دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » میراث فرهنگی و گردشگری » پرونده ثبت جهانی سوزن دوزی با مشارکت عمان تدوین می شود

به دلیل اشتراکات فرهنگی دو کشور ایران و عمان؛

پرونده ثبت جهانی سوزن دوزی با مشارکت عمان تدوین می شود

کد خبر: 1832

  پرونده هنر سوزن دوزی بلوچ توسط ایران با همکاری کشور عمان در حال تدوین است تا فروردین ماه سال جاری به عنوان میراث ناملموس در فهرست پیشنهادی یونسکو قرار گیرد.

رخدادشهر: عدنان حسینی مدیر پایگاه میراث فرهنگی خلیج فارس و سواحل مکران چابهار در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: در ایران و عمان بلوچ‌های زیادی زندگی می‌کنند که دارای فرهنگ‌های مشترکی هستند. به همین دلیل قرار شد تا پرونده جهانی سوزن دوزی بلوچ تهیه شود. ارائه و ثبت جهانی پرونده‌های ملی در یونسکو زمان بر است اما پرونده‌های چند ملیتی زودتر به نتیجه می رسند و این نوع پرونده‌ها در اولویت بررسی یونسکو قرار می‌گیرد بنابراین قرار شد پرونده سوزن دوزی بلوچ با همکاری کشور عمان تهیه و ارائه شود. در کشور پاکستان نیز سوزن دوزی انجام می‌شود اما در سطح گسترده به آن نمی‌پردازند ولی این هنر در عمان و ایران به عنوان هنر زنده شناخته شده است.

مهر نوشت، مدیر پایگاه میراث فرهنگی خلیج فارس و سواحل مکران چابهار با بیان اینکه تدوین این پرونده بر عهده آقای رضوانفر از وزارت میراث فرهنگی است گفت: این هنر به دلیل داشتن اشتراکات زیاد بین ایرانی‌ها و عمانی‌ها و همچنین آداب و رسوم آن به عنوان میراث ناملموس شناخته می‌شود. در نظر داریم تا این پرونده را فروردین ماه به یونسکو برای بررسی ارسال کنیم.

انتهای پیام/

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید