شنبه، 8 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » تولید ویدئوموشن «فرقه دموکرات» در حوزه هنری استان اردبیل

تولید ویدئوموشن «فرقه دموکرات» در حوزه هنری استان اردبیل

کد خبر: 4266

اردبیل- مسئول هنرهای تصویری حوزه هنری استان اردبیل گفت: تولید ویدئوموشن «فرقه دموکرات» به مناسبت ۲۱ آذر سالگرد فروپاشی این فرقه در اردبیل آغاز شده است.

سید حامد اسحاقی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: تولید این ویدئوموشن جز اولویت‌های اصلی زیست‌بوم حوزه هنری اردبیل است.

وی با اشاره به اینکه در ۲۱ آذر ۱۳۲۴ «فرقه دموکرات» آذربایجان به دستور «میرجعفر باقراوف» و پشتیبانی استالین توسط «جعفر پیشه‌وری» تأسیس و حکومت خودمختار آذربایجان اعلام موجودیت کرد، گفت: حکومت خودمختاری که تمام برنامه‌هایش را از شوروی دریافت می‌کرد حتی نام «فرقه دمکرات آذربایجان» را نیز شخص استالین انتخاب کرده و در نامه‌ای محرمانه که شامل ۱۳ بند بود به «باقراوف» ابلاغ کرده بود.

مسئول هنرهای تصویری حوزه هنری اردبیل تصریح کرد: در طول مدت حکومت این فرقه بر آذربایجان، بی‌کفایتی گردانندگان فرقه در امور حکمرانی و ظلم آنها به مردم آذربایجان، خون مردم این منطقه را به جوش آورده و موجب نفرت مردم آذربایجان از فرقه شد.

اسحاقی یکی از دلایل حمایت شوروی از «فرقه دموکرات» را جریانات نفتی و رقابت با ایران در موضوع نفت شمال دانست و افزود: در این بین حکومت پهلوی به خاطر ضعف شاه و ارتش ساخته شده به دست رضاخان، مجبور شد نفت شمال را در اختیار شوروی قرار دهد.

وی با بیان اینکه اتحاد جماهیر شوروی پذیرفت در قبال نفت ایران، نیروهای نظامی خود را از منطقه آذربایجان خارج کند، خاطرنشان کرد: در چهارم فروردین ۱۳۲۵ «استالین» رهبر شوروی دستور فوری خود مبنی بر خروج ارتش شوروی را صادر کرد و سید جعفر پیشه‌وری که به خوبی بر ظلم فرقه نسبت به مردم آذربایجان واقف بود و می‌دانست که با کنار رفتن شوروی، قدرت فرقه از بین رفته و مردم از آنها انتقام سختی خواهند گرفت، سعی کرد با مکاتبات و مذاکرات متعدد، «استالین» را از تصمیم خود منصرف کند.

اسحاقی یکی از دلایل فروپاشی حکومت خودمختار آذربایجان را همراهی نکردن مردم با سران فرقه عنوان کرد و ادامه داد: سرانجام در ۲۱ آذرماه ۱۳۲۵ اهالی آذربایجان بر علیه حکومت پیشه‌وری قیام کرده و شهر را تصرف کردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در این تصرف فدایی‌ها و مهاجرها را خلع سلاح کرده و دسته دسته مردم مشغول تعقیب و گریز و دستگیری و قتل سران و سرکردگان آنها شدند که پیشه‌وری به همراه برخی از سران فرقه به شوروی فرار کردند که در نهایت توسط حزب کمونیست کشته شدند.

مسئول هنرهای تصویری حوزه هنری اردبیل در پایان بیان کرد: این ویدئوموشن به کارگردانی «حسن اسداوغلی» تهیه شده و «علی بیک» به عنوان تدوین‌گر و انیماتور با وی همکاری داشته است.

کد خبر 5654446

منبع: mehrnews-5654446

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید