دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » فرهنگ و هنر » روایت‌های گلعلی بابایی مستند، معتبر و خواندنی است

روایت‌های گلعلی بابایی مستند، معتبر و خواندنی است

کد خبر: 4841

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در آئین رونمایی از کتاب «زمین های مسلح» گفت: روایت‌های گلعلی بابایی مستند، معتبر و خواندنی است.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین رونمایی از کتاب «زمین‌های مسلح» تازه‌ترین اثر پژوهشی گلعلی بابایی که به کارنامه عملیاتی تیپ ۲۷ محمد رسول الله (ص) در عملیات‌های والفجر مقدماتی و والفجر یک می‌پردازد، امروز سه‌شنبه ۲۹ آذر با حضور سردار اسماعیل کوثری فرمانده لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) در دوران دفاع مقدس، گلعلی بابایی نویسنده کتاب، سردار حسن حسن‌زاده فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ، سردار علی‌محمد نائینی رئیس سازمان اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه برگزار شد.

سردار حسن حسن‌زاده فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ، در ابتدای این مراسم گفت: کتاب «زمین‌های مسلح» با تلاش و زحمات گلعلی بابایی به ثمر نشسته است و همه کلمات، جملات و سطرهای آن فرهنگ دفاع مقدس و مقاومت را تشکیل داده‌اند.

وی افزود: مجموعه کتاب‌های حماسه ۲۷ تا به امروز به پنج جلد رسیده است، اولین جلد آن، کتاب «همپای صاعقه» نام دارد که مربوط به عملیات فتح‌المبین و بیت المقدس است.

سردار حسن زاده با بیان اینکه یکی از اقداماتی که در کمیته رسانه و فیلم و سریال کنگره ملی شهدای پایتخت صورت می‌گیرد، ساخت فیلم و سریال است، گفت: در این راستا سریالی برگرفته از کتاب همپای صاعقه در حال تولید است.

فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) افزود: دومین جلد از مجموعه کتاب‌های «حماسه ۲۷»، کتاب ضربت متقابل مربوط به عملیات «رمضان»، سومین جلد، کتاب «شراره‌های خورشید» مربوط به عملیات «خیبر» و چهارمین جلد از این مجموعه نیز کتاب «گلستان آتش» درباره عملیات «والفجر چهار» است که با زحمات «گلعلی بابایی» به ثمر رسیده است.

وی با بیان اینکه کتاب «زمین‌های مسلح» پنجمین جلد از مجموعه کتاب‌های حماسه ۲۷ است، گفت: کتاب «خروج از بن‌بست» درباره عملیات «مسلم بن عقیل» است و کتاب دیگری نیز مربوط به عملیات بدر، به جمع‌بندی رسیده و منتشر خواهد شد.

سردار حسن‌زاده افزود: تا به امروز ۱۵۰ عنوان کتاب در «نشر ۲۷» به چاپ رسیده است؛ اما این روند کند است؛ چراکه ۲۴ هزار شهید در کنگره شهدای پایتخت وجود دارد که در این میان، ۲۸۸ شهید فرمانده گردان هستند؛ ولی تا به امروز نتوانستم کتاب‌های ۱۰ درصد آن‌ها را منتشر کنیم؛ البته این کندی برای این است که کیفیت تحت‌الشعاع قرار نگیرد.

فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ گفت: نشر ۲۷ در سال گذشته نزدیک به ۵۰ کتاب منتشر کرد و امسال چاپ ۷۲ کتاب خصوصاً کارنامه‌های عملیاتی گردان‌ها، در دست اقدام است.

سردار حسن‌زاده افزود: ۴۰ عنوان کتاب با موضوع زندگی‌نامه شهدا، پنج عنوان کتاب در زمینه خاطرات شفاهی رزمندگان، پنج کتاب با موضوع شهدای مدافع حرم، پنج رمان نوجوان و ۱۰ عنوان ترجمه کتاب‌ها به عربی را نشر ۲۷ در دست چاپ دارد و در آینده‌ای نه چندان دور، اطلس ترور و تهران در جنگ نیز به نتیجه خواهد رسید.

روایت‌های گلعلی بابایی مستند، معتبر و خواندنی است

در ادامه این مراسم علی محمد سردار نائینی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: در ابتدا از نشر ۲۷ که سرآمد ناشران دفاع مقدس است باید تشکر کنم چراکه مجموعه سرمایه انسانی متعهد و مؤمن با ارزش ترین ثروت یک مجموعه است و ما باید به این سرمایه توجه کنیم.

وی افزود: کسانی که آثار منحصر به فرد را تولید می‌کنند مجاهدت‌ها را ماندگار می‌کنند و آقای گلعلی بابایی از محققان برجسته این عرصه است که قلم مورد توجهی دارد و نویسنده‌ای مجرب است چراکه کمتر نویسنده‌ای را داریم که هنرمندانه گنجینه دفاع مقدس را با هنر تلفیق کند و اثری بی مانند خلق کند.

نائینی با اشاره به اینکه گلعلی بابایی هفته گذشته موفق به کسب دریافت جایزه شهید سلیمانی در بخش دوسالانه شده است گفت: بسیاری از آثار پژوهشی گلعلی بابایی مفتخر به دریافت جایزه شهید سلیمانی شدند.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به اینکه کتاب «زمین های مسلح» کار بسیار بزرگ و پیچیده‌ای است افزود: اصولاً خلق روایت‌های حماسی از دل ناکامی‌ها بسیار سخت است به همین جهت ما اثر درخوری در این مقطع نداریم و این کار بسیار سخت و متفاوتی است که مانند آثار فاخر قبلی است و همه ویژگی‌های برادر عزیزمان آقای گلعلی بابایی این اثر را ماندگار کرده است.

وی افزود: نشان دادن کارنامه شهید همت در نقش فرمانده سپاه و فرمانده لشکر به صورت همزمان کاری است که باید شما را با یک روایت خواندنی روبه رو کند و این کار توسط آقای بابایی به زیبایی انجام شده است همچنین یکی از کارهای سخت در پروژه‌های دفاع مقدس نگارش عملیات‌های ناموفق است.

سردار نائینی گفت: وجود فراز و فرودهای مختلف، غفلت، غرور و فشارهای سیاسی پشت جبهه بر پژوهش اثر می‌گذارد و نویسنده باید از بین اینها روایت حماسی خلق کند، گاه نویسنده با روایت‌های بسیار زیادی روبه رو است که باید داستان زیبایی را از بین آنها خارج کند.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس افزود: روایت‌های بابایی مستند، معتبر و خواندنی است و در این کتاب کار بسیار بزرگی انجام شده است. خواننده در این کتاب توجه به همه الزامات و مسائل را می بیند.

وی گفت: در این زمینه کارهای بسیار بزرگی انجام شده است و تمام گنجینه سازمان اسناد در اختیار نشر ۲۷ است. داستان‌ها و روایت‌های بسیار وجود دارد که هنوز به آنها پرداخته نشده است و همه آنها قهرمانان ملی بودند که هنوز برای بسیاری از آنان کاری شکل نگرفته است.

سردار نائینی افزود: کارهای نشر ۲۷ شاخص است و امیدوارم چنین کاری دستور کار همه لشکرهای حاضر در دفاع مقدس باشد.

در پایان این مراسم علاوه بر تقدیر از خانواده شهدا از کتاب «زمین های مسلح» رونمایی شد.

کد خبر 5660789

منبع: mehrnews-5660789

دسته بندی: فرهنگ و هنر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید