جمعه، 10 فروردین 1403
رخدادشهر » استان‌ها » کاهش ۴۶ درصدی حجم آب پشت سدهای ایلام در مقایسه با سنوات قبل

کاهش ۴۶ درصدی حجم آب پشت سدهای ایلام در مقایسه با سنوات قبل

کد خبر: 1983

استاندار ایلام از کاهش ۴۶ درصدی حجم آب پشت سدهای ایلام در مقایسه با سنوات قبل خبر داد و یکی الزامات بسیار مهم منابع طبیعی استان را جلوگیری از فرسایش خاک و سازگاری با کم آبی دانست.

رخدادشهر: حسن بهرام نیا روز چهارشنبه ۱۸ آبان ماه در نشست کارگروه مدیریت جامع حوزه آبخیزدار استان، گفت: ۴۶ درصد حجم آب پشت سدهای ایلام در مقایسه با سنوات قبل کاهش یافته است. 

وی یکی الزامات بسیار مهم را  در بحث منابع طبیعی و آبخیزداری را جلوگیری از فرسایش خاک و سازگاری با کم آبی ذکر کرد و گفت: با توجه به خشکسالی سالهای اخیر، تزریق آب بصورت طبیعی و مصنوعی باید در دستور کار قرار گیرد.

استاندار ایلام در ادامه با تاکید بر جلوگیری از فرسایش خاک نیز گفت: حداقل بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ سال به طول می انجامد تا یک سانتیمتر خاک مستعد برای کشاورزی تولید کنیم.

وی در ادامه خواستار بهره گیری از نظرات و راهکارهای اساتید و صاحب‌نظران حوزه منابع طبیعی استان شد و گفت: استفاده از تجربیات صاحب‌نظران این حوزه می تواند بسیار کمک کننده باشد.

بهرام نیا با بیان اینکه استفاده بیش از حد و بی رویه آب موجب فرونشست زمین می شود، افزود: هر قدر در بحث آبخیزداری و آبخوان داری از  یافته های علمی صاحب‌نظران استفاده کنیم موفق تر خواهیم بود. 

وی با اشاره به این نکته که وزیر کشور ۳۰ هزار میلیارد تومان از رییس جمهور در خواست کرد تا ۲۰ میلیون هکتار در کشور عملیات  آبخیزداری شود، گفت: بخشی از این اعتبار مربوط به استان ایلام است.

نماینده عالی دولت در استان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود نخاله های ساختمانی در حاشیه برخی شهرها، یادآورشد: وجود نخاله های ساختمانی در حاشیه ها شهرها  نوعی خیانت به حقوق شهروندی است که در صورت مشاهده باید با شدت به این افراد برخورد شود.

وی با قدردانی از دستگاه قضا استان، گفت: دستگاه قضا در بحث ساخت و سازهای غیرمجاز بخوبی ورود کرده که باید مدیران از ظرفیت قانونی ایجاد شده در استان استفاده کنند.

ایرنا نوشت، بهرام نیا همچنین با ذکر این نکته که تمامی مصوبات این نشست باید عملیاتی باشد به مدیران متولی و اعضای ستاد مدیریت بحران استان  هشدار داد و تاکید کرد: علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد و در این راستا لازم است تا قبل از جربان سیلاب‌ها تمامی مسیل‌ها لایروبی شوند.

وی با اشاره به احتمال وقوع بارش جدید باران و احتمال وقوع سیلاب، اضافه کرد: در بحث لایروبی مسیل‌ها، گابیون بندی و پاکسازی جداول، قصور  از هیچ مسوولی پذیرفته نیست.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
سد, خشکسالی
دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید