یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » فرهنگ و هنر » دادمان درگذشت غلامرضا معصومی را تسلیت گفت

دادمان درگذشت غلامرضا معصومی را تسلیت گفت

کد خبر: 4621

رئیس حوزه هنری، طی پیامی درگذشت مؤلف مطرح اسطوره‌شناسی غلامرضا معصومی را تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، در پیامی در گذشت غلامرضا معصومی مؤلف حوزه اسطوره‌شناسی و پژوهشگر باستان‌شناسی را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت محمدمهدی دادمان به این شرح است؛

«انالله و انا الیه راجعون»

با تأسف فراوان باخبر شدم دانشمند والامقام، محقق و مؤلف مطرح اسطوره‌شناسی و پژوهشگر نام‌آشنای باستان‌شناسی، ابوالشهید دکتر غلامرضا معصومی رحمت‌الله‌علیه از بین ما رفت. یادگاری ایشان از دفاع مقدس، به ظاهر جای خالی یکی از چشمانش بود، اما نگاه متعهدانه به خدمت علمی، ره‌آورد اصلی آن دوران بود تا در کنار علاقه مثال‌زدنی به علوم باستان‌شناسی و اسطوره‌شناسی، تالیفات ارزشمندی چون «فرهنگ و دایره‌المعارف اساطیر و آئین‌های باستانی جهان» و «تاریخچه علم باستان‌شناسی» و البته اکتشافات مهم آثار باستانی را به بار آورد.

حوزه هنری خانه او بود؛ اهالی این خانه نیز سال‌ها از نزدیک شاهد جهد علمی و جایگاه والای اخلاقی ایشان بودند و نام و یاد وی را به نیکی بخاطر خواهند سپرد. روح مطهر فرزند شهیدش در آسمان خوبان، میزبان او و صبر و صحت نصیب خانواده محترم ایشان باشد؛ ان‌شاالله.

دکتر غلامرضا معصومی، پژوهشگر و باستان شناس سرشناس ایرانی، بیش از ۲ دهه در دفتر اساطیر پژوهشگاه فرهنگ و هنر حوزه هنری، وظیفه گردآوری دایرةالمعارف اساطیر و آئین‌های باستانی جهان را به عهده داشت که تا کنون ۸ جلد از این دایرةالمعارف بزرگ و جهانی تهیه شده است.

این کارشناس آثار تاریخی و باستانی ایران، فروردین ماه سال ۱۳۱۷ در جزین - همدان متولد شد. او که بیشتر عمر خود را به پژوهش و کاوش‌های باستانی در نقاط مختلف ایران پرداخته بود، با سفر به مناطق مختلف کشور با تحقیق درباره فرهنگ‌ها و سنت‌های مردم هر منطقه، پژوهشی در حوزه مردم‎شناسی و فولکلور انجام داده بود. حاصل این فعالیت‌ها و سفرها چاپ مقاله‌هایی در این ‎باره در مجله‌های دانشمند دنیای علم و بررسی‌های تاریخی بود، که بعدها در خارج از ایران این پژوهش‌ها را زیر نظر صادق‎کیا، استاد زبان پهلوی دانشگاه تهران، درباره گویش‌های مردم کامل کرد. معصومی مدرک دکترای افتخاری خود را از یکی از دانشگاه‌های خارج از کشور دریافت کرده است و برخی از تالیفات او در حوزه باستان شناسی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه، تدریس می‌شوند.

کد خبر 5658379

منبع: mehrnews-5658379

دسته بندی: فرهنگ و هنر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید