پنج شنبه، 30 فروردین 1403
رخدادشهر » استان‌ها » بارندگی در استان سمنان ۷۳ درصد کاهش یافته است

بارندگی در استان سمنان ۷۳ درصد کاهش یافته است

کد خبر: 5013

سمنان- مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان با بیان اینکه متوسط بارندگی استان تا اواخر آذرماه ۶.۲ میلیمتر بوده است، گفت: این میزان در قیاس بلند مدت ۷۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، کمال طاهریان ظهر پنجشنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه به میزبانی سالن جلسات استانداری سمنان با بیان اینکه سند کاهش خطر حوادث استان تدوین شد، ابراز کرد: در کنار این سند همچنین سند آمادگی و پاسخ ویژه حوادث در مجموعه مدیریت بحران استانداری سمنان تهیه شده تا بتوانیم در مدیریت حوادث عملکرد بهتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بانک جامع اطلاعات ماشین آلات و تجهیزات بخش دولتی و خصوصی استان جمع‌آوری و تدوین شده است، تاکید کرد: بیمه همگانی واحدهای مسکونی با عنایت دولت سیزدهم و اختصاص اعتبارات، تشکیل صندوق بیمه واحدهای مسکونی از دیگر اقداماتی است که در کشور و استان سمنان انجام شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان درباره خشکسالی و مشکلات آن برای استان نیز گفت: متوسط بارندگی استان تا روز ۲۸ آذر ۶.۲ میلیمتر اعلام شده که نسبت به بازه زمانی بلند مدت ۷۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

طاهریان با بیان اینکه میانگین بارش‌های بلند مدت در استان سمنان ۲۳.۶ میلیمتر بوده که امروز به ۶.۲ میلیمتر کاهش یافته است، گفت: در سال گذشته حدود ۹۲ درصد از استان تحت خشکسالی قرار داشته که این رقم در سال جاری به ۹۹.۷ درصد افزایش یافته است.

وی درباره سه سد موجود در استان سمنان بیان کرد: در سد شهید شاهچراغی تا تاریخ ۳۰ آبان سال جاری، ۶۶ درصد مخزن آب پر شده که نسبت به سال قبل ۱۴ درصد کاهش یافته است در سد کالپوش نیز پنج درصد و سد مجن چهار درصد نسبت به سال گذشته کاهش ذخیره آبی داریم. ۵۴ مخاطره در کشور ثبت شده که از این تعداد استان سمنان با ۴۰ مخاطره درگیر است و باید تدبیر و برنامه‌ریزی صورت گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان با بیان اینکه در شهرستان گرمسار، دبی آب ورودی حبله رود ۴.۵ مترمکعب است که نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد کاهش یافته است، ابراز کرد: ۷۱.۸ منابع آب ما در استان آب زیر زمینی و ۲۸.۲۴ درصد منابع آب‌های سطح است.

طاهریان با بیان اینکه ۱۰.۶ درصد از مصارف آبی ما در سطح استان در بخش شُرب، ۸۵.۱ درصد در بخش کشاورزی و ۴.۳ درصد در بخش صنعت است، تاکید کرد: در شهرهای ما بر اساس آمار آب و فاضلاب ۴۵۳ لیتر و در سطح روستاها ۲۹۳.۷ لیتر کمبود آب داریم.

کد خبر 5662293

منبع: mehrnews-5662293

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید