دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » محیط زیست » هواپیما آب پاش برای خاموش کردن آتش وارد تالاب هورالعظیم ‌می‌شود

هواپیما آب پاش برای خاموش کردن آتش وارد تالاب هورالعظیم ‌می‌شود

کد خبر: 1807

   رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: هواپیما آب پاش برای خاموش کردن آتش وارد تالاب هورالعظیم می‌شود.

رخدادشهر: محمدحسن نامی با اعلام ادامه آتش سوزی در تالاب هورالعظیم در خاک عراق و انتشار دود آن در ایران گفت: مردم ساکن در آن منطقه تماس‌های مکرری به دلیل مشکلات ناشی از دود، با وزارت کشور داشتند؛ ‌ بنابراین با هماهنگی‌های انجام گرفته قرار شده هواپیمای آب پاش از خاک ایران وارد عراق شود و اقدام به خاموش کردن آتش کند.

وی با بیان این که ساکنان غرب استان خوزستان به دلیل انتشار این دود ناراحت هستند، ‌ گفت: امیدواریم امروز با چند سورت پرواز آتش خاموش و دود ناشی از آن در ایران کاسته شود.

نامی ادامه داد: عملیات خاموش کردن آتش در تالاب هورالعظیم به صورت زمینی ممکن نیست و تنها هواپیماهای آب پاش می‌توانند اقدام به خاموش کردن کنند؛ ‌ متاسفانه به دلیل کم شدن آب تالاب بارها با این گونه آتش سوزی‌ها مواجه می‌شویم.

نامی گفت: کاهش آب دجله و فرات به دلیل سدی که کشور ترکیه در بالادست احداث کرده است، ‌ یکی از دلایل اصلی این آتش سوزی‌ها است که سبب خسارات زیادی به کشورهای منطقه شده؛ ‌ دولت عراق باید از طریق دیپلماتیک با دولت ترکیه (با توجه به کنوانسیون بین المللی رودخانه که هیچ کشوری حق انحصاری بستن رودخانه به کشورهای همسایه را ندارد) وارد گفت و گو شود.

 ایرنا نوشت، تالاب هورالعظیم، آخرین بازمانده تالاب‌های بین النهرین، در جنوب غربی کشور در خوزستان و در انتهای حوضه آبی کرخه واقع شده‌ است.یک سوم این تالاب در ایران و دوسوم آن در کشور عراق واقع است. آتش سوزی یکی از چالش‌های این تالاب در زمانی است که حقابه آن تامین نشود.

در تابستان سال ۹۷ نیز که خشکسالی شدیدی در خوزستان رخ داد آتش سوزی در بخش‌های ایرانی و عراقی تالاب هورالعظیم از تیر تا مهر آن سال ادامه داشت. دود ناشی از این آتش سوزی تا بیش از ۱۰۰ کیلومتر در خوزستان پیش رفت و هشت شهرستان را درگیر کرد.

شهریور پارسال نیز آتش سوزی در سه نقطه از بخش عراقی تالاب هورالعظیم، باعث شد دود این آتش سوزی شهر رُفیّع از توابع شهرستان هویزه را فرا گیرد.

رودخانه کرخه امسال برای دومین سال متوالی با بحران کم آبی روبه رو است و در ماه‌های اخیر تقریبا هیچ آبی از این رودخانه وارد هورالعظیم نشده است.

انتهای پیام/

دسته بندی: محیط زیست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید