جمعه، 14 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » آخرین تصمیم‌ها برای عبور آزادراه اصفهان-شیراز از کلاه قاضی

آخرین تصمیم‌ها برای عبور آزادراه اصفهان-شیراز از کلاه قاضی

کد خبر: 5102

اصفهان- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به عقب نشینی طرح آزادراه اصفهان- شیراز از داخل پارک ملی کلاه قاضی به مرز منطقه، درخصوص آخرین تصمیم‌ها برای این پروژه توضیح داد.

احمدرضا لاهیجان زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درخصوص آخرین تصمیم‌ها برای عبور آزادراه اصفهان- شیراز از پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی اظهار داشت: جلسه‌ای که به تازگی در استانداری اصفهان در این باره برگزار شد نتایج خوبی داشت زیرا تا قبل این جلسه به این جمع بندی رسیده بودند که آزادراه به صورت روگذر از پارک ملی عبور کند و در آنجا پیشنهاد دادیم برای مسیری که در این پروژه برای عبور آزاد راه انتخاب شده امکان عقب نشینی از داخل پارک تا مرز منطقه وجود دارد.‌

عقب نشینی پروژه آزادراه از داخل پارک به مرز منطقه

وی ادامه داد: در همین ارتباط دو جلسه با مشاور طرح داشتیم و ایشان طرح اولیه را اصلاح کردند که براساس آن حدود ۹۰ هکتار دیگر از اراضی پارک ملی کلاه قاضی آزاد شد و پروژه آزادراه به منتهی الیه محدوده مرز پارک ملی منتقل شد.‌

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: این امر گام مثبتی بود و شاید اگر ورود نمی‌کردیم مجری طرح آزادراه، پروژه را در همان مسیر پیشنهادی اول اجرا می‌کرد؛ حتی روی طرح پیشنهادی اول خیلی کار شده بود ولی پافشاری محیط‌زیست سبب شد که پروژه آزادراه از داخل منطقه عقب نشینی کند و به نزدیکی خط لوله گاز برود و باید توجه داشت که بیش‌تر از این عقب نشینی طرح امکان پذیر نیست زیرا باید حریم ۴۰۰ متری خط لوله گاز نیز رعایت شود.

احداث تونل تبعات عبور آزادراه از کلاه قاضی را تعدیل می‌کند

لاهیجان زاده افزود: همچنین درخصوص ارتفاعی که زیستگاه اصلی کَل و بُز است پیشنهاد دادیم که آزادراه از آن قسمت با تونل عبور کند که البته مباحث‌های فنی زیادی دارد و مشاور همه گزینه‌ها را استخراج کرد که یکی از این گزینه‌ها این است که مسیر ورود و خروج آزادراه کامل تونل باشد و گزینه دیگر این است که فقط در زیستگاه تونل احداث شود که طول تونل در دو گزینه بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ متر متفاوت است و هزینه هر دو گزینه مشخص شده است که البته هزینه طرح در مقایسه با طرح روگذر که نهایی شده بود، چند برابر می‌شود ولی پذیرفتند که گزینه احداث تونل هم در کنار گزینه اول قرار بگیرد و در شورای عالی محیط زیست برای آنها تصمیم‌گیری شود.

وی ابراز داشت: پیش‌تر قرار بود که طرح با یک گزینه (روگذر) به شورای عالی محیط زیست فرستاده شود اما اکنون با ۲ گزینه از جمله احداث تونل به شورای عالی خواهد رفت تا مصوبه بگیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار داشت: امید است در شورای عالی محیط‌زیست با عنایت رئیس جمهوری محترم و رؤسای سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه و بودجه کشور این افزایش هزینه تأمین شود که بخشی از آزادراه به صورت تونل از زیستگاه حیات وحش عبور کند زیرا با احداث تونل تبعات اجرای این طرح در کلاه قاضی خیلی تعدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حدود چهار کیلومتر از قطعه سوم پروژه ملی آزادراه کنار گذر شرق اصفهان بر اساس طرح اولیه مشاور آن، از پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی می‌گذرد. آزادراه کنارگذر شرق که نقطه اتصال کریدور شمال به جنوب کشور است، با ۶ باند رفت و برگشت از کیلومتر ۳۰ آزادراه اصفهان - نطنز - کاشان آغاز و به طول ۹۳ کیلومتر به سمت شرق ادامه می‌یابد. این آزادراه جاده اصفهان- اردستان را قطع و با عبور به سمت بزرگراه اصفهان- نائین در غرب و سپس منطقه باغ رضوان به سمت جنوب می‌رود و با عبور از کنار شهر جدید بهارستان و گردنه لاشتر به آزادراه اصفهان - شیراز متصل می‌شود.

این پروژه که از سال ۱۳۵۵ طراحی و در سال ۱۳۸۱ عملیات اجرایی آن آغاز شد، از سال ۱۳۸۵ به دلیل مشکلات اعتباری به مدت ۱۰ سال نیز متوقف بوده است. ۵۵ کیلومتر از قطعه‌های یک و دو این آزادراه از تقاطع جاده اصفهان- کاشان تا پل فرودگاه آبان ماه سال ۱۳۹۹ افتتاح شد.

پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه‌قاضی با وسعت بیش از ۴۷ هزار هکتار در ۳۶ کیلومتری جنوب شرقی شهر اصفهان و در مجاورت شهر جدید بهارستان واقع شده که غرب این منطقه به گردنه گریژنه، گردنه لاشتر و اتوبان اصفهان- شهرضا محدود می‌شود.

ارتفاعات کلاه قاضی به همراه دشت‌های اطراف آن یکی از بهترین زیستگاه‌های حیات وحش فلات مرکزی ایران بوده و چنانچه در تاریخ آمده است در زمان شاه‌عباس صفوی و بعد از آن به ویژه در دوره قاجاریه، این کوه‌ها از شکارگاه‌های سلاطین بوده است.‌

عبور بخشی از آزادراه اصفهان- شیراز از پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی اگرچه آبان ماه سال گذشته از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور منتفی اعلام شده بود اما تلاش‌ها و اصرار برای اجرای این پروژه از بخشی از پارک ملی کلاه قاضی ادامه یافت تا به گرفتن مصوبه شورای عالی ترافیک استان انجامید و بزودی درمورد این پروژه در شورای عالی محیط‌زیست تصمیم گیری خواهد شد.

کد خبر 5663147

منبع: mehrnews-5663147

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید