سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » جامعه » «نخیر»، «نمی دانم»، «درجریان نیستم»/ پاسخ هایی تامل‌برانگیز به سوالاتی درباره مهم‌ترین «برنامه» ملی

«نخیر»، «نمی دانم»، «درجریان نیستم»/ پاسخ هایی تامل‌برانگیز به سوالاتی درباره مهم‌ترین «برنامه» ملی

کد خبر: 5141

در شرایطی که برخی نمایندگان از تدوین برنامه هفتم در بخش پژوهش های مجلس خبر می دهند، ولی سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با خبرآنلاین از چنین موضوعی اظهار بی اطلاعی می کند.

جواد مرشدی: هفده روز از تاریخ مقرر ارائه لایجه بودجه به مجلس می گذرد و دولت هنوز اهتمامی به آن نورزیده است، این در حالی است که ارائه برنامه هفتم توسعه نیز یکسالی است که به عقب افتاده و گفته شده حتی بودجه سال جاری نیز بر اساس برنامه ششم توسعه مصوب خواهد شد. البته سال گذشته دولتی ها انتقال قدرت ریاست جمهوری را بهانه ای برای عدم ارائه برنامه هفتم عنوان کردند و ظاهرا امسال نیز سازمان برنامه تاکنون موفق به تدوین برنامه هفتم نگردیده و طبق خبرهای منتشر شده مرکز پژوهش های مجلس به توصیه قالیباف مبادرت به اینکار کرده است.

از سوی دیگر ظاهرا مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بیکار ننشسته وپس از ابلاغ سیاست های کلی رهبر انقلاب به تدوین این برنامه پرداحته است. هر چه هست تاکنون از طرف دولت سیزدهم نه برنامه هفتمی ارائه شده، نه لایحه بودجه ای برای سال بعد ارائه شده است. مجلسی ها هم با اتکا به حاکمیت یک دست با دولت همراه شده اند و از تصویب احتمالی بودجه بر اساس برنامه ششم و سیاست های کلی برنامه هفتم سخن می گویند.به زعم آن‌ها قانونی نیز در خصوص مواخذه دولت در عدم این همراهی وجود ندارد.«خبرآنلاین» در گفت و گو با محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه به این مهم پرداخته است.

دولت هنوز لایحه بودجه سال آینده را به مجلس ارائه نداده و برخی نمایندگان معتقدند که باید ابتدا برنامه هفتم توسعه ارائه و بر اساس آن بودجه سال آینده تصویب شود، از طرفی برخی دیگر بر این باور هستند که بودجه۱۴۰۲ را می توان بر اساس برنامه ششم و سیاست های کلی برنامه هفتم مصوب کنند. آیا تاخیر دولت در ارایه لایحه بودجه منع قانونی دارد یا خیر؟

در قانون چنین چیزی پیش‌بینی نشده؛ قانون فقط گفته تا ۱۵ آذر دولت باید لایحه بودجه را تقدیم کند، دیرتر که تقدیم کند یک مقدار وقت برای بررسی مجلس کمتر و کار برایش فشرده تر می‌شود. البته مناسب تر بود دولت ابتدا لایحه برنامه هفتم را تقدیم می کرد و بعد از تصویب آن لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مبتنی بر قانون برنامه هفتم بسته می شد. اما در شرایط فعلی که مدت کوتاهی تا پایان سال باقی مانده ، و باید برای سال بعد حتما بودجه را مصوب کنیم، بهتر است دولت هر چه زودتر برنامه هفتم را بررسی کند و به مجلس ارائه دهد تا بتوانیم در مجلس آن را بررسی کنیم تا دغدغه زمانی نداشته باشیم، چنانچه میسر نشد، بودجه را بر اساس برنامه ششم مصوب کنیم و از سال ۱۴۰۳ بر اساس برنامه هفنم پیش برویم، یعنی در حدود یک سال برنامه ششم را تمدید کنیم.

یعنی بودجه سال آینده بر اساس برنامه ششم تنطیم شود؟

بله ،من فکر می کنم این عملیاتی ترین روش است.

دولت دو راه داشت و می توانست بگوید به من فرصت دهید تا برنامه را تنظیم کنم و فعلا بودجه چند دوازدهم مصوب شود، یا اینکه فعلا بودجه را براساس برنامه ششم تهیه کند. اما دولت هیچ در خواستی در این خصوص نداد.

دولت نیازی به در خواست از مجلس ندارد، دولت می تواند بودجه را فعلا چند دوازدهم تصویب کند تا برنامه هقتم بیاید و در مجلس تصویب شود. البته به نظر من بودجه چند دوازدهم اشکالات زیادی دارد و بودجه مناسبی نیست ،بودجه چند دوازدهم حالت اضطرار است.

«نخیر»، «نمی دانم»، «درجریان نیستم»/ پاسخ هایی تامل‌برانگیز به سوالاتی درباره مهم‌ترین «برنامه» ملی

راهکار شما برای خروج از این وضعیت چیست؟

در این شرایط که زمان از دست رفته است مناسب ترین شیوه این است که بودجه سال بعد را دولت به مجلس بیاورد و بر مبنای برنامه ششم مصوب کنیم و بعد در سال آینده مجلس فرصت کافی برای بررسی آن در برنامه هفتم را دارد .به‌نظر من در وضعیت فعلی مناسب ترین راه همین است.

ظاهرا هنوز سازمان برنامه و بودجه، علیرغم ابلاغ سیاست های کلان برنامه هفتم، هنوز به تنظیم این برنامه مبادرت نورزیده و از طرفی گفته می شود آقای قالیباف از مرکز پژوهش ها خواسته برنامه هفتم را تنظیم کنند، همچنین شنیده ها حاکی از تنظیم برنامه هفتم در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. شما در جریان این ماجرا هستید؟

نخیر من در جریان نیستم.

اصلا می دانید الان برنامه هقتم توسعه در کدام نهاد در حال تنظیم و در چه وضعیتی است؟

نخیر نمی دانم.

هفته گذشته خبری داشتیم که سازمان برنامه هنوز برنامه هفتم را تدوین نکرده، و دیگر خبری منتشر شد در باره توافق سران سه قوه در مورد زمان ارائه برنامه هفتم و لایحه بودجه سال بعد. آیا شما در جریان کم و کیف این ماجرا هستید؟

نخیر.

یعنی شما به‌عنوان سخنگوی کمیسیون برنامه وبودجه مجلس در جریان مواردی که عرض کردم نیستید؟

نخیر

۲۱۶۲۱۲

منبع: khabaronline-1710465

دسته بندی: جامعه
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید