یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » فرهنگ و هنر » دیپلماسی فوتبال تابع نتایج نیست

دیپلماسی فوتبال تابع نتایج نیست

کد خبر: 4205

مترجم کتاب «دیپلماسی فوتبال، روابط بین‌الملل و فوتبال» در نشست بررسی این‌کتاب گفت: فوتبال ارزش نمادینی است که بردها و باخت‌ها در آن معنا می‌یابد و دیپلماسی آن تابع نتایج نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، قرار کتاب فرهنگسرای اندیشه با عنوان نشست دیدار با مترجم کتاب دیپلماسی فوتبال، روابط بین الملل و فوتبال با حضور احسان محمدی، مترجم کتاب و مدرس دانشگاه و عارف دهقاندار، کارشناس مجری و جمعی از علاقه مندان، عصر دوشنبه، ۲۱ آذر برگزار شد.

در این نشست مترجم کتاب، احسان محمدی، در سخنانی به ابعاد گوناگون کتاب پرداخت. وی «ملاقات دیپلماسی و فوتبال را به عنوان دو حوزه علاقه مندی آکادمیک مترجم»، «ضعف جدی حوزه دیپلماسی فوتبال ایران»، «کیفیت و برجستگی کتاب و نامزدی جوایز متعدد»، «دعوت جامعه به درک فوتبال در چارچوب منافع ملی» را از دلایل ترجمه اثر عنوان کرد.

وی افزود: «کتاب، اثری میان رشته‌ای به قلم دوازده نویسنده برجسته متخصص در حوزه تاریخ ورزش، تاریخ روابط بین الملل، دیپلماسی عمومی، دیپلماسی ورزشی، مدیریت ورزش، جامعه شناسی، فرهنگ، تاریخ حقوق بشر و تاریخ معاصر است که از منابع مهمی چون آرشیوهای وزارتخارجه ها، آرشیو ناتو و آرشیو نهادهای فوتبال بهره برده است؛ از این رو، یک کتاب و منبع درسی و پژوهشی دانشگاهی در رشته‌های پیش گفته محسوب می شود».

مدرس مطالعات بین المللی دانشگاه، در ادامه گفت: آن چه امروز در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر مشاهده کرده ایم، پیوندهایی ژرف و معنادار با مباحث تئوریک و تاریخی کتاب دارد.

وی در ادامه ضمن پرداختن به ساختار کتاب، با ذکر نمونه‌های متعددی از جلوه‌های دیپلماسی فوتبال در جام جهانی به تبیین پیوند معنادار مباحث کتاب و وقایع روز جام جهانی فوتبال قطر پرداخت و تاکید کرد: برای بازیکنان، هواداران و رهبران سیاسی، فوتبال یک بازی نیست؛ ارزش نمادینی است که بردها و باخت‌ها در فوتبال با آن معنا پیدا می‌کند و دیپلماسی فوتبال تابع نتایج نیست.

مشاور بین الملل دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: فوتبال، فقط زمین فوتبال نیست؛ فوتبال مفهوم و موجودیتی عجیب و استثنایی است با قواعد و منطق خاص خود؛ از مستطیل سبز تا بسیار ورای آن می‌رود اما با منطق، فلسفه و نظم خاص خود. نظم فوتبال نظم خاص و استثنایی است.

همچنین عارف دهقاندار، کارشناس مجری، به نگاه و نقل‌های اندیشمندان برجسته در باب کتاب پرداخت و گفت: احمد نقیب زاده، استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه تهران معتقد است؛ «ترجمه روان کتاب مهم و میان رشته‌ای «دیپلماسی فوتبال؛ روابط بین‌الملل و فوتبال از ۱۹۱۴» از سوی احسان محمدی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در حوزه مطالعات بین المللی و دیپلماسی، در عصر تحولات فزاینده عرصه روابط بین‌الملل و دیپلماسی، که بیش از هر زمان دیگری در آن نیازمند تبادل‌های علمی و فکری با جهان هستیم، قطعاً به غنای ادبیات علمی و تجارب علمی و کاربردی حوزه می‌افزاید، مفید و موجب خرسندی است. امیدوارم، در این عصر پرتحول و شتاب، اثر حاضر، ضمن کمک به خوانندگان، اعم از دانشگاهیان، سیاستمداران، دیپلمات‌ها و علاقه مندان، در درک بهتر این حوزه، بتواند در نگاهی بلند- مدت، دولت، نهادهای علمی و سیاست گذاری و سایر بازیگران را در جهت گیری‌ها و کنش‌های عقلانی و کارساز ناظر بر تأمین منافع ملی از این رهگذر، یاری دهد».

وی ادامه داد: جرمی سوری، استاد دانشگاه تگزاس و مورخ معتقد است؛ «فوتبال چیزی بسیار ورای ورزش و سرگرمی است؛ (فوتبال) بخش قدرتمندی از سیاست جهانی مدرن است. دیپلماسی فوتبال، پیوندی است میان محبوب ترین ورزش جهان و مؤلفه‌های اصلی دیپلماسی جهانی از جمله ترویج فرهنگی، توسعه اقتصادی، ائتلاف‌های استراتژیک و رقابت‌های نظامی. نویسندگان کتاب دیپلماسی فوتبال، تنوع کاربرد ورزش از سوی رهبران و فعالان را به تصویر کشیده اند. خوانندگان پیوندهای میان ورزش و دیپلماسی را- در بسترهایی جدید و هیجان انگیز- در خواهند یافت».

دهقاندار گفت: متیو مکداول، استاد دانشگاه و نویسنده شهیر معتقد است؛ «کتاب دیپلماسی فوتبال، مطالعات موردی سازنده تاریخی و معاصری از استفاده دولت و بازیگران غیردولتی از فوتبال برای نیل به اهداف دیپلماتیک خود را فراهم آورده است. کتاب دیپلماسی فوتبال این باور عام که «ورزش و سیاست از هم جدا هستند» را به چالش کشیده و از خوانندگان دعوت می‌کند فعالیت‌های ورزشی و فرهنگی با ظاهر زیبا را در یک چارچوب استراتژیک وسیع‌تر ارزیابی کنند».

کد خبر 5654017

منبع: mehrnews-5654017

دسته بندی: فرهنگ و هنر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید