یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » میراث فرهنگی و گردشگری » انجمن‌های میراث فرهنگی کشور بالاترین ظرفیت برای حفاظت از این بخش است

انجمن‌های میراث فرهنگی کشور بالاترین ظرفیت برای حفاظت از این بخش است

کد خبر: 1693

دبیر انجمن‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه همه دستگاههای متولی در حوزه میراث فرهنگی باید در حفظ این سرمایه‌ها، همکاری داشته باشند، گفت: انجمن میراث فرهنگی بالاترین ظرفیت برای حفاظت از این حوزه است و فقط به حوزه مرمت اختصاص ندارد بلکه معرفی و آموزش را نیز در برمی‌گیرد.

رخدادشهر: ایمان دهاقین روز پنجشنبه در اولین جلسه انجمن میراث فرهنگی استان زنجان با اشار به اینکه میراث فرهنگی موضوع بسیار گسترده ای است، افزود: در این راستا وزارتخانه و ادارات کل میراث فرهنگی استان ها با توجه به این گستردگی این حوزه به تنهایی توانایی حفاظت از این آثار و عناصر را ندارند.
وی با بیان اینکه از این حیث انجمن های میراث فرهنگی در کشور ایجاد شده است تا بتوانیم از ظرفیت سایر دستگاههای استان و مردم استفاده کنیم، اظهار داشت: با این اقدام حفاظت از میراث فرهنگی محقق می شود و در این میان عناصر ناملموسی وجود دارد که حفاظت از آنها ساز و کار اجتماعی مترقی را نیاز دارد.
این مسوول با اشاره به اینکه در کنار این مهم آثار فرهنگی نیز وجود دارند که این ساز و کار اجتماعی را متجلی کرده است، ادامه داد: ما میراث فرهنگی را به کیستی و چیستی از بعد کیفیات ایرانی بودن تعریف می کنیم که در واقع هویت ایرانیان را تشکیل می دهد.
وی با اشاره به اینکه اگر می خواهیم برای آینده مسیری را مجسم کنیم، باید به گذشته نگاه کنیم، اظهار داشت: رهبری نیز به موضوع میراث فرهنگی اهمیت داده و به نوعی این مهم را تببین کرده اند و باید آن را فصل الخطاب قرار دهیم.
نماینده قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: ظرفیت بالا در انجمن میراث فرهنگی می تواند به تحقق اهداف دستگاههای عضو منتهی شود و تاثیر گذاری لازم را به همراه داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه همکاری شهرداری ها در این حوزه به توسعه پایدار منتهی خواهد شد، اضافه کرد: سیل اخیر در استان یزد به بافت های تاریخی کمترین آسیب را وارد کرد، چراکه میراث فرهنگی شیوه آزموده شده این سرزمین است.
دهاقین با بیان اینکه برای تحقق توسعه پایدار در همه حوزه ها میراث فرهنگی است که می تواند یک الگوی ایرانی – اسلامی را ارائه کند، افزود: در برخی موارد اینگونه  اشتباه برداشت می شود که میراث فرهنگی مانع  توسعه بوده در حالی که عامل اصلی توسعه کشور است.
ایرنا نوشت، وی با اشاره به اینکه انجمن میراث فرهنگی در سال‌های گذشته منفعل بوده و تلاش می شود در دولت سیزدهم فعال تر باشد، اضافه کرد: انجمن های میراث فرهنگی برای پیشبرد برنامه های خود باید از ظرفیت مردمی در این خصوص استفاده کنند که بدون آن حفاظت میسر نخواهد بود.
این مسوول یادآور شد: طی جلسه میراث فرهنگی را به موضوع مهاجرت ارتباط دادند و در این خصوص اگر این حوزه را به عموم بشناسانیم و اهلیت ایجاد کنیم به راحتی نمی توانیم شهر و دیار خود را ترک کنیم.
دبیر انجمن های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور اضافه کرد: دغدغه مند کردن میراث فرهنگی امری مهم بوده و آشنایی دانش آموزان با این حوزه می تواند کمک شایانی کند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
میراث فرهنگی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید