پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » فرهنگ و هنر » ۱۸ نقطه در تهران برای خاکسپاری پیکر شهدای گمنام قرار داده شده است

۱۸ نقطه در تهران برای خاکسپاری پیکر شهدای گمنام قرار داده شده است

کد خبر: 4916

فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) گفت: در تهران نزدیک به ۱۸ نقطه برای خاکسپاری پیکر شهدای گمنام در نظر گرفته شده و پیکر ۴۰۰ شهید گمنام روز ۶ دیماه در سراسر کشور تشییع می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری تبیین مراسم تشییع پیکرهای مطهر ۴۰۰ شهید گمنام در تهران و استان‌های سراسر کشور، پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۳۰ آذر با حضور سردار حسین حسن زاده فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) در سالن قصر شیرین باغ موزه انقلاب اسلامی و دفع مقدس برگزار شد.

در این نشست پس از قرائت آیاتی از قرآن، مداحی از مهدی رسولی با عنوان صلی الله علیک یا فاطمه (س)، نماهنگی از مراسم وداع شهدا طی سال‌های اخیر با مداحی حاج محمود کریمی و نماهنگی دیگر از مادران و خانواده شهدا با آهنگی از سالار عقیلی به نام «سرو زیر آب» پخش شد و سپس سردار حسن حسن زاده فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص)، به ایراد سخنرانی پرداختند.

سردار حسن زاده در ابتدا دفاع مقدس را نقطه عطفی برای تاریخ شهادت، ایستادگی و پایداری دانست و گفت: در سراسر عالم، فرهنگ ایثار، جهاد، شهادت، مقاومت و ایستادگی به برکت خون شهدای هشت سال دفاع مقدس شکل گرفت و توسعه یافت و امروز ما شاهد این هستیم که بسیاری از مردم، ملت و جوانان در سراسر جهان این الگو و فرهنگ را به عنوان بهترین، مهم‌ترین و اساسی‌ترین راه مقابله با کفر و استکبار انتخاب کرده اند.

وی افزود: دفاع مقدس دارای قله‌های ارزشمند زیادی است که یکی از آن واژه‌ای است که امروز ملت ما با آن انس دارد که می‌توان به واژه شهید گمنام اشاره کرد. شهدایی که خالصانه و متواضعانه در جبهه حضور یافتند و جهاد کردند و در مقابل دشمنان انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند که نام و نشانی از آنها نیست.

فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) گفت: در خاطرات بسیاری از شهدا شاهد بودیم که علاقمند بودند که به خاطر عشق به حضرت زهرا (س)، همچون مادرشان، گمنام شهید شوند. بسیاری از شهدا برای این موضوع هم دعا می‌کردند و هم در آرزوهای شأن بود که آن را در نوشته‌ها و وصایای شأن شاهد بودیم.
وی افزود: امسال همانند سال‌های گذشته توفیق داریم تا در روز شهادت حضرت زهرا (س)، میزبان ۴۰۰ شهید در سراسر کشور باشیم. سه شنبه ۶ دی ماه مصادف با شهادت حضرت زهرا (س)، پیکر مطهر ۴۰۰ شهید گمنام در تمامی استان‌ها و مراکز استان‌ها روی دستان مردم شهیدپرور و قدرشناس شهدا و فرهنگ ایثار و جهاد و شهادت تشییع می‌شوند.

سردار حسن زاده گفت: از میان ۴۰۰ شهید، پیکر ۲۰۰ شهید در استان‌ها طی مراسم پرشکوهی تشییع می‌شوند و پیکر ۲۰۰ شهید هم در پایتخت کشور یعنی تهران تشییع خواهد شد. این مراسم با حضور پرشکوه مردم ساعت ۸ صبح در محل مقابل سردر اصلی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

وی افزود: ۴۰۰ شهدای گمنام در عملیات‌های بدر، رمضان، بیت المقدس، کربلای ۵، کربلای ۶ و والفجر ۱ شهید شده اند.

فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) ادامه داد: پس از مراسم تشییع ۲۰۰ شهید گمنام در مقابل سردر اصلی دانشگاه تهران، کاروان منور شهدا به سمت معراج شهدا حرکت خواهد کرد و در معراج شهدا با حضور مردم شهید پرور کشور، این مراسم ادامه خواهد داشت.

وی افزود: تا کنون شاهد حضور میلیونی مردم در مراسم‌های تشییع شهدا بودیم تا جایی که تا ساعت ۱۴:۳۰ این مراسم‌ها ادامه داشت به همین دلیل امسال همانند سال‌های گذشته تمهیدات ویژه ای را برای حضور حداکثری مردم پیش بینی کرده ایم. همچنین ۲۵۰ ایستگاه صلواتی توسط موکب داران، هیأت‌های مذهبی، بسیج و مردم پذیرای زائران شهدای گمنام خواهند بود.

سردار حسن زاده گفت: در شب شهادت حضرت زهرا (س)، در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مراسم وداع با شهدا را خواهیم داشت که این مراسم پس از برگزاری نماز جماعت مغرب و عشا آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: پس از مراسم تشییع شهدای گمنام در روز شهادت حضرت زهرا (س)، پیکر شهدا طبق برنامه‌ای که از قبل پیش بینی شده و نقاطی که در استان‌ها و مراکز هماهنگ شده مراسم خاکسپاری طی چند روز انجام می‌شود.

فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر اینکه چه نقاطی برای خاکسپاری شهدای گمنام در سراسر کشور، برنامه ریزی شده است، گفت: در تهران نزدیک به ۱۸ نقطه برای خاکسپاری شهدای گمنام درنظر گرفته شده است که متعاقباً از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی خواهد شد. این نقاط تبدیل به مقبرةالشهدا و محلی برای زیارت ملت شهیدپرور کشور می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به شرایط اخیر کشور در چنین مراسم‌های تشییع، تا چه اندازه به موضوع حضور نوجوانان و جوانان اهمیت داده شده است، گفت: در نشستی که با نهادهای مختلف برای این مراسم داشتیم، وزارت آموزش و پرورش متقاضی حضور دانش آموزان در این مراسم بود که ما هم از این درخواست شأن استقبال کردیم و حتی در بخشی از اجرای برنامه، دانش آموزان دخیل هستند.

سردار حسن زاده گفت: حضور نوجوانان و جوانان در مراسم تشییع و یادواره شهدا و خاکسپاری ها می‌تواند در انتقال فرهنگ و مؤلفه‌های آن اثرگذار باشد. جوانان ما گرایش قلبی و اعتقادی به آرمان‌های شهدا را دارند و ما این را در همه حوادث و رویدادها شاهد بودیم، گرچه رسانه‌های معاند تلاش کردند که این موضوع را به دروغ به تصویر بکشند که جوانان از فرهنگ و تاریخ دفاع مقدس فاصله گرفته اند اما شهدای مدافع حرم با میانگین سنی ۱۸ سال و ۲۰ سال همچون شهید حججی در نبرد با داعش و تکفیری‌ها حضور پیدا کردند و به خوبی درس دفاع مقدس را مشق کردند. این موضوعات نشان می‌دهد که جوانان ونوجوانان ما شیفته مکتب آرمان‌های شهدا هستند.

در پایان نشست، تیزر مراسم تشییع پیکرهای مطهر ۴۰۰ شهید گمنام در تهران و استان‌های کشور با حضور سردار حسن حسن زاده فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) رونمایی شد.

کد خبر 5661493

منبع: mehrnews-5661493

دسته بندی: فرهنگ و هنر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید