شنبه، 8 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » جامعه » بخش بزرگی از جامعه از نقش میانجیگری خود دست کشیده است

رئیس سابق مرکز رصد اجتماعی کشور:

بخش بزرگی از جامعه از نقش میانجیگری خود دست کشیده است

کد خبر: 1887

رئیس سابق مرکز رصد اجتماعی کشور گفت: مجموعه‌ای از عوامل هستند که باعث بی تفاوتی عموم مردم به اتفاقات مختلف شده است، به این صورت که اگر نسلی یا گروهی از جامعه اعتراض کنند بقیه اقشار مداخله نکرده و حتی میانجیگری نیز نمی‌کنند تا اختلاف‌ها کاهش پیدا کرده و حل شود.

رخدادشهر: اردشیر گراوند با بیان اینکه یکی از مشکلات در اعتراضات اخیر، نبود گروه‌های میانجی بین دولت و ملت است، افزود: بخش بزرگی از جامعه فعلی ما از میانجیگری دست کشیده است و در موضوعات مهمی مانند اعتراضات اجتماعی ساکت می‌مانند و به عنوان نیروی آشتی دهنده عمل نمی‌کنند.


وی افزود: در سال‌های اخیر مشکلات اقتصادی بسیاری به واسطه تحریم‌ها در کشور ایجاد شد و در پی آن ارزش‌های ذهنی و زندگی در کشور ما کاهش پیدا کرد. در این شرایط، خانوارها هزینه و درآمدشان به شدت ساقط شده و فشار این سقوط ارزش زندگی و افزایش هزینه‌ها قاعدتا خیلی سریع‌تر به فرزندان خانواده‌ها منتقل می‌شود.

وی همچنین ادامه داد: مشکلات معیشتی و اقتصادی باعث ایجاد حس بی‌قدرتی در مردم شده و از دلایل اصلی نارضایتی گروهی از مردم به شمار می‌رود. بنابراین در برابر نارضایتی‌ مردم و جوانان دولت باید پاسخ درخور بدهد، چون نادیده گرفتن این مساله باعث تشدید حس بی‌قدرتی در مردم می‌شود و راه‌حل مناسبی نیست.


گراوند درباره دلیل خشونتی که در اعتراضات برخی جوانان دیدیده می‌شود اظهار کرد: این نسل معترض، حاصل سیستم تربیتی و آموزشی در کشور خودمان است، به این معنی که باید مشکل را در خودمان جست‌وجو کرده و راه‌حلی درست را در پیش بگیریم. به عنوان مثال ما  کمتر در سیستم آموزشی‌مان به جوان‌ها در مدرسه و دانشگاه مهارت‌های اعتراض یا کنترل خشم در زمان بحران را آموزش داده ایم.

رئیس سابق مرکز رصد اجتماعی کشور افزود: وقتی فرزندان ما به نوع مدیریت اعتراض می‌کنند، ما نباید ناراحت باشیم، چراکه این فرزندان در حال تلاش برای اصلاح جامعه هستند، در این حالت اگر به خواسته آنها توجه کنیم می‌توانیم مشکلات را تا حد زیادی برطرف کرده و جامعه را به سوی تعالی ببریم.


همشهری آنلاین نوشت، این جامعه شناس با بیان اینکه اصولا هر جامعه، خانواده و یا فردی دارای رقیب است گفت: نظام استکبار نیز همواره رقیب اصلی کشور ما بوده است، اما باید اول ببینیم ما در برابر این رقیب چه عملکردی داشته‌ایم، در واقع تمامی تقصیرات را نمی‌توان متوجه رقیب کرد.

وی در ادامه گفت: ما باید با مردم همدلی کنیم، چرا که از نرخ بی‌کاری، هزینه منفی خانوارها، وضعیت سخت معیشتی و مشکلاتی از این دست بی‌خبر نیستیم، بنابراین باید به فکر اصلاح باشیم.

انتهای پیام/

دسته بندی: جامعه
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید