یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » میراث فرهنگی و گردشگری » ساز «رباب» جهانی نشد

ساز «رباب» جهانی نشد

کد خبر: 3795

هفدهمین کمیته میراث جهانی یونسکو در حوزه میراث ناملموس برپا شده و پرونده هنر ساخت و نواختن ساز «رباب» به نام ایران، ازبکستان و تاجیکستان برای ثبت جهانی بررسی اما به ثبت نرسید.

به گزارش خبرنگار مهر، هفدهمین نشست کمیته بین الدول حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس به میزبانی پادشاهی مراکش در شهر رباط از ۲۸ نوامبر برگزار شده و تا ۳ دسامبر ۲۰۲۲ ادامه دارد. در این نشست که هم اکنون در حال برگزاری است و در آن علی دارابی، قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، مصطفی پورعلی مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی و احمد پاکتچی سفیر ایران در یونسکو نیز حضور دارند، پرونده‌های ایران در بخش مربوط به نامزدهای ثبت جهانی میراث ناملموس بررسی شدند.

 ساز «رباب» جهانی نشد

پرونده‌های یلدا، با همکاری افغانستان، ساخت و نواختن ساز عود با همکاری کشور سوریه و هنر ساخت و نواختن رباب با همکاری تاجیکستان و ازبکستان که ایران تهیه کننده هر سه پرونده بود مورد بررسی قرار گرفت و در این نشست پس از ثبت یلدا و عود، پرونده ساز رباب نیز بررسی شد اما مورد موافقت اعضای نشست قرار نگرفت. بنابراین این پرونده به اجلاس بعدی ارجاع داده شده تا ایرادات آن برطرف شود.

در این نشست ۴۶ پرونده نامزد ثبت در فهرست میراث ناملموس جهانی یونسکو بودند همچنین ۵ پرونده نیز فردا بررسی می‌شود این پرونده‌ها در فهرست پاسداری خوب قرار دارند امسال ایران پرونده‌ای در این فهرست نداشت.

کد خبر 5643276

منبع: mehrnews-5643276

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید