یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » میراث فرهنگی و گردشگری » تشکیل کارگروهی برای استرداد اشیای تاریخی به ایران

تشکیل کارگروهی برای استرداد اشیای تاریخی به ایران

کد خبر: 4877

معاون میراث فرهنگی از تشکیل کارگروهی ویژه جهت استرداد اشیای تاریخی از کشورهای دیگر خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری علی دارابی معاون میراث فرهنگی و قائم مقام وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری که پیش از ظهر امروز در سالن فجر ارگ آزادی درحال برگزاری است گفت: شب قبل از ثبت جهانی پرونده یلدا مسابقه فوتبال بود و ما وقتی آن را دیدیم خیلی سخت گذشت فردای آن روز در یک مسابقه جهانی دیگر موفق شده و پرونده شب یلدا به ثبت جهانی رسید. ما همیشه در ایران جشن یلدا را برگزار می‌کردیم اما این بار یلدا جهانی شده و به نوع دیگری جشن گرفته می‌شود. این سنت نیاکان ماست‌. قدمت یلدا به قدمت نوروز است و برخلاف بسیاری از جشن‌ها این یگانه جشن شبانه ایرانی هاست.

دارابی بیان کرد: ما این پرونده را با افغانستان به صورت مشترک ثبت کردیم در برنامه یونسکو، سفیر افغانستان از دولت قبل به جلسه یونسکو آمده بود. دولت طالبان چنین برنامه‌هایی را قبول ندارد. یونسکو می‌گفت افغانستان تلاشی برای یلدا نکرده است اما خبرنگار افغانستان از دانش آموزان فیلم گرفت و ما توانستیم آن را در پرونده لحاظ کنیم.

وی گفت: ما باید اولویتها را بررسی کنیم شورایی از صاحب‌نظران داریم تا با گفتگو به جمع بندی برسیم اگر در این زمینه شما هم پیشنهادی دارید ما را بی نصیب نگذارید تا بتوانیم برنامه جامعی را ارائه کنیم باید تلاش کرد تا سواد میراثی جامعه را بالا ببریم‌.

وی افزود: بخش قابل ملاحظه‌ای از پرونده الواح هخامنشی حل شد اما در عین حال که دادگاه حکم را به ایران داده ولی این مسئله به روابط ایران و آمریکا گره خورده است.

کارگروهی را برای موضوع استرداد اشیا در وزارت میراث تشکیل داده ایم و با جدیت به ما کمک می‌کنند امیدوارم هر ۴ پرونده‌ای که در حوزه استرداد دنبال می‌کنیم را به نفع ایران برگردانیم.

قائم مقام وزارت میراث فرهنگی بیان کرد: ما بیش از ۱۵۰ پایگاه میراث فرهنگی ملی و جهانی داریم که جمع قابل توجهی از کارکنان به صورت قراردادی همکاری می‌کردند. این افراد قرارداد همکاری برای مرمت داشتند خیلی از آنها در طول سال‌ها ادامه همکاری داده اند زمانی که در دولت سیزدهم به وزارت میراث فرهنگی آمدیم با عده‌ای از این افراد مواجه شدیم که گفتند ۵ ماه است حقوق نگرفته اند مانند پایگاه تخت جمشید. علت این بود که چون از محل طرح‌های عمرانی حقوق می‌گرفتند همیشه حقوق آنها ۵ ماه عقب می‌افتاد چون تازه از تیرماه این بودجه به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شد.

وی گفت: باید اسامی این افراد را تهیه می‌کردیم این فهرست دچار مشکل بود برخی از اسامی با فهرست استان‌ها هماهنگی نداشت. این افراد باید تحت قرارداد شرکتی می‌بودند که پول به آن شرکت داده می‌شد. شرکت توسعه گردشگری راطرف قرارداد این افراد گذاشتیم و باید صد میلیارد تومان باید بودجه می‌گذاشتیم که یک ریال آن هم در بودجه وزارت نبود به ناچار امسال این عدد را از بودجه عمرانی پایگاه‌ها برداشتیم تا حقوق را بدهیم. ما به آنها دیون داشتیم و از طرف دیگر باید افزایش حقوق هم می‌دادیم همین افزایش حقوق نزدیک به ۵۰ میلیارد بودجه اضافه می‌خواست. با این حال دستور داده شد از بخش‌های دیگری برداشته شود. در دو هفته اخیر جلسات متعددی تشکیل شد. امیدوارم هفته آینده احکام جدید اعلام شود. جای نگرانی نیست. تنها اینکه بخش قابل توجهی از این مشکلات به خاطر بحث تأمین منابع و تبدیل وضعیت است. امیدوارم در هفته آینده این مشکل هم حل شود.

دارابی درباره پرونده استرداد از لندن هم گفت: برخی کارها اعمالی است اجازه بدهید اعلام نکنیدم. از سفیر عربستان و آلمان در جلسه یونسکو خواستم در حمایت از یلدا صحبت کنند اما در عرصه سیاست این کار انجام نمی‌شود همین پرونده را هم از طریق فرهنگی دنبال می‌کنیم پس از آن گزارش می‌دهیم.

دارابی درباره سد چمشیر هم گفت: میراث فرهنگی در دو مرحله وارد مسئله باستان شناسی آن شده و ۳۰ محوطه را برای کاوش در نظر گرفته است و ۱۸ محوطه دیگر هم در سال گذشته شناسایی شد. وزارت میراث فرهنگی درباره سد چمشیر نظر داده چون آنجا آثار زیادی پیدا شده است به خاطر وجود این آثار هم گمانه زنی‌هایی انجام شده است. در این باره مطالعاتی هم داشته ایم.

کد خبر 5661244

منبع: mehrnews-5661244

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید