جمعه، 14 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » جامعه » هوای اصفهان ناسالم است/ شاخص ۷ ایستگاه در وضعیت نارنجی آلودگی

هوای اصفهان ناسالم است/ شاخص ۷ ایستگاه در وضعیت نارنجی آلودگی

کد خبر: 2434

اصفهان- شاخص کیفی هوای اصفهان امروز سی ام آبان ماه براساس داده‌های ۱۲ ایستگاه پایش فعال با میانگین ۱۰۶ وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: میانگین شاخص هوای کلانشهر اصفهان در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هشت صبح امروز دوشنبه سی آبان ماه بر اساس داده‌های دریافتی هشت ایستگاه شهرداری در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و هشدار ثبت شد.

جمشید لقایی ادامه داد: شاخص کیفی هوا در ایستگاه کاوه با عدد ۱۰۹، رهنان با ۱۰۶، ولدان (ورزشگاه میثاق) با ۱۰۳ و کردآباد با ۱۰۲ AQI در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروهای حساس است.

وی با اشاره به قطعی ایستگاه پایش هوا در میدان انقلاب، افزود: شاخص کیفی هوا همچنین در ایستگاه فیض با ۹۰، میرزا طاهر با ۸۸، باهنر با ۸۷ و فرشادی با ۸۲ AQI وضعیت زرد و قابل قبول را نشان می‌دهد.

مسئول کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به قرار گرفتن شاخص کیفی هوای کلانشهر اصفهان در وضعیت هشدار، به شهروندان به ویژه گروهای آسیب‌پذیر از جمله افراد دارای بیماری‌های قلبی و ریوی، سالمندان، زنان باردار و کودکان توصیه می‌شود از تردد غیر ضرور در شهر و فعالیت سنگین و طولانی در فضای باز خودداری کنند.

لقایی تاکید کرد: هشت ایستگاه سنجش کیفیت هوای شهرداری اصفهان فعال و در مدار است و اطلاعات آن به مرکز پایش و آزمایشگاه هوا اداره کل محیط‌زیست ارسال می‌شود.‌

هوای اصفهان ناسالم است/ شاخص ۷ ایستگاه در وضعیت نارنجی آلودگی شاخص کیفی هوا در ایستگاه‌های فعال شهرداری اصفهان، ۳۰ آبان

به گزارش مهر، بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست (منطقه اصفهان)، شاخص ۲۴ ساعته هوای این کلانشهر در ایستگاه احمدآباد با ۱۵۰، استانداری با ۱۲۹، پروین ۱۳۴ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و در ایستگاه رودکی با ۸۸ AQI در وضعیت قابل قبول ثبت شد. کماکان ۲ ایستگاه خرازی و جی قطع است.

آلودگی هوا شدیدتر می‌شود

اداره کل هواشناسی استان اصفهان همچنین نسبت به افزایش غلظت آلاینده‌ها از فردا سه‌شنبه در مناطق مرکزی و صنعتی به ویژه کلانشهر اصفهان هشدار سطح نارنجی صادر کرد. بر اساس اطلاعیه هواشناسی اصفهان از اوایل وقت فردا تا روز پنجشنبه به سبب سکون نسبی جو و انباشت آلاینده‌های جوی، احتمال افزایش شاخص کیفی هوا در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس و در صورت کنترل نشدن منابع آلاینده ثابت و متحرک، تشدید شرایط در حد ناسالم برای عموم شهروندان وجود دارد.

همچنین شاخص امروز هوای سجزی با ۶۲، مبارکه با ۷۹ و شاهین شهر با ۷۲ وضعیت عادی و قابل قبول در این شهرها را نشان می‌دهد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

منبع: mehrnews-5636843

دسته بندی: جامعه
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید