یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » فرهنگ و هنر » چهاردهمین نشست «زبان‌شناخت» برگزار می‌شود

چهاردهمین نشست «زبان‌شناخت» برگزار می‌شود

کد خبر: 4146

چهاردهمین نشست «زبان‌شناخت» با حضور محمود اکرامی‌فر چهارشنبه ۲۳ آذر در حوزه هنری برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، چهاردهمین نشست از سلسله‌نشست‌های «زبان‌شناخت» با موضوع «زبان مخفی و ارتباطات اجتماعی» با حضور محمود اکرامی فر، مدرس دانشگاه، پژوهشگر و شاعر، ساعت ۱۴ تا ۱۶ چهارشنبه ۲۳ آذر در سالن جلسات طبقه چهارم حوزه هنری، شماره ۴۰۷ برگزار می‌شود.

اکرامی‌فر، تأثیر زبان مخفی در ارتباطات کلامی گروه‌های حاشیه‌ای جامعه را غیر قابل انکار دانست و گفت: این گروه‌ها با استفاده از اصطلاحات خاص خودشان عملاً محتوای ارتباطات خود را از نگاه مسئولان پنهان نگه می‌دارند و از این طریق کنترل اجتماعی برخورد را با دشواری مواجه می‌کنند.

وی ادامه داد: زبان مخفی گروه‌های حاشیه‌ای و جوانان، کنترل محتوای ارتباطات آن‌ها را با دشواری مواجه می‌کند و شناخت این زبان به مسئولان جامعه کمک می‌کند تا محتوای ارتباطات آن‌ها را بهتر مدیریت کنند.

این مدرس دانشگاه در ادامه به برخی از ظرفیت‌های ویژه زبان فارسی پرداخت و گفت: حدود دوهزار سال است که زبان فارسی، با توجه به کارکردهایش، توانسته است در گردونه ارتباط و انتقال فرهنگی، هویت‌یابی و انباشتگی فرهنگی باقی بماند.

این شاعر گفت: زبان فارسی از فراز و نشیب‌های تحولات فرهنگی نیز بدرستی عبور کرده و ۵ تن از ۱۰ شاعر برتر جهان، به این زبان شعر سروده و با مخاطبان جهانی خود ارتباط برقرار کرده اند.

این پژوهشگر در ادامه با اشاره به اینکه زبان فارسی نهمین زبان پرکاربرد در دنیای وب و مجازی است، گفت: زبان فارسی توان ساختن ۲۲ میلیون واژه را دارد و از این رو، نقش این زبان در انسجام وفاق اجتماعی و همبستگی اقوام با حفظ و کاربرد زبان وگویش‌های قومی در ارتباطات محلی غیر قابل انکار و یکی از مهمترین ارکان هویت‌یابی ما ایرانیان است.

چهاردهمین نشست از سلسله نشست‌های «زبان‌شناخت» در حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، روبروی کوچه پورموسی برگزارمی‌شود و عموم علاقه‌مندان و پژوهشگران برای شرکت در این نشست می‌توانند در سالن شماره ۴۰۷ در طبقه چهارم حوزه هنری حضور یابند.

کد خبر 5653273

منبع: mehrnews-5653273

دسته بندی: فرهنگ و هنر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید