یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » جامعه » با طرح مجلس شفافیت منتفی است

با طرح مجلس شفافیت منتفی است

کد خبر: 4237

نگارنده ایجاد دولت الکترونیک را مهم ترین عنصر در پیشگیری از فساد دانسته و برچیده شدن امضاهای طلایی را یکی از راهکارهای مبارزه با فساد در دولت می داند.

بهترین راه مبارزه با فساد پیشگیری است، اگر همت دولت، مجلس و قوه قضاییه این باشد که از فساد پیشگیری کنند، هفتاد تا هشتاد درصد پیشرفت در امور خواهیم داشت. یکی از جاهایی که متاسفانه فساد در آن رخ می دهد دولت است، در قوه قضائیه و در مجلس هم از ناحیه روابطی که بعضی نمایندگان مجلس با غیر مجلس برقرار می کنند این موضوع صادق است. با توجه به این که من خودم سه دوره نماینده مجلس بودم می دانم چه اتفاقاتی می افتد. در دولت به طور عمده فساد در امضاهای طلایی است که خوشبختانه دولت در صدد این برآمد که امضاهای طلایی را بردارد. این که درگاه واحد را برای موافقت با تقاضاهای ثبت شرکت ها و ایجاد اشتغال و فعالیت های اقتصادی ایجاد و درگاه واحد را مطرح کردند و گفتند همه دستگاه ها باید به این درگاه واحد ملحق شوند، می تواند از فساد پیشگیری کند. به عبارت دیگر شکل گیری دولت الکترونیک و قطع ارتباط مستقیم و چهره به چهره با ارباب رجوع در پیشگیری از فساد بسیار بسیار کار ساز است ، همین مسئله در قوه قضاییه هم قابل پیگیری است. اگر شکایتی می شود، باید به صورت ثبت الکترونیک انجام شود و نه مراجعه اشخاص به دادگاه ها و دادسراها؛ چرا که مراجعه اشخاص به دادسراها نقطه تلاقی افراد با کارکنان آن دستگاه و نقطه ظهور و بروز فساد است.

همین طور در مورد ارتباط نمایندگان با خارج از مجلس و با وزرا و معاونین آن ها و مدیران دستگاه ها، این روابط باید شفاف باشد، چرا که اگر این روابط شفاف باشد و از طریق ارتباطات الکترونیکی انجام گیرد و تقاضا ها و خواسته ها ثبت شود، همان طور که گفته شد حدود 80 درصد پیشگیری از فساد اتفاق خواهد افتاد و تا حدود زیادی ریشه فساد برچیده می شود. به طور طبیعی مبارزه با فساد باید به بالاترین جایگاه موکول شود، یعنی در هر دستگاهی رئیس آن دستگاه مسئول باشد و اگر در زیر مجموعه وی فساد رخ داد بپذیرد که این فساد در زیر مجموعه وی رخ داده و پاسخگو باشد. در هر وزارتخانه‌ای وزیر متبوع و در قوه قضاییه رئیس قوه قضائیه و در هر استان دادستان کل استان و امثالهم باید پاسخگو باشد.

مجلس شورای اسلامی نیز ساز و کاری برای مبارزه با فساد دارد که باید جدی گرفته شود. شفافیت آرا نمایندگان خصوصا آرایی که به حوزه انتخابیه آن ها مربوط می شود، باید صریح، روشن و شفاف باشد، این جا جای پنهان کاری و تعارض منافع نیست. تا جایی که به یاد دارم در مجلس آشکار بودن آرا امری بسیار مهم بود و اگر بنا بود حتی در مورد وزرا، رایی پنهان گرفته شود باید با ورقه گرفته می شد. بنابراین اصل در شفافیت آراست.

مجلس نیز برای شفافیت امور و حرکت ضد فساد به موضوع شفاف سازی پرداخته تا همه دستگاه‌ها و حتی بخش عمومی غیر دولتی و بخش خصوصی که به نحوی فعالیت آن به امور دولتی و عمومی مربوط است، کارهای خود را شفاف کنند.به نظر من کار بسیار گسترده شده و حجم عظیمی از اطلاعات انتشار پیدا می کند که هدف اصلی از موضوع شفافیت را که حوزه وظایف نمایندگی مجلس بود تحت الشعاع قرار می دهد، این روش، روش درستی در ایجاد شفافیت نیست.

*عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

۲۱۶۲۱۲

منبع: khabaronline-1705973

دسته بندی: جامعه
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید