جمعه، 14 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » بیستمین دوره جشنواره‌های امام رضا (ع) آغاز به کار کرد

بیستمین دوره جشنواره‌های امام رضا (ع) آغاز به کار کرد

کد خبر: 4383

مشهد ـ بیستمین دوره جشنواره‌های ملی و بین‌المللی امام رضا (ع) با رونمایی از پوسترهای این رویدادهای فرهنگی و هنری، آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بیستمین دوره جشنواره‌های ملی و بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) با برگزاری مراسم رونمایی از پوسترهای این جشنواره‌ها آغاز به کار کرد.

مرتضی سعیدی‌زاده در این مراسم که در حوزه هنری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در بیستمین دوره از جشنواره‌های امام رضا (ع)، ۱۶ جشنواره ملی و بین‌المللی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری به میزبانی ۱۵ استان کشور برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: این رویدادها از امروز با رونمایی از پوسترهای جشنواره‌ها با حضور دبیران آن‌ها و مدیران کل ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های میزبان به‌طور رسمی آغاز به کار می‌کنند.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگ هنری امام رضا (ع) افزود: چهار جشنواره از این رویدادها به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود و دو جشنواره نیز بخش بین‌المللی دارد، جشنواره شعر فارسی در کشورهای فارسی زبان، جشنواره شعر عربی در کشورهای عرب‌زبان، جشنواره شعر ترکی در کشورهای ترک‌زبان و آذری‌زبان منطقه خاورمیانه، از جمله این رویدادهاست.

وی جشنواره‌های ملی شعر کودک و نوجوان، جشنواره داستان کودک و نوجوان، جلوه‌های فرهنگ رضوی در رسانه، خوشنویسی، گرافیک و آئین‌های گرافیکی، فیلم کوتاه و پویانمایی، سرود، آواها و نواها، تئاتر کودک و نوجوان، تئاتر، تئاتر خیابانی به میزبانی استان‌های خوزستان، کرمان، آذربایجان غربی، همدان، سمنان، بوشهر، گیلان، تهران، قم، خراسان رضوی، گلستان، فارس، هرمزگان، آذربایجان شرقی، جنوب استان کرمان (جیرفت) از دیگر رویدادهای بیستمین دوره از جشنواره‌های بین‌المللی امام رضا (ع) برشمرد.

سعیدی‌زاده افزود: هنر یک عطیه الهی است و ایجاد و شکل‌گیری هنر به واسطه الهامی است که به قلب هنرمند می‌رسد و این الهام، نفحات قدسی حضرت صاحب‌الزمان (عج) و حضرت ثامن الحجج (ص) است.

وی خاطرنشان کرد: باید همه هنرمندان ما با هنرشان به عرض ارادت به امام رضا (ع) بپردازند و تولیدات هنری خودشان را به این ساحت مقدس پیشکش کنند.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگ هنری امام رضا (ع) با بیان این‌که این جشنواره از سال ۸۱ برگزار می‌شود، گفت: ما در عین پاسداشت جنبه عمومی جشنواره، با هرس کردن برخی بخش‌ها به سمت تخصصی کردن جشنواره پیش رفته‌ایم، تاکنون جشنواره‌ها در سطح استان‌ها بوده اما امسال در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: با استفاده از دبیران مجرب ملی سعی در ارتقای کیفیت جشنواره داشتیم و هدف ما تولید آثار فاخر است تا بتوانیم در انتهای جشنواره، از آنها رونمایی و به دست مخاطبان برسانیم.

سعیدی‌زاده ابراز کرد: با توجه به اینکه هویت بصری یکسانی برای تمامی جشنواره‌ها در نظر گرفته شده، این اولین سالی است که شانزده جشنواره در بخش‌های مختلف همزمان فعالیت می‌کنند؛ امیدواریم جریان توسعه فرهنگ رضوی در کشور توسط خود هنرمندان و اصحاب رسانه و فرهنگ در فضای بومِ ایرانی اسلامی توسعه پیدا کند.

سید جلال فیاضی، دبیر دهمین جشنواره «جلوه‌های فرهنگ رضوی در رسانه» نیز در این مراسم از برگزاری مجدد بخش «رسانه» در جشنواره سال جاری خبر داد و گفت: بر اساس ارزیابی‌ها به‌علت نبود بستر مناسب و کیفیت خوب؛ این بخش از جشنواره رضوی از سال ۹۷ تعطیل شده بود که امسال مجدد به میزبانی استان گیلان راه‌اندازی خواهد شد.

وی افزود: محورهای در نظر گرفته شده برای بخش «جلوه‌های فرهنگ رضوی در رسانه» شامل خِرد ورزی، گفتگو، نقش زیارت در زندگی فردی و اجتماعی مردم و خانواده از دیدگاه امام رضا (ع) می‌شود.

فیاضی خاطرنشان کرد: کسانی که از ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ در هشت بخش تیتر، خبر، گزارش، گزارش خبری، یادداشت و سرمقاله، مصاحبه، نقد آثار، مصاحبه و گزارشات تصویری شامل مجموعه‌ای از عکس و کلیپ، تولید محتوا کرده‌اند و منتشر شده است، تا ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ می‌توانند برای ارسال آثار به دبیر خانه اقدام نمایند.

در ادامه این مراسم، علی‌محمد رادمنش دبیر جشنواره تئاتر خیابانی جشنواره امام رضا (ع) نیز گفت: در بخش فراخوان جشنواره تلاش شده تا نگاهی به ابعاد شخصتی، اخلاقی، فلسفی، سیاسی و حتی اقتصادی امام رضا (ع) داشته باشیم و کارکرد سیره ایشان برای زندگی امروزی، پندها و سخنان امام رضا (ع) را به نمایش درآوریم.

وی بیان کرد: هم‌اکنون در مرحله فراخوان هستیم و تلاش ما برای مشارکت هنرمندان تئاتر خیابانی به‌صورت حداکثری هست و از حضور تمام ادیان و ملل مختلف استقبال خواهیم کرد.

دبیر جشنواره تئاتر خیابانی جشنواره امام رضا (ع) افرود: ما دست هنرمندان را برای انتخاب موضوعات و ارائه آثار باز گذاشته‌ایم، بعد از انتخاب طرح‌ها، دو کارشناس مذهبی و متخصص هنرهای نمایشی را معرفی می‌کنیم و با برگزاری کارگاه‌های تئاتر خیابانی؛ کمک می‌کنیم تا شرکت‌کنندگان به بهترین شکل آثارشان را ارائه کنند.

کد خبر 5655932

منبع: mehrnews-5655932

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید