یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » میراث فرهنگی و گردشگری » تبدیل کاخ شمس به موزه گالری/نگرانی هتلداران از وضعیت فعلی

تبدیل کاخ شمس به موزه گالری/نگرانی هتلداران از وضعیت فعلی

کد خبر: 4382

شناسایی کتیبه های فارسی در بنگلادش،جوسازی وزارت خارجه کشورهای خارجی درباره ایران، نگرانی هتلداران از وضعیت موجود و تغییر کاربری کاخ مروارید خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری دراین هفته بود.

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته گزارشی منتشر شد درباره اینکه سایت‌های وزارت خارجه کشورهای عربی در اقدامی خصمانه جملات ترسناکی درباره ایران منتشر کرده و گردشگران خود را از سفر به ایران هراس داده اند. به عنوان نمونه در سایت وزارت خارجه آمریکا آمده: به دلیل خطر ربوده شدن و بازداشت و حبس خودسرانه شهروندان ایالات متحده به ایران سفر نکنید. شهروندان ایالات متحده که از ایران بازدید کرده یا در آن اقامت داشته‌اند با اتهامات بی اساس ربوده، بازداشت و زندانی شدند. پیش از سفر به ایران، سفرهای دو تابعیتی بودن را در نظر بگیرید و برنامه خروج خود را از ایران به گونه‌ای طراحی کنید که نیازی به دولت آمریکا نداشته باشید.

خبرگزاری مهر با انتشار این گزارش‌ها در این هفته یادآوری کرده که خیلی از گردشگران همین کشورها نیز بوده اند که در ایران با دوچرخه، ون و خانواده‌های خود سفر کرده و پس از سفر به ایران نظرشان کاملاً برعکس بوده است ضمن اینکه خیلی از آنها بی توجه به همه هشدارهایی که این کشورها اعلام می کرده اند به ایران آمده اند و این هشدارها تأثیری در سفرشان به ایران و دیدن جذابیت‌های آن نداشته است.

۱۲۰ کتیبه فارسی در بنگلادش شناسایی شد

۱۲۰ کتیبه فارسی در بنگلادش شناسایی شد

این هفته از پژوهشگاه میراث فرهنگی خبر رسید که عضو هیأت علمی این پژوهشگاه خبر داده در پژوهش میدانی بررسی کتیبه‌های فارسی بنگلادش، نزدیک به ۱۲۰ کتیبه شناسایی و مستند شد.

مرتضی رضوانفر با اشاره به اینکه در دوران اسلامی کتیبه‌های بنایی از لحاظ کیفی و محتوایی به دلایلی از بسامد بسیار بیشتری نسبت به گذشته در کشورهای شبه قاره برخوردارند، به تشریح مهم‌ترین این دلایل پرداخت.

وی گفت: بدون شک قدسی‌ترین هنر اسلامی، خوش‌نویسی و کتیبه‌نگاری است؛ نقشی که شمایل‌نگاری، نقاشی و مجسمه‌سازی برای عینیت بخشیدن به کلام الهی در معماری هندویی ایفا می‌کند، کتیبه و خوش‌نویسی نیز در معماری اسلامی ایفا می‌کند زیرا به دلیل کراهت و منع برخی هنرهای تصویری، در برهه‌ای از تاریخ دوران اسلامی، خوش‌نویسی این نقش را برعهده می‌گیرد و عطف به آن، زمینۀ پیدایش و تنوع خطوط و هنرهای تزئینی پس از اسلام فراهم می‌شود.

رضوانفر با بیان اینکه فتوحات اسلامی و ساخت بناهای مختلف مانند مسجد، خانقاه، مقبره، تکایا و مدارس دینی با معماری اسلامی یکی دیگر از دلایل رونق کتیبه در این دوران است، افزود: نهایتاً دلایل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مانند گسترش عرفان و تصوف اسلامی تاکید بر شناسنامه‌دار کردن بنا با کتیبه‌های بلاغی و اخلاقی برای تبلیغ دین با بهره بردن از متن و یا ترجمۀ آیات، روایات، اذکار و اشعار را می‌توان یادآور کرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: هم‌اکنون هیچ محقق و یا سازمانی به مشخصات فنی و محتوایی کتیبه‌های فارسی در جهان خصوصاً بنگلادش، دسترسی ندارد و حتی یک فهرست ساده از این مواد پژوهشی موجود نیست، کتیبه‌ها به دلایل مختلف اقلیمی و حفاظتی در معرض خطر جدی قرار دارند و چه بسا اگر تصویری از آنها تهیه و مشخصات‌شان مستند نشود، مانند بسیاری دیگر نابود شوند و هیچ اثری از آنها به آیندگان نرسد.

۲۳۳ شی متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی در کن ضبط شد

۲۳۳ شیء متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی در کن ضبط شد

از سوی فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور نیز خبر رسید به دنبال گزارش دوستداران میراث‌فرهنگی مبنی بر خرید و فروش مقادیری اشیای عتیقه در بخش کن استان تهران، پس از احراز صحت خبر، این موضوع بلافاصله در دستور کار یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان تهران قرار گرفت.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی کشور افزود: مأموران یگان حفاظت با تشکیل تیم زبده با هماهنگی مقام قضائی و با همراهی عوامل انتظامی به محل مورد نظر مراجعه کردند وبا رعایت موازین شرعی و قانونی در بازرسی از منزل یکی از قاچاقچیان ۲۳۳ قلم شیء شامل گردن‌بند، حلقه، انگشتر، سکه، مجسمه و … کشف و ضبط کردند.

سردار مهری تصریح کرد: با توجه به اعلام نظر کارشناسان میراث‌فرهنگی، اشیای مکشوفه دارای ارزش تاریخی است و قدمت آن‌ها دوره‌های عصر نوسنگی، هزاره اول قبل از میلاد تا دوران اسلامی تخمین زده شده است.

اختصاص ۵ میلیارد ریال اعتبار برای برگزاری جشنواره معرفی آثار شوش

اختصاص ۵ میلیارد ریال اعتبار برای معرفی شوش

نماینده مردم شوش در مجلس گفت: وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برای معرفی آثار جهانی این شهرستان، پنج میلیارد ریال اختصاص داد.

کعب عمیر خواستار توجه ویژه به حوزه میراث فرهنگی و گردشگری شوش شد و افزود: پس از پیگیری‌ها از سوی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کشور اعتباری برای برگزاری جشنواره‌ای به منظور معرفی هرچه بهتر شهر شوش تخصیص داده شد.

مصوبه‌ای درباره مراکز اقامتی دولتی

این هفته نشست هم اندیشی جامعه هتلداران ایران و رؤسای گروه‌های هتلداری با حضور علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در هتل هویزه برگزار شد.

وی افزود: بعد از اتفاقات اخیر، کمیته‌ای را تشکیل دادیم و درباره چند اقدام به جمع بندی رسید. یکی اینکه اتکای ما به برخی بازارهایی که نوسانات سیاسی دارد، نباید ضربه‌ای به شما بزند. هر اتفاقی افتاده شما در آنها نقشی نداشته اید. رفتار فعالان حوزه گردشگری رفتار نجیبانه ای نسبت به ضررهایی بوده که به این بخش وارد شده است. به صندوق ضمانت صادرات گفتیم که باید از گردشگری حمایت کنید، چون گردشگری ارز آور است. باید خدمات گردشگری ورودی ذیل حمایت‌های صندوق قرار گیرد. این موضوع ۱۰ روز پیش مکتوب شد.

شالبافیان گفت: مصوبه‌ای را درباره نمایشگاه گردشگری از مجمع برگزاری نمایشگاه گرفتیم که دو هزار متر زمین رایگان قابل تهاتر به ما بدهند تا در اختیار فعالان بخش خصوصی بازارهای هدف یا مجریان بازارهای هدف بدهیم به شرطی که در عوض آن، در نمایشگاه خارجی زمین بدهند. هزینه زمین نمایشگاه گردشگری برای فعالان داخلی در روزهای آینده اعلام می‌شود. بعد از سال‌ها موفق شدیم بگوییم ما باید جزو سازمان‌های باشیم که در کتاب تعرفه‌های گمرکی مسائل مربوط به تأسیسات گردشگری دیده شود. ما یک ماه وقت داریم که به آن مواردی را اضافه کنیم.

وی افزود: ما هر اندازه وام بدهیم تورم جلوتر از ما است. باید به سرمایه گذار در یک جاهایی بگوییم ضرری که پای وام می‌کنی زیاد است دل از آن بکن و جلو برو.

شالبافیان درباره مراکز اقامتی دولتی بیان کرد: مراکز اقامتی دستگاه‌هایی که خصوصی نیستند باید پروانه بهره برداری داشته باشند و باید در سامانه ثبت شوند. ما اینها را شناسایی کرده ایم. دو مصوبه گرفتیم که ذی حساب‌های دستگاه‌ها نتواند از محل اعتبارات به این تأسیسات پول بدهند مانند مهمانسراهای دولتی. مد نظر ما آنهایی است که رقیب بخش خصوصی در اوج سفر هستند. به استانداران گفتیم مکلف هستید دارایی خود را اعلام کنید. ممکن است برای انجام این کار اکراه داشته باشند اما شما کمک کنید که آنها را شناسایی کنیم.

رویدادهای گردشگری کشور ثبت می‌شوند

رویدادهای گردشگری کشور ثبت می‌شوند

علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی بیان کرد: در حال حاضر با توجه به رویدادهای زیادی که در کشور وجود دارد به نظام کردن تقویم رویدادها نیاز داریم تا رویدادهایی که در شهرهای پر جمعیت و شهرستان‌ها برگزار می‌شود را معرفی کنیم برای این منظور دو کار انجام دادیم یکی ثبت رویدادهای ملی است که الزامات ثبت آن به استانداران ابلاغ شده است. بنابراین به هر رویدادی که در آن چارچوب بگنجد گواهی ثبت می‌دهیم مانند بناهایی که واجد ارزش ثبت تاریخی هستند. رویدادها را نیز متناظر با آن ثبت می‌کنیم.

وی گفت: اقدام دوم این است که برای رویدادها سامانه‌ای آماده شده که در نمایشگاه گردشگری از آن رونمایی می‌شود تا درباره رویدادها اطلاع رسانی کرده و آنها را نظام مند کند. مثلاً مشخص باشد که یک جشنواره زنبور عسل سبلان در چه ایامی از سال برگزار می‌شود و چه کسانی می‌توانند در آن حضور پیدا کنند و به چه شکل برگزار می‌شود.

ابراز نگرانی هتلداران از وضعیت موجود صنعت گردشگری کشور

ابراز نگرانی هتلداران از وضعیت موجود صنعت گردشگری کشور

در ادامه مدیران گروه‌های هتلداری درباره شرایط ویژه این روزها و خالی بودن هتل‌ها و از دست دادن پرسنل گلایه کردند و خواستار ارائه راهکاری برای بهبود وضع موجود شدند.

علی رحیم پور یکی دیگر از مدیران گروه‌های هتلداری بیان کرد: سرمایه همه ما نیروی انسانی هتل‌ها هستند که برای آنها میلیاردها تومان هزینه شده تا در شرایط فعلی بتواند به مهمان احترام بگذارد اما الان این صنعت در حال از دست دادن نیروی انسانی خود است. ما اکنون در حال رسیدن به شرایط فورس ماژور سرویس هستیم.

وی گفت: اتفاقاتی که در چند ماه اخیر افتاد خارج از ید سرمایه گذار است. ما هیچ تقصیری به عنوان سرمایه گذار در این شرایط نداریم. ما برای ساخت ۷ هتل وام دادیم اما به ما گفتند نمی‌توانیم بسازیم. هتل‌هایتان برای خودتان بماند.

رحیم پور ادامه داد: ما نمی‌دانیم حتی شب عید و تابستان چه اتفاقی می‌افتد، ما الان هم در شرایط «لوسیزن» قرار داریم و هم شاهد اتفاقات اخیر هستیم.

وی خطاب به معاون گردشگری گفت: شما برای حفظ نیروی انسانی باید در دولت صحبت کنید. در حال حاضر شهروندان ما سرخوش نیستند که به سفر بروند. ما حتی اگر الان بخواهیم برای سال آینده توریست به ایران بیاوریم باید از حالا در همه نمایشگاه‌های خارجی حضور داشته باشیم. اما با دلار ۳۸ هزار تومانی چه کسی می‌تواند به نمایشگاه خارجی برود.

کاخ مروارید به موزه گالری جواهرات تبدیل می‌شود

کاخ مروارید به موزه گالری جواهرات تبدیل می‌شود

این هفته خبر رسید کاخ مروارید قرار است به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز پس از مرمت و احیای کامل و حل مشکل مالکیت زمین‌های آن به مجموعه‌ای با کاربری متنوع از جمله موزه گالری جواهرات تبدیل شود.

فریدون محمدی گفت: سرمایه گذاری که به اینجا می‌آید باید بتواند سرمایه اش را برگرداند پس باید یک کاربری درخور و شایسته ای به آن بدهیم. ما در نظر داریم این مجموعه را به یک مجموعه موزه‌ای پذیرایی تبدیل کنیم چون هم کاخ یک موزه است و هم اینکه ایده موزه جواهرات برای آن قابل انجام است. بنابراین موزه گالری جواهرات با نمایش سکه‌های تاریخی و قدیمی و برگزاری نمایشگاه‌هایی از این اشیا در کنار کاربری رستوران در بخش‌های مختلف کاخ دیده شده است.

کد خبر 5655001

منبع: mehrnews-5655001

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید