در سطح استان در حال اجرا است، پرداخت.

هم چنین، مدیر تبلیغات اسلامی، مدیر بهزیستی و مدیر شبکه بهداشت شهرستان رزن نیز به بیان اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی پرداختند.

کد خبر 5664144

منبع: mehrnews-5664144

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید