چهارشنبه، 19 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » فرهنگ و هنر » فرصتی «قانونی» و «عادلانه» برای بیان انتقادها ایجاد می‌شود

با «خانه ملی گفت‌وگوی آزاد»

فرصتی «قانونی» و «عادلانه» برای بیان انتقادها ایجاد می‌شود

کد خبر: 1740

  جلسه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی روز یکشنبه ۱۷ مهر ماه به ریاست سید ابراهیم رییسی تشکیل شد. در این جلسه برنامه‌ها و راهبردهایی در راستایِ مصوبه قبلیِ این شورا یعنی «خانه ملی گفت‌وگوی آزاد» تنظیم و تصویب شد. اما این مصوبه دقیقا چیست و چگونه می‌تواند فرصتی برای بیان انتقادها از راه قانونی و عادلانه فراهم کند؟

رخدادشهر: در جلسه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی ۹ مسأله مهم و دارای اولویت فرهنگی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و راهبردها و برنامه‌هایی بر مبنای این مسائل نیز تنظیم و تصویب شد. اخبار کوتاهی که از این جلسه منتشر شده، نشان می‌دهند که برنامه‌های تصویب شده از سویِ این شورا در جهت فعلیت بخشیدن به مصوبه قبلی آن یعنی «خانه ملی گفت‌وگوی آزاد» بوده است.

«خانه ملی گفت‌وگوی آزاد» مصوبه‌ای است که در سال ۱۳۸۵ از سویِ شورایِ عالی انقلاب فرهنگی و به منظور ایجاد فرصت «قانونی» و «عادلانه» برای عرضه علمی و آزادانه دیدگاه‌ها و نقدها در حوزه علوم انسانی و معارف دینی برای تمامی طیف‌های فکری و فرهنگی در کشور تنظیم و تصویب شده است.

در تعریف و جایگاهِ قانونی این مکان آمده است: براساس ماده واحده مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی خانه ملی گفت‌وگوی آزاد تأسیس می‌شود. خانه ملی گفت‌وگوی آزاد، تحت نظر هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره و در چارچوب اساسنامه فعالیت خواهد کرد.

«خانه ملی گفت‌وگوی آزاد» که از هیأت امنا، شورای علمی و مدیر تشکیل شده، دارای وظایف مهم و مشخص شده‌ای است. این مکان که در زمینه‌ی ایجاد بستر علمی مناسب برای بهره‌برداری صحیح بخش‌های مختلف کشور از دیدگاه‌ها و نقدهای جدید علمی نیز ایفای نقش می‌کند، به‌رغم تصویب شدن اما چنین به نظر می‌رسد که برای به فعلیت رسیدن با چالش‌هایی مواجه بوده که برای رفع این چالش‌ها بار دیگر در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است.

ایسنا نوشت، براساس آنچه از جزییات جلسه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شده، به منظور افزایش کارآمدی آموزش و پرورش، نشاط و پویایی اجتماعی در دانشگاه‌ها، تقویت‌ نحوه گذراندن اوقات فراغت، تقویت فضای گفت‌وگو و فعلیت بخشیدن به مصوبه قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان «خانه ملی گفتگوی آزاد» راهبردهای جدیدی تنظیم و تصویب شده‌اند که انتظار می‌رود بتوانند مسیر محقق شدن مصوبه‌ی قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی را هموار کنند.

انتهای پیام/

دسته بندی: فرهنگ و هنر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید