دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » پیری جمعیت ابر بحرانی که با هیچ بحران تاریخ کشور قابل مقایسه نیست

پیری جمعیت ابر بحرانی که با هیچ بحران تاریخ کشور قابل مقایسه نیست

کد خبر: 2672

یزد- رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس، پیری جمعیت را ابر بحرانی دانست که با هیچ بحرانی در تاریخ کشور قابل مقایسه نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، امیرحسین بانکی پور، صبح چهارشنبه در جلسه با مدیران دستگاه های مرتبط با جوانی جمعیت با تاکید بر اینکه پیری جمعیت یک ابر بحران است که با هیچ یک از بحران های تاریخ ایران زمین قابل مقایسه نیست، اظهار داشت: در تمامی بحران های گذشته با گذشت ۳۰ سال به روال قبل بازگشتیم اما اگر خدای نکرده بحران جمعیت اتفاق بیفتد تا ۱۵۰ سال امکان بازگشت وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه قانون جوانی جمعیت، بر اساس هشدارهای مکرر رهبر معظم انقلاب در زمینه پیری جمعیت تهیه و مصوب شده است، افزود: امروز همه نسبت به اهمیت موضوع جمعیت آگاهی دارند اما متاسفانه فوریت و درک شرایط بحران جمعیت هنوز در جامعه احساس نشده است.

بانکی پور تصریح کرد: برای رهایی از تله جمعیتی تنها پنج سال فرصت داریم و اگر این بحران مانند کرونا جدی گرفته شود، می توانیم به آن فائق بیاییم و کشور را از یک ابر بحران نجات دهیم.

نماینده حوزه انتخابیه اصفهان و ورزنه در مجلس، بحران های اقتصادی، سلامت، علمی و.. را نتیجه پیری جمعیت دانست و گفت: بر اساس آمارهای جهانی در سال ۱۴۳۰ یک سوم جمعیت کشور با روند فعلی را سالمندان و دو سوم را غیر سالمندان تشکیل خواهند داد، اینکه برخی می گویند به چه امیدی بچه دار شویم اتفاقا آینده خوبی در انتظار این بچه هاست چرا که جامعه در آینده نیازمند نیروی جوان و متخصص است و در زمینه اشتغال آینده روشنی وجود خواهد داشت.

بانکی پور با بیان مزیت های قانون جوانی جمعیت تصریح کرد: این قانون اتفاقات خوبی را رقم زده که افزایش ۱۵ درصدی نرخ ازدواج و افزایش ۳۰ درصدی نرخ بارداری را منجر شده است.

این استاد دانشگاه از اهتمام جدی برای توسعه خوابگاه های متاهلی در دانشگاه‌ها خبر داد و ابراز داشت: هدف از توسعه خوابگاه های متاهلی تبدیل دانشگاه های مجردی به متاهلی کمک به سیر علم و اشتغال و کاهش سن ازدواج است.

وی افزود: بر همین اساس در بودجه دانشگاه های کشور، بودجه برای احداث خوابگاه های متاهلی اختصاص داده شده و غیر از بودجه نیز بانک ها هم باید معادل درآمد اختصاصی سال گذشته دانشگاه وام بدهد البته برای دانشگاه های غیر دولتی نیز زمین و وام تخصیص داده می شود.

کد خبر 5638497

منبع: mehrnews-5638497

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید